Een groep watersporters heeft de Stichting Water als Geld opgericht in het oude vestingstadje Buren. Het doel van de stichting is om de Linge met het Amsterdam-Rijnkanaal te verbinden door de Korne en Maurikse Wetering vanaf Buren tot aan het kanaal uit te diepen en een sluis te bouwen. De kosten worden geraamd op 30 miljoen euro.
Vaarrondje door de provincie
Momenteel kan de scheepvaart tot aan Buren komen. Om een rondje door de provincie te kunnen varen nemen veel schepen daarom de route over de Waal die echter zeer druk bevaren wordt door de beroepsvaart. Door een sluisverbinding met het Amsterdam-Rijnkanaal kan de voor de recreatievaart veel geschiktere route over de Linge, het Amsterdam-Rijnkanaal het Merwedekanaal gerealiseerd worden.
Impuls voor waterrecreatie
Het idee, dat de werknaam ‘Rondje Rivieren’ heeft, is verder gestoeld op de veronderstelling dat de huidige vaarrecreant minder ver wil varen, meer behoefte heeft aan recreatiemogelijkheden aan en op de wal en dat het Rivierengebied voor het een en ander uitstekende aanknopingspunten biedt. Dat een eerder project met dezelfde naam eerder al sneuvelden slaat de Stichting niet uit het veld. De gemeente Buren reageert voorzichtig positief en zien ondanks de hoge investeringen goede kansen voor toerisme, recreatie en de lokale economie.
Last modified: 28 januari 2015
Geacte redactie, Van de Linge een doorgaande vaarroute maken naar het A.R.Kanaal is een zeergoed idee, want dat genereert veel meer vaarverkeer en plezier voor zowelvarenden als toeschouwers. Het traject is dan niet meer doodlopend.Voor de schutsluis tussen de Maurikse Wetering en het Betuwepand van hetA.R.Kanaal zijn inwendige afmetingen van 42 meter schutlengte bij eenschutbreedte van 6 meter, en een minimale doorvaart(kruip-)hoogte van 3,55 m.heel fijn, want dan kan alles t/m CEMT Klasse I(=Freycinet Spits van L.38,50 x B. 5,05) en ook de bekende BRTN recreatievaart Klasse AM (D.1,50 m. x H.3,50 m.) er door. Het schutten zou tussen 09:00-18:00 uur volledig geautomatiseerd kunnenplaatsvinden, net zoals gedaan is bij de nieuwe sluis in de Larservaart inFlevoland. De benodigde electra zou kunnen worden opgewekt door een miniwaterkrachtcentrale in een stuw naast de schutsluis, aangevuld met eenvistrap voor vispassages. Zodat ook de ecologie een kans krijgt. Een parkeerplaatsje met een horeca gelegenheid erbij maakt het tot eenattractiepunt.Uiteraard moeten de beide voorhavens ieder minstens ruimte beiden aantwee Freycinet Spitsen of 6 vaartuigen van iederL.15 m. x B.4 m. x D.1,50 m x H.3,50 m. of een mix daarvan. Wachten op een schutting binnen de bedientijden en/of 3 uren liggen voorboodschappen gratis,doch overnachten (tussen 18:00 – 09:00 uur) tegen betaling.Een gratis plek ligt anders snel vol met langliggers.Een drinkwatertappunt en walstroomaansluitingen zijn dan ook wel prettig,met tevens een verbod op het gebruik van generatoren.De sluisvoorhaven aan de A.R.Kanaal-zijde mag dan NIET gebruikt worden doorbedrijfsmatige schepen die niet voornemens zijn om afvarig naar de Linge teschutten. Dit als een andere maatregel om recreatie plaatsen niet onbedoeldbezet te houden.Een toeristen boot van Wijk bij Duurstede naar fort Asperen en/of Gorinchemv.v. wordt dan ook een pracht route voor hen die geen eigen scheepje ofboot(je) hebben, maar wel willen genieten van het varen over de Wetering,Korne en Linge. Hopelijk ziet een recreatieondernemer daar brood in. De ervaring leert namelijk dat kunstwerken te vaak en onnodig klein wordenaangelegd, zodat het effect van de (eenmalige) meerkosten, de overigeinfrastructuur investeringen (gedeeltelijk) te niet doet, erg zonde.Een bekend en recent voorbeeld daarvan is de nieuwe Veen route van Emmen naarTer Apel in Drenthe, waar alle sluizen 6 meter breed, en 42 (sommige 30) meterlang zijn, doch slechts een sluis 24 meter lang is bij exact 5 meter breed,zodat er nu maar 4,80 m. brede vaartuigen door passen als flessehals ;-(.Deze te krappe sluis staat echter altijd open, maar de krappe breedte maaktalle overige wel (6 m.) bredere sluizen hiermee minder rendabel.Gelukkig is daar wel de kruiphoogte van 3,50 m. en een diepgang van 1,50 m.gerealiseerd. Ook de huidige bottleneck van L.8 m. x B.3 m. bovenstrooms Buren moetverruimd worden om minstens alle kleine schepen vanL.20,00 m. x B.5,50 m. x D.1,50 x H.3,55 m. door te kunnen laten varen,bij een normale rivier afvoer. Iedereen veel succes met de promotie en hopelijk realisering van ditLinge/Korne/MaurikseWetering naar Betuwepand Amsterdam-RijnKanaal project. Met een vriendelijke nautische groet van Henri Derksen.