The Ocean Race, The Ocean Race liveblog

Er is weer wind, op naar Kaapstad!

Liveblog The Ocean Race

11:20

De 14e editie van The Ocean Race is in volle gang. De Imoca’s zijn bezig met de tweede etappe, vanaf Kaapverdië naar Zuid-Afrika. Volg alle actie en de laatste ontwikkelingen in dit liveblog over The Ocean Race!

Vergeet ook niet onze The Ocean Race video-updates te bekijken, waarin Klaas Wiersma je meeneemt in de vorderingen van de verschillende teams, bespreekt wat er in verschillende etappes zoal gebeurd is en een beschouwing van de rest van de race geeft.


Oostelijke gok Guyot pakt niet goed uit

5 februari – 11:10

Bij het oversteken van de doldrums voeren de 5 Imoca’s op gelijke breedtegraden, maar met was de vloot flink verspreid van oost naar west. Guyot environnement koos voor een oostelijke koers – die betekende minder mijlen naar Kaapstad maar onzekere weersomstandigheden. Deze strategie heeft niet goed uitgepakt, want het team verloor zijn fikse voorsprong op de rest van de boten en ligt nu zelfs laatste. Tot overmaat van ramp verloor het team gisteren zijn grootste voorzeil, de A2.

De zeilers wisten het gescheurde zeil aan boord te krijgen

De westelijke route pakte beter uit, waardoor de hele vloot weer dichter bij elkaar gekomen is. De wind draait voortdurend, waardoor de teams constant zeilen moeten wisselen. Het komt nu extra aan op de ervaring en strategisch inzicht van de bemanningen in deze derde en laatste fase van de etappe; het stuk na de doldrums. Het hogedruksysteem van Sint Helena ligt opvallend zuidelijk voor de tijd van het jaar, dus de boten zullen in een wijde boog richting Kaapstad varen, waar ze naar verwachting rond 12 februari zullen arriveren.


Doldrums voorbij

1 februari – 15:30 uur

Het wachten is voorbij. Alle Imoca’s zijn de doldrums door en maken ‘gewoon’ weer snelheid richting Kaapstad. Guyot environnement heeft de leiding, met hun ongebruikelijk oostelijke positie, nog stevig in handen. Daarachter ligt de vloot dichterbij elkaar, met de nummers 2 tot en met 4 minder dan 40 mijl van elkaar verwijderd.

Team Malizia bevindt zich nog op de vijfde positie, maar – zo laat Rosalin Kuiper weten – kan profiteren van de aantrekkende wind. De achtervolging is ingezet, al is het een beetje behouden om te voorkomen dat de foils van Malizia-Seaexplorer beschadigen.

The Ocean Race liveblog
© Antoine Auriol / Team Malizia

De evenaar over

31 januari – 12:45

Alle vijf de teams zijn de evenaar overgestoken en varen op de Zuid-Atlantische Oceaan. Na ruim vijf dagen racen, gleed GUYOT environnement – Team Europe als eerste binnen op het zuidelijk halfrond. Zij hadden de meest oostelijke positie en dat schijnt niet onverdienstelijk te zijn geweest. Zij hebben 230 mijl minder gevaren dan Team Malizia, dat achteraan en het meest westelijk vaart.

Guyot Environnement heeft nog ca. 3700 mijl te gaan voor ze in Kaapstad aankomen. Zullen zij aan de leiding blijven in het klassement?

© Charles Drapeau / GUYOT environnement – Team Europe

30 januari – 19:00

Veel spanning, weinig wind

Inmiddels is de gehele vloot gevangen in de doldrums, ook wel de intertropische convergentiezone genoemd. Deze zone staat bekend om zeer wisselende weersomstandigheden en juist ook lange periodes van heel weinig wind. Op de officiële tracker is dat goed te zien (tip: klik op het windicoontje om de actuele windvoorspelling aan het kaartje toe te voegen).

Livetracker The Ocean Race

“De doldrums zijn deze keer erg breed,” zei Sebastien Simon van Guyot Environnement. “Het duurt minstens tot aan de evenaar.” Het is tot de evenaar nog zo’n 100 mijl, en met dit tempo kan dat tot wel 24 uur duren.

Opvallend is dat de boten op gelijke breedte varen, maar dat ze in de lengterichting over een gebied van maar liefst 200 mijl verspreid zijn. Dat heeft te maken met de beste strategie om de doldrums over te steken: normaal gesproken is het gebied smaller hoe westelijker je hem oversteekt. Maar hoe westelijker je vaart, hoe meer mijlen je moet afleggen richting Kaapstad in het zuidoosten. Guyot environnement vaart het meest oostelijk en probeert daarmee mijlen te besparen.

