Dit jaar zijn de Womens America’s Cup en de Youth America’s Cup in Barcelona. JAJO Team DutchSail doet mee in beide competities. Het is voor het eerst dat er een Nederlands team meedoet aan de races maar een echte AC40 boot is nog niet beschikbaar, hoe trainen zij zonder zo’n boot?
Vliegen op een scherm
De zeilers die fulltime aan het project werken trainen voor de America’s Cup vijf dagen per week in de simulator. Een perfect nagemaakte cockpit van een AC40 waarin de echte race na de zomer gezeild gaat worden. Alle knopjes zitten op precies dezelfde plek. Om in de echte boten te mogen varen moeten de zeilers een bepaald niveau halen in de simulator. Richtlijnen of regels daarvoor zijn er nog niet, officials van de America’s cup beoordelen dat zelf.
Als afwisseling trainen de zeilers in de weekenden in Nederland en Barcelona in een 69F. Zeilers Arianne van de Loosdrecht en Ismene Usman vertellen waarom ze dat doen terwijl ze de boot klaarmaken in Barcelona. Van de Loosdrecht: “Het is ook een foilende boot die vergelijkbaar genoeg is om in te trainen. Er komt eigenlijk niks in de buurt bij een AC40 omdat het zo sophisticated is, alleen de boten die daarop lijken zijn andere AC boten.” Een onbemande 69F weegt 350 kilo en een AC40 zonder foils twee ton.
In Barcelona trainen ze samen met een Frans team in de 69F. Zij doen niet mee met de America’s cup maar kunnen wel veel aan de Nederlanders leren over foilen in wedstrijden en op snelheid beslisisngen nemen. De samenwerking verloopt goed.
Een groot verschil tussen de AC40 en de 69F is dat de bestuurders de 69F bedienen met schoten en de AC40 met knopjes en een stuurwiel. In de simulator is plek voor twee stuurmannen die om de beurt één van de twee volledig van carbon gemaakte sturen in handen hebben. En twee trimmers die de foils en de zeilen bedienen. Bestuurders lezen informatie over snelheid en windrichting op twee ingebouwde smartphones.
Communicatietraining
Snelle communicatie is het belangrijkste traingingsonderdeel om die 40 knopen die de boot kan halen te bereiken. Zoveel mogelijk bedoelen en zo weinig mogelijk zeggen. Dat kan ook in de simulator, maar moet in het echt sneller gebeuren en heeft meer gevolgen. Tijdens de race moeten de deelnemers letterlijk blind op elkaar kunnen vertrouwen want ze kunnen elkaar door het grootzeil niet zien. Alles verloopt via headsets in de helmen.
Is het indrukken van die knopjes wel aantrekkelijk voor een topsporter? Usman: “Het is af en toe wel leuk om fysiek tot het uiterste te gaan maar de AC40 is zo’n coole boot dat het wel de moeite waard is.”
Lees ook: Wedstrijdschema America’s Cup 2024 in Barcelona bekend
Luister hier ook naar de podcast van DutchSail: Missie Barcelona
Foto Casper Chaudron
Tags: America's Cup Last modified: 2 april 2024