Drie bouten van de genuarail op Zoef zijn uit het dek getrokken, met een kromme, beperkt bruikbare rail tot gevolg. De bouten zijn niet bereikbaar vanaf de onderkant, waardoor we een andere oplossing moesten zoeken. Zo zetten we de bouten weer vast.
Dit artikel is eerder gepubliceerd in Zeilen 06/2022
De lange genuarail op Zoef is aan de onderkant vrijwel helemaal te volgen, behalve waar hij over het hoofdschot loopt. Op Zoef is dat hoofdschot annex dekspant uitgevoerd als zware polyester boog.
De boutgaten in het dek zijn ondiep. Enkele zijn voorzien van een ingelamineerde metalen – waarschijnlijk aluminium – insert, waarin draad is getapt. Dat is een gebruikelijke methode als je niet bij de onderkant kunt. In de rest kunnen we geen metaal, noch enig houvast ontwaren.
Een inspectiegat dat we in het zware spant hebben geboord, leert ons dat dit spant is volgespoten met hard schuim. Het lokaliseren en bereiken van de onderzijde van de gaten is daarom niet mogelijk.
We bekijken de mogelijkheden. Inlijmen met ingedikte epoxy levert niet genoeg houvast, hetzelfde geldt voor vullen met epoxy en daarin draad tappen. Een normale schroef (zelftapper) in een gat gevuld met gehakte glasvezel en epoxy is acceptabel. Na overleg met ervaringsdeskundigen kiezen we voor het inlijmen van een aluminium plaatje, waarin we draad tappen.
Tags: Genuarail Last modified: 29 april 2024
Een helicoil was wellicht een optie geweest als de metalen achterplaat breed en dik genoeg is.