We hadden al lang gehoopt op een duidelijk “Ja, het gaat lukken”, maar zo ver zijn we helaas nog niet. Het groene, dan wel rode licht laat nog even op zich wachten voor Tienpont en zijn team. Maar wat gebeurt er nu bij DutchSail, de stichting achter de Nederlandse campagne. Hoe staat het ervoor? Kan het eigenlijk nog wel?
Tijd dringt voor DutchSail
DutchSail manager Eelco Blok geeft aan dat er genoeg dingen zijn die wel lukken. Zo zijn de belangrijke deadlines wat opgerekt om DutchSail meer ruimte te geven. De financiering is echter niet rond. Blok: “We hebben inmiddels diverse harde toezeggingen, maar daarmee is de cirkel nog niet helemaal rond. Gelukkig lukt het ons de deadlines steeds weer een stukje op te rekken, om de prachtkansen verder uit te werken. Op de achtergrond is werkelijk alles in beweging; hoewel niet alles zichtbaar is, is het werkelijk ongelooflijk spannend. We beseffen goed dat de factor tijd wel erg begint te dringen, maar opgeven is op dit moment voor ons geen optie. Daarbij voelen we ons meer dan gesteund door de defender, Team New Zealand; we houden ze goed op de hoogte van onze strijd tegen de tijd, en ze vinden het geweldig wat we hier in Nederland aan het optuigen zijn. In hun overtuiging is deelname aan de America’s Cup een nationale aangelegenheid en ze vinden het geweldig dat wij daar ook op inzetten.”
Ja, het kan nog
Geïnteresseerden kunnen ook certificaten kopen, om zo de campagne op weg te helpen. Er zijn 1000 certificaten beschikbaar en die kosten uiteindelijk 2400 euro per stuk. DutchSail heeft inmiddels ongeveer de helft daarvan verkocht, zo liet Simeon Tienpont eerder weten aan Zeilen. Daarnaast hangt een “Go” af van een grote hoofdsponsor. Inmiddels is een handvol harde toezeggingen van bedrijven binnen en de gesprekken met een hoofdsponsor zijn hoopgevend, zo laat DutchSail weten. De strijd om de financiën rond te krijgen is nog niet voorbij en de kans bestaat nog altijd dat het gaat lukken. Tienpont geeft het project nog altijd 100% kans:
America’s Cup, Ocean Race & Vendée Globe
DutchSail gaat over meer dan alleen de America’s Cup. Het moet een platform worden waar professionele, internationaal-georiënteerde zeilinitiatieven vanuit Nederland onder kunnen vallen. Volgens DutchSail bestuurslid Hans Huis in ’t Veld hebben de vele contacten van de afgelopen maanden veel synergie opgeleverd tussen de energie-, maritieme- en luchtvaartsectoren: “Een platform als DutchSail is de enige manier om als Nederland competitief mee te draaien in het wereldwijde circuit van de hi-tech wedstrijdzeilsport, of het nu voor de America’s Cup is, voor de Ocean Race of de Vendée Globe, om een paar voorbeelden te noemen. Alleen intensieve, structurele samenwerking zal ons winnaars opleveren. Losse initiatieven zullen nooit een duurzaam momentum kunnen opbouwen; we hebben DutchSail nodig als eco-systeem.”
Lees meer:
- Interview Simeon Tienpont:”Ik geef mezelf 100 procent kans!”
- April: maand van de waarheid voor Tienpont
- America’s Cup: Zo train je zonder boot
- Help Nederland naar de America’s Cup!
Tags: America's Cup, DutchSail, scheveningen, Simeon Tienpont Last modified: 19 maart 2021