Heb je opgemerkt dat de boeien in het Slijkgat niet meer op de juiste plek liggen? Dat zou goed kunnen want door verzanding, veroorzaakt door afvoer van de rivieren in het achterland en de stroming op zee, is het vaargebied aan verandering onderhevig. Bereid je dus goed voor als je vanuit Stellendam naar de Noordzee wil varen en vice versa.
Betonde vaargeul
De betonde vaargeul is ongeveer 200 meter breed en wordt op diepte gehouden tot NAP –4.00 meter. In het midden van de vaargeul is een extra diepe geul tot een diepte van NAP –5.50 meter. Bij windkracht 5 of hoger, bij windrichtingen van zuidwest tot noordwest, in combinatie met het spuien van de Haringvlietsluizen, kunnen onverwachts ondieptes ontstaan in de vaargeul. De waterstanden worden lager bij aflandige wind uit oostelijke hoek. Ondanks het baggeren kan door deze omstandigheden de betonning tijdelijk niet betrouwbaar zijn. Vanwege schuivende ondiepten zijn er voorvallen bekend van schepen die vast komen te liggen in het Slijkgat en dat wil je niet.
Actuele informatie over het Slijkgat
Maandelijks wordt met een peilvaartuig peilingen verricht door Rijkswaterstaat en Havenbedrijf Rotterdam voor onder andere het Slijkgat. De nieuwe peilkaarten staan hier op de website van het Havenbedrijf Rotterdam.
Verder is er sinds verkeerspost Ouddorp is gesloten, een en ander veranderd. Per 1 januari 2024 vindt geen uitkijk meer plaats door vuurtorenwachters en wordt marifoonkanaal VHF 87 niet meer uitgeluisterd. “Zodra er bijzondere informatie over het Slijkgat bekend is bij de Regionale Verkeerscentrale Dordrecht wordt een Bericht aan de Scheepvaart opgesteld en die kun je elk uit uitluisteren via de marifoon,” laat een medewerker van de Kustwacht weten. “Ook kun je die terugvinden op vaarweginformatie.nl. Als er hele grote bijzonderheden zijn, dan kunnen wij er ook voor kiezen om veiligheidsberichten uit te zenden op VHF 23 en 83. Zelf hadden we het liever ook niet gehad dat verkeerspost Ouddorp werd gesloten, maar er is anders besloten.”
Ben je dus van plan om van of naar Stellendam te varen? Bereid je dan goed voor om eventuele ellende voor te zijn.
Kijk voor meer informatie in deze brochure, die ook als bron is gebruikt voor dit artikel.
Omslagfoto: © MarkZV/CC BY-SA 4.0
Tags: Slijkgat Last modified: 25 juli 2024
Een goede en duidelijke info.
Er staat een verwarrende taalfout in de tekst, halverwege:
“ bij de Regionale Verkeerscentrale Dordrecht wordt een Bericht aan de Scheepvaart opgesteld en die kun je elk uit uitluisteren via de marifoon”
Is dat elk uur? En kanaal 23/83?
Kijk op de Nautin website voor actuele positie van boeien