Actueel

Bijkomen van 52 knopen wind

12:21

Junique in actie tijdens de Sevenstar Round Britain and Ireland Race 2018.

“Wat een avontuur was dat! Rond de Shetlands zaten we in 52 knopen wind. De 24 uur voor de ronding waren al slopend, maar het werd nog zwaarder. Het idee om met de 80 procent fok en drie keer gereefd grootzeil recht voor de wind de Shetlands aan te varen heeft goed uitgepakt. Ons laatste bericht was van voor de Shetlands. Inmiddels hebben we een heel moeilijk rak naar Lowestoft afgerond. We hebben nog drie stukken te gaan; nu eerst naar Dover.”

Chris Revelman en Pascal Bakker, het Junique Raymarine Sailing Team, hebben nog drie delen te gaan in de Sevenstar Round Britain and Ireland Race. Verslag vanaf de boot. 

Urenlang gijpen voorkomen

“Stel je voor: een divers golfpatroon van achteren, aardedonker, 35 knopen wind en snelheden tot 20 knopen. Op de stuurautomaat! Je zit dan in de kajuitingang – daar kunnen we ook de stuurautomaat bedienen – te corrigeren om gijpen te voorkomen. En dat dan uren achter elkaar door. Binnen probeer je te slapen maar klinkt het alsof er niets heel blijft. We hebben nog meer respect gekregen voor de lui op de Volvo’s!

Muckle Flugga vuurtoren bij beter weer. (c) Smith609/CC

Uiteindelijk moesten we gijpen, 50 mijl voor Muckle Flugga (het noordelijkste van de Shetland Eilanden, met vuurtoren red.). Dat werd een goed getimed stormrondje. Het werd ook onverantwoord met deze zeilvoering door te gaan. Over naar de zwaarweerfok en afkruisen. Ook dat werd teveel. Aangezien we na de ronding hoger aan de wind moesten varen zijn we op het grootzeil verder gegaan. Wat een geweld.

Na de ronding dachten we nog wat voordeel te kunnen hebben van de hogerwal. Qua golven klopte dat wel maar de wind, over de kliffen naar beneden, bleef rond de 50 knopen. Het werd te gek. Het risico op schade aan het grootzeil, en daarmee de kans om de wedstrijd uit te zeilen, werd te groot. Stormfok erop, grootzeil stevig op de giek geknoopt. Boot op koers en naar binnen. Even bijkomen. Naar huis gebeld, die maakten zich natuurlijk best zorgen. Fijn om dan de eerste ontlading even kwijt te kunnen bij onze lieve echtgenotes!”

Tijd voor  herstel

Licht weer bij de Engelse oostkust. (c) Junique Raymarine Sailing Team

“Toen zijn we eten gaan maken. Bakkie koffie erbij, de weerberichten opgehaald en de balans gaan opmaken. Een plan getrokken en de routering gemaakt. Na een uurtje begon de wind af te nemen en zetten we het grootzeil, drie keer gereefd, bij. In de uren die volgden kon er steeds weer meer zeil bij en werd het weer normaal.

Later kwam het besef en drong het binnen wat we daar allemaal hadden meegemaakt. Bang zijn we niet geweest maar wel gespannen en supergeconcentreerd en dat kost bakken energie. Ook lichamelijk. Onze vingers wilden niet meer. Handen onder kleine wondjes, stramme lijven. Na een dagje bijkomen in licht weer herstel je gelukkig weer snel.

Op de stuurautomaat in licht weer – nog voor de wedstrijd. (c) Eric van den Bandt

Strategie bepalen naar Lowestoft

“Een puzzeltocht van 500 mijl in licht weer volgde. We hebben zo goed mogelijk geprobeerd een pad te vinden. Er was weinig beweging in de drukgebieden, dus het resultaat was lastig te voorspellen. Steeds haalden we nieuwe weerkaarten en gribs op, om te blijven proberen te begrijpen wat er gebeurde. Het plan dat we hadden werkte. Tot gisteren.

Toen was de werkelijkheid helemaal anders. Weinig tot geen wind uit het zuiden waar wij verwachtten wat wind uit het zuidwesten te treffen. Enfin, soms frustrerend maar never give up en blijven nadenken. Uiteindelijk denken wij er nog best redelijk doorheen te zijn gegaan. We blijven pushen om de soldaten op British Soldier (X-41, IRC2) voor te blijven op handicap en nog wat van de voorsprong van Game On (Sun Fast 3600, IRC 2H) af te knabbelen.

Nu op naar Dover! Een kruisrak van 87 mijl.”

Junique Raymarine Sailing Team, Chris en Pascal

Woensdag 22 augustus, 11.42 uur

Volgen

Chris Revelman en Pascal Bakker zeilen de Sevenstar Round Britain and Ireland Race 2018. Je kunt ze via de tracker volgen. Meer berichten van hen lees je op zeilen.nl.

Omslagfoto: Rick Tomlinson/RORC

 

Tags: , Last modified: 22 augustus 2018
Sluiten