Team Malizia ligt 200 mijl naar het westelijker, en hoopt dus op een snellere oversteek van de doldrums. Will Harris van Malizia: “We varen twee keer zo snel als de andere boten, met een beetje geluk kunnen we veel mijlen goedmaken. Maar we gaan het zien, alles kan gebeuren in de doldrums.”

Team Malizia sporten aan boord
Geen wind? Rosalin Kuiper gaat dan maar sporten. (c) Antoine Auriol / Team Malizia
11th hour racing team
Veel donderwolken in de doldrums

27 januari – 10:30 uur

Op een kluitje

Na ruim een dag racen varen de deelnemers nog steeds op een kluitje. Er zit minder dan zeventig mijl tussen de vijf deelnemers. Biotherm leidt de vloot en wordt met 16 mijl verschil gevolgd door 11th Hour Racing Team. Daarachter varen Holcim-PRB (winnaar van de vorige etappe), GUYOT Environment en Team Malizia.
De zeilers hebben nog ruim 4500 mijl voor de boeg, dus er kan natuurlijk nog van alles gebeuren.


26 januari – 09:50

Tweede etappe van start – zwakke wind zorgt voor tactische strijd

Waar The Ocean Race vloot het in de eerste etappe nog flink te verduren kreeg, was de wind aan de start van de tweede etappe de rust zelve. Na een kort rondje voor de kust van Kaapverdië was het GUYOT Environment die de leiding pakte en het eerst de open zee op koerste. Die koppositie moesten ze echter al snel weer uit handen geven aan een tactisch goed zeilende Team Holcim-PRB, op hun beurt weer op de hielen gezeten door 11th Hour Racing en Biotherm. In een aantal uur zeilen kan er veel veranderen, want ook Holcim-PRB is de koppositie alweer kwijt.

The Ocean Race liveblog
De start van etappe twee. Foto: Sailing Energy / The Ocean Race

Met een verder afzwakkende wind is het inmiddels Biotherm die de leiding over heeft genomen, gevolgd door 11th Hour Racing en Holcim PRB. Team Malizia bezet op dit moment de vierde plek en hoewel de etappe zo goed begon, sluit GUYOT Environment de rij op de vijfde positie. Naar verwachting zal etappe twee een hele tactische race worden, waarin het op de juiste plek doorkruisen van de doldrums nog wel eens de sleutel tot de winst kan vormen.

Omdat de vloot zo snel mogelijk uit de windluwte van de Kaapverdische eilanden wil komen, bevinden de boten zich verder naar het oosten dan normaal. Maar is dat ook de meest ideale uitgangspositie om de doldrums zo snel mogelijk te passeren? De komende dagen gaan het uitwijzen, dus houd ook vooral de tracker in de gaten!


25 januari – 10:15

Bemanningswissels

Etappe 2 van The Ocean Race begint woensdagmiddag 25 januari om 1810 UTC (1710 lokale tijd in Kaapverdië). Op Eurosport kun je de start live volgen vanaf 1730 UTC, en live of on demand op de Eurosport Player of Discovery+. (In andere gebieden is de live start beschikbaar op het YouTube-kanaal van The Ocean Race, maar vanwege dekking van Eurosport-platforms zal deze YouTube-stream bij ons geoblocked zijn.)

Een lichte noordoostenwind van 5 tot 8 knopen ligt voor de deelnemers in het verschiet. Met die zwakke passaatwinden zullen de teams moeten dealen tot ze aan komen bij de evenaar, waar ze te maken krijgen met doldrums.

Vier van de vijf teams hebben bemanningswissels doorgevoerd. Bij team Malizia – Seaexplorer was deze keuze noodgedwongen. Boris Herrmann liep kort voor aankomst in Mindelo een ernstige brandwond op aan zijn voet. De Franse zeiler Yann Eliès stapt aan boord en de Britse Will Harris neemt de rol van schipper op zich.

Voor de winnaar van de eerste etappe, Kevin Escoffier op Holcim-PRB, is het een kwestie van de dingen blijven doen die zijn team ertoe aanzetten om het maximale uit de boot te halen op weg naar een overwinning.

Welk team zal als eerste de 4600 mijl wegvaren en als de nummer 1 in Kaapstad aankomen? Houd zelf ook de tracker, die elke uur wordt geupdate, in de gaten om niks te hoeven missen.

Let op dat de VO65’s niet meevaren, maar uitsluitend de IMOCA’s.

© Sailing Energy/The Ocean Race

23 januari – 12:30

Dit zijn de resultaten van etappe 1

In het weekend van 21 en 22 januari zijn alle deelnemers binnen de IMOCA-klasse gefinisht. Bij de VO65-deelnemers zijn ook alle teams, die nog in de race waren, in Mindelo aangekomen. Op maandag 16 januari heeft Mirpuri Foundation Racing Team zich teruggetrokken uit de eerste etappe, nadat zij in de problemen raakten in de Straat van Gibraltar.

