Nieuws

De klassieke zelfbouwer

Met ziel & zaligheid

16:16

Hoeveel jachten kun je bouwen na je 60ste? De 79-jarige Henk Bouma bouwde er maar liefst vier: de 10mR Classic Addy, een 48-voets Draak genaamd Lady Addy, wedstrijdjacht Addy X en, omdat hij het niet kon laten, een Draak van 40 voet, Addy XI. En dan te bedenken dat Bouma niet eens met pensioen is en samen met zijn vrouw regelmatig op alle boten zeilt.

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Zeilen 06/2022
Tekst: Ingeborg Berghuijs

In mijn jonge jaren was ik jachtbouwer, later ben ik gaan pionieren op het gebied van windenergie. In 1990 verkocht ik mijn bedrijf, maar één windmolenpark aan de Westerschelde heb ik gehouden. Tot voor kort deed ik nog het onderhoud zelf, maar nu beperk ik me tot de organisatie en administratie.”

Henk Bouma aan boord van zijn – inderdaad, ook zelfgebouwd – wedstrijdjacht Addy X.

Restaureren versus zelfbouw

“Ik was altijd fan van klassieke jachten en had ook wel eens meegevaren. Eind jaren ’90 ontstond het plan een klassieker te restaureren, zodat ik kon deelnemen aan het klassieke zeilcircuit van Saint-Tropez. Na uitgebreide oriëntatie kwam ik tot de conclusie dat het restaureren van een klassieker meer tijd en geld kost dan het zelf bouwen van een replica. In eerste instantie was ik van plan een 12mR te bouwen, maar dat veranderde snel na een reünie van 12-meters in Cowes. Ik ontdekte dat dit formaat veel bemanning vereist, en dat je er niet mee kunt toerzeilen.
Een 10mR zeil je met twee man; alleen voor het opdoeken van het grootzeil van 90 vierkante meter heb je drie man nodig.”

Lady Addy, een 48 voet lange Draak.

Het elegante mahoniehouten interieur van Lady Addy.

Classic Addy

“Ik had mijn oog laten gevallen op Olin Stephens’ beste ontwerp, Stormy Weather uit 1934, maar een reis naar ontwerp- bureau Sparkman & Stephens in de VS was lastig vanwege 9/11. In een museum in Stockholm kwam ik dit ontwerp tegen van Johan Anker, ontwerper van de Draak.
Zijn tekeningen van de 16,88 meter lange klassieker waren summier, maar het lijnen- en het zeilplan boden voldoende houvast.
Ik heb me zorgvuldig verdiept in Ankers ontwerp en zo heb ik de betimmering van Classic Addy ontworpen. In november 2001, ik was toen 60, begon ik met de bouw.”

Deze 10mR Classic Addy is 16,88 meter lang.

8000 bouwuren

“De bouw begon met het interieur, waarbij alle dwarsschotten al voor 60 procent klaar waren. Ik stelde deze omgekeerd op en bouwde daaromheen de boot. Een zeer efficiënte bouwwijze die veel tijd scheelt, omdat je niet steeds de boot in en uit hoeft te klimmen tijdens het betimmeren.
Ik ben zeer technisch, dat scheelt. Hout is een mooi materiaal én ik vind het leuk om dingen uit te kienen; ik heb na mijn hts in Delft gestudeerd. In totaal zitten er wel 8000 uren werk in, twee jaar fulltime samen met een timmerman. In de laatste fase van de bouw hebben we drie à vier man ingehuurd om het teakdek te leggen. Het enige wat tegenzat, was de kiel. Ik had een mal gemaakt van cement om het lood in te gieten. Een deel was aan het lood blijven plakken en dat moesten we eraf slijpen. Een enorm gedoe dat veel tijd kostte. In 2003 ging Classic Addy te water, 15 ton weegt ze. Onze proefvaart was een uniek moment. Ze is zo mooi gestroomlijnd dat je haar niet door het water hoort lopen.”

De 40 voet lange Draak Addy XI.

Comité International de la Méditerranée

“In 2003 zijn we met Classic Addy op de dieplader afgereisd naar Saint-Tropez, om deel te nemen aan de klassieke wedstrijden op de Middellandse Zee. Meedoen met een replica is mogelijk, mits zij maar voldoet aan de eisen van het CIM. Wel is de rating wat ongunstiger. Na een dag varen met een meter van het CIM aan boord ontvingen we het felbegeerde Certificat de jauge pour Yachts d’époque et classiques. Hiermee werd Classiƒc Addy officieel geregistreerd als retro-klassieker. We hebben uiteindelijk drie fantastische seizoenen gevaren in het Middellandse Zee-circuit.”

Lady Addy, Addy X en Addy XI

“Na Classic Addy heb ik nog drie jachten gebouwd (zie de foto’s hierboven). Lady Addy is iets kleiner (48 voet) en daardoor makkelijker samen met mijn vrouw te varen. Daarna kwam Addy X, een wedstrijdjacht gebouwd naar eigen ontwerp met een diepe kiel, het ideale jacht voor de wedstrijden op het Alkmaardermeer. Tot slot bouwde ik Addy XI, een vergrote Draak van 40 voet. Deze boot bevat al het denk- bare bedieningsgemak: elektrische lieren, boegjet en oprolbaar grootzeil. Toen dit jacht af was, zei mijn vrouw Addy: ‘Nu moet je er maar mee ophouden.’ Maar goed, ik houd niet van televisie kijken en je moet toch wat.”

Zie ook: Deel III: De bouw van ons droomjacht

 

Omslagfoto en foto’s: © Theo Kampa en Ingeborg Berghuijs
Tekst: Ingeborg Berghuijs

Tags: Last modified: 24 april 2024
Sluiten