Internationale wedstrijden

Golden Globe weekupdate: Susie Goodall ontmast in storm

20:41

PPL Photo Agency - Copyright Free for Editorial use only Tel: +44 (0)7768 395719 ppl@mistral.co.uk Credit: Christophe Favreau/PPL/GGR *** 2018 Golden Globe Race: British yachtswoman Susie Goodall sailing his Rustler 36 yacht DHL STARLIGHT arrival at the Boatshed.com Hobart Film gate in 4th place in the Golden Globe Race

UPDATE (07-12 – 16:55u): Susie Goodall is gered. Het vrachtschip Tian Fu heeft haar van haar gehavende boot afgehaald. Om 15:14 UTC stond ze aan boord.

Susie Goodall wordt aan boord getakeld. Via Facebook van de GGR-organisatie


Elke week geeft Zeilen een update over hoe het eraan toegaat in de Golden Globe Race. Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen van de afgelopen week, wat zijn de verwachtingen voor de komende tijd en wie vaart momenteel waar. Lees het hier!

Op 5 december om 11.00 uur UTC is de organisatie van de Golden Globe Race op de hoogte gebracht dat Susie Goodall Racing haar EPIRB heeft geactiveerd. Ze is haar mast verloren bij een rol met haar Rustler 36 DHL Starlight. Zij en haar boot zijn verder redelijk in orde, maar ook haar spinnakerbomen zijn weg, waardoor het opzetten van een noodtuigage lastiger wordt. Uku Randmaa vaart 375 mijl voor haar, maar kan niet terug. Istvan Kopar vaart bijna 800 mijl ten westen van Goodall, maar heeft zelf ook problemen met zijn boot.

De storm waarin Goodall zich bevindt.

Pitchpole

De mast brak af bij een pitchpole, een rol in de lengterichting van de boot. Dat kwam waarschijnlijk doordat haar windvaanstuurinrichting het begaf. Ze is enkele uren bezig geweest met het opruimen van de ravage om zo schade aan de romp te voorkomen. Naar de organisatie schreef ze dat ze kapot is. Het interieur van haar boot is vernield, maar gelukkig is haar reddingsvlot nog intact. Wel heeft ze haar hoofd naar gestoten tijdens de pitchpole. Ze voelt zich verslagen. De dichtstbijzijnde boot is 480 mijl naar het zuidwesten, zo’n twee dagen van Goodall vandaan. De Chileense reddingsautoriteiten zijn ingelicht.

Wat gebeurde er deze week?

(c) Christophe Favreau/GGR/PPL

Op zaterdag 2 december, 8 dagen achter raceleider Jean-Luc Van Den Heede, heeft Mark Slats Kaap Hoorn gerond. De laatste en tevens beruchtste van de drie grote kapen die hij tijdens de Golden Globe Race heeft moeten ronden. In de aanloop naar de Hoorn zei Slats: “Ik ben klaar om de Atlantische Oceaan in te gaan en de wedstrijd te beginnen tegen Jean-Luc.” The race is on! Slats schreef een uitgebreid verslag over zijn ronding van de mythische kaap.

Tapio Lehtinen (c) Jessie Martin/PPL/GGR

Chichester-klasse

De Finse zeiler Tapio Lehtinen is teruggegaan naar de zesde plaats. Al sinds het ronden van het zuiden van Nieuw-Zeeland, twee weken terug, wordt hij geconfronteerd met heftige tegenwind. Mark Sinclair is op 5 december aangekomen in Adelaide, zijn thuishaven. Hij had geen water meer aan boord en moest met een handapparaatje zout zeewater ontzouten om te kunnen drinken. Ook is zijn romp vergeven van de aangroei. Sinclair die de race als een soort cruise rond de wereld beschouwt zal naar de Chichester-klasse gaan, waarbij één stop of assistentie is toegestaan. Hekkensluiter Igor Zaretski is voornemens zijn onderwaterschip op te knappen in Albany.

Verwachtingen voor de komende tijd

Susie Goodall (c) Christophe Favreau/PPL/GGR

Hoe de Golden Globe Race verder verloopt voor Susie Goodall is nog niet bekend. Koploper Van Den Heede heeft zijn verwachting uitgesproken en denkt dat hij rond 23 januari finisht in Les Sables-d’Olonne. Op het moment van schrijven vaart Slats 1061 mijl achter Van Den Heede. Van Den Heede kampt nog steeds met problemen aan de mast, maar heeft een gunstig weersysteem te pakken dat hem snel noordwaarts brengt. Slats heeft het zwaarder en ervaart de nadelen van een klein hogedrukgebied met weinig wind. De afstand tussen Slats en zijn prooi zal dus weer wat oplopen. Toch is misschien het grootste voordeel dat Slats ten opzichte van Van den Heede heeft, dat hij heen kan gaan waar hij wil, terwijl de Fransman vanwege de schade aan zijn mast moet proberen vooral ruime koersen te varen. De strijd is nog niet gestreden!

Flinke aangroei onder de boot van Randmaa
(c) Christophe Favreau/PPL/GGR

Aangroei

De Fin Uku Randmaa vaart ver voor Goodall uit, maar zal ook nog wel het een en ander over zich heen krijgen. Als hij de boel heel houdt dan staat hij erg stevig op de derde plaats. Met alle aangroei onder zijn boot gaat hij het gat tussen hem en Slats niet kleiner krijgen en van Istvan Kopar, die met stuurproblemen kampt hoeft hij ook niets te vrezen. Kopar heeft al de hele race problemen met zijn windvaanstuurinrichting. De overbrenging naar zijn stuurwiel loopt niet lekker en hij moet veel met de hand sturen door kapotte lagers. Tapio Lehtinen heeft eindelijk wat gunstigere winden te pakken. Hij kon wegens een enorme hoeveelheid aangroei niet aan de wind varen en moest wachten op westelijke winden.

Terug in Italië

Cappelletti is klaar met zijn reis! (c) Andrea Falcon

Francesco Cappelletti is terug in Italië na een non-stop trip vanaf Brazilië. Hij verliet de Golden Globe Race een paar dagen voor de start, maar voer toch uit voor een non-stop rondje wereld. Don McIntyre, de organisator van de Golden Globe Race, maakte een nieuwe klasse in de race voor de Italiaan, de ‘Carozzo-klasse’, naar de Italiaan Alex Carozzo die in de originele Golden Globe Race in 1968 meevoer. Carozzo moest toen om medische redenen stoppen. Francesco Cappelletti stopte met zijn poging. Zijn windvaanstuurinrichting ging kapot en in Brazilië besloot hij er de brui aan te geven. In Italië is hij als held ontvangen.

Wie vaart momenteel waar (op 5 december)

Jean-Luc Van Den Heede, DTF: 5512 mijl
Mark Slats, DTL: 1061 mijl
Uku Randmaa, DTL: 3314 mijl
Susie Goodall, DTL: 3712 mijl > Uit de GGR
Istvan Kopar, DTL:   4484 mijl
Tapio Lehtinen, DTL: 6089 mijl
Mark Sinclair, DTL: 8192 mijl > Chichester-klasse
Igor Zaretskiy, DTL: 9244 mijl > Chichester-klasse

Klik hier voor de tracker.

Omslagfoto: Christophe Favreau/PPL/GGR
Tekst: Roos Bähr & Riemer Witteveen

Tags: , Last modified: 23 april 2021
Sluiten