Bekijk hieronder de uitslagen van de eerste etappe.

Boris Herrmann trekt zich de aankomende etappe terug
Op zondag 22 januari maakte Malizia – Seaexplorer bekend, met aan boord Rosalin Kuiper, dat Boris Herrmann niet zal schipperen tijdens de tweede etappe van The Ocean Race. Kort voor aankomst in Mindelo liep de Duitse zeiler door kokend water een ernstige brandwond op aan zijn voet. Na medische behandeling in het ziekenhuis kreeg Boris Herrmann het advies van om niet deel te nemen aan de tweede etappe vanwege een aanzienlijk infectierisico op zee.
De Franse zeiler Yann Eliès stapt nu alvast aan boord, in plaats van het idee van de vierde etappe, en de Britse Will Harris neemt de rol van schipper op zich.

Voor nu kunnen de teams nog twee dagen ‘bijkomen’ voor ze weer op volle toeren doorgaan naar Kaapstad. De IMOCA’s hebben 4600 mijl te gaan. Welk van de vijf teams zal het beste presteren aan de andere kant van de evenaar?


21 januarai – 12:20

Het podium is compleet bij de Imoca’s

De eerste Imoca’s zijn in Mindelo aangekomen. Vannacht om 02:01:59 finishte Team Holcim-PRB van schipper Kevin Escoffier. In de Straat van Gibraltar pakte het Zwitsers/Franse team de leiding, en liet die niet meer gaan ondanks felle competitie van de oplopers 11th Hour Racing Team en Team Malizia. Deze twee teams arriveerden binnen vijfenhalf uur na de koploper.

Een gelukkige crew in Kaapverdië / (c) Sailing Energy

Boris Herrmann, schipper van Malizia, is tevreden met een derde plek na deze eerste etappe. “Ik ben superblij met de prestaties van de boot en het team. De start was heftig; het duurde bijna drie dagen voordat we met elkaar konden praten – zoveel herrie maakte de boot tijdens de moeilijke omstandigheden na de start. Daarna werden de omstandigheden ideaal; je zou het champagnezeilen kunnen noemen.”

Het duurde drie dagen voordat we met elkaar konden praten – zoveel herrie maakte de boot

Boris Herrmann

De overige twee Imoca’s, Biotherm en Guyot Environnement, finishen later vandaag. De eerste VO65’s zullen hen naar verwachting voor zijn: op het moment van schrijven moet het Poolse Team WindWhisper nog zo’n 50 mijl, met nog 50 mijl achter hen het Nederlandse Team Jajo.


20 januari – 12:45

Nog 250 mijl

Kaapverdië is bijna in het zicht van de Imoca’s. Holcim – PRB heeft nog ca. 250 mijl te gaan tot de finish. Met ruim 30 en 50 mijl verschil worden zij gevolgd door 11th Hour Racing en Team Malizia (met aan boord Rosalin Kuiper).
De VO65-zeilers hebben nog ruim 400 mijl voor de boeg voor zij weer voet aan wal kunnen zetten. Op het moment van schrijven ligt Team JAJO derde in de VO65-vloot.
Wie gaan die eerste etappe winnen? Klik hier om naar de tracker te gaan.


19 januari – 09:50

Flessenpost van Team Jajo

Een update van schipper Jelmer van Beek van Teamjajo over de eerste dagen van The Ocean Race, speciaal voor de lezers van Zeilen. Het team heeft een aantal zware dagen achter de rug, maar passeert nu de Canarische eilanden met een mooie bakstagwind.


18 januari – 22:01

Slijtageslag

Klaas Wiersma neemt ons mee aan boord van de verschillende teams. De eerste etappe is nu al een ware slijtageslag gebleken: door de uitdagende omstandigheden, met veel aandewindse koersen, zijn veel zeilers uitgeput. In deze video krijg je een indruk hoe zulke omstandigheden eruit zien en klinken aan boord. Daarnaast heeft Klaas goed nieuws over Viva Mexico en het Nederlandse Team Jajo.


18 januari – 16:10

De rust lijkt weer wat terug te zijn gekeerd na de heftige eerste dagen. Onder bijna perfecte omstandigheden koerst de vloot naar het zuiden. In de Imoca klasse lijken Holcim-PRB en 11th Hour Racing Team een gat te hebben geslagen op de concurrentie. Daarachter heeft Team Malizia de achtervolging ingezet. Aan boord van Malizia-Seaexplorer werd vandaag een snelheid van 33,7 knopen gemeten. Met deze snelheden worden de Imoca’s vrijdagnacht bij Kaapverdië verwacht.

De VO65’s varen nog steeds dicht bij elkaar, waarbij de top drie – WindWhisper Racing Team, Mirpuri Foundation Racing Team en Team JAJO – gelijk optrekken met de staart van de IMOCA-vloot. Ondertussen heeft Viva Mexico hun race hervat met een nieuw grootzeil. Met een achterstand van 574,4 mijl op WindWhisper Racing wordt verwacht dat zij maandag in de loop van de dag finishen.

Bekijk hier de beelden van de afgelopen 24 uur en een impressie van de strijd in de Straat van Gibraltar.


17 januari – 15:55

Windstoten tot 55 knopen in de Straat van Gibraltar

Zoals te zien op de tracker blijft de vloot van de VO65’s erg compact. De teams knokken zich nu een weg door door de straat en zullen zich vanavond allemaal op de Atlantische Oceaan bevinden. De poging van Ambersail 2 om de vloot achter zich te laten door naar de zuidkant van de Middellandse Zee over te steken is niet gelukt. Ze staan nu laatste (met uitzondering van Viva Mexico, die vanwege een gescheurd grootzeil gestopt zijn met racen). Alle teams hebben twee zware eerste dagen achter de rug vanwege wind die afgelopen nacht op liep tot soms wel 55 knopen. Dat is goed terug te zien in onderstaande beelden.

Bij de Imoca’s is de vloot iets meer verspreid, 11th Hour Racing Team met schipper Charlie Enright en Team Holcim – PRB van Kevin Escoffier lopen zo’n 20 mijl voor op de rest. Team Malizia met aan boord Rosalin Kuiper staat op de derde plek. De tussenstand:

VO65

Windwhisper Racing Team

Mirpuri Foundation Racing Team + 4,8NM

Austrian Ocean Racing + 13,2NM

Team JAJO + 13,7NM

Ambersail 2 + 20NM

Viva Mexico – retired

Imoca

Holcim PRB

11th Hour Racing Team + 11,3NM

Team Malizia +12,6NM

Biotherm +16,3NM

Guyot environnement + 18,1NM


16 januari – 15:50

VO65 Viva Mexico ligt uit de race vanwege beschadigd grootzeil

Team Viva Mexico liet de wedstrijdleiding vanmorgen weten dat het stopt met racen vanwege een beschadigd grootzeil. Het team voer een aandewindse koers met windstoten tot 30 knopen toen het misging.

Schipper Erik Brockman: “We stoppen met racen door een gescheurd grootzeil dat we nu niet kunnen repareren. We zoeken beschutting op in Almeria en beslissen daar wat we gaan doen. De bemanning is veilig.”

Volg de vloot terwijl ze haar weg vervolgt door een stormachtige Straat van Gibraltar via de live tracker. De meeste boten blijven vlak onder de Spaanse kust, behalve VO65 Ambersail 2. Dit team heeft een interessante strategie door helemaal over te steken naar de Marokkaanse kust. We zijn benieuwd hoe dit uitpakt.

Team Viva Mexico tijdens de start / Foto (c) The Ocean Race

16 januari – 09:45

Team Malizia-Seaexplorer aan de leiding na start in perfecte omstandigheden

TEAM MALIZIA-SEAEXPLORER, met aan boord Rosalin Kuiper, leidt op het moment van schrijven de vloot. Het Nederlandse Team JAJO is keurig gestart en vaart momenteel als derde binnen hun klasse. Bij de start waren de weersomstandigheden in Alicante perfect, maar daar komt (snel) verandering in. De verwachting is dat van het een op het andere moment stormachtige westenwinden de kop op zullen steken. De wind die op de Atlantische Oceaan waait, is verraderlijk…

De verdere route

Na deze etappe racet de IMOCA-vloot verder. De VO65’s zullen pas weer in het voorjaar, in Europa, in actie komen. Zij varen maar drie etappes in plaats van alle zeven. Hun wedstrijd wordt de The Ocean Race VO65 Sprint genoemd.

De route die de IMOCA’s varen. © The Ocean Race
De route die de VO65’s varen. © The Ocean Race

Terugblik naar de start


Om de race optimaal te kunnen volgen op je telefoon of tablet heeft The Ocean Race een app ontwikkeld. Download hem hier voor iOS (iPhone of iPad) en hier voor Android. Klik hier om de tracker in je browser te bekijken en lees in dit artikel hoe je de race verder kunt volgen.

Omslagfoto: © Amory Ross / 11th Hour Racing / The Ocean Race

Tags: Last modified: 5 februari 2023
Sluiten