Actueel

Zandlopers zeilen op het IJsselmeer

Tijdens de 56e Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace is dit weekend het 23 jaar oude mijlenrecord verbroken. De TH38 Blacq Magic van schipper Blacquire verpulverde het record van 204 mijl met maar liefst 222,06 afgelegde mijlen. Het waren pittige omstandigheden, met een krachtige wind van gemiddeld 18 tot 25 knopen. De wind kwam de klok rond uit het noorden. Daarom kozen de meeste deelnemers voor de halve windse rakken op het IJsselmeer.

24 uur noordenwind

Na een jaar afwezigheid door corona gingen er vrijdagavond 27 augustus 322 van de 413 ingeschreven boten over de startlijn, waarvan er 24 uur later 296 door de finish zeilden. Daarvan kwamen er 280 reglementair over de streep. De start was op veel plaatsen behoorlijk pittig met een noordenwind van ongeveer 24 knopen en vlagen tot dertig knopen. Ook in de nacht bleef het hard waaien, waardoor de zeilers weinig rust werd gegund. Op een bijna verwaarloosbare winddraaiing van noordnoordwest naar noordnoordoost na, kwam de wind 24 uur lang uit het noorden. Dat maakte de wedstrijd perfect voor halve windse rakken op het IJsselmeer. Slechts één winnaar (VKSJ) is het Wad op geweest om het voordeel van de stroom mee te pakken. Vrijwel alle winnaars zijn op het noordelijke deel van het IJsselmeer gestart om meteen voordeel te hebben van de rakken.

(c) Laurens Morel

Mijlenrecord verpulverd

Halverwege de race werd het spannend wie het 23 jaar oude mijlenrecord uit de boeken zou vegen: de FR28 Take Care 3 van Maarten Voogd, of de TH 38 Blacq Magic van schipper Blacquiere. Die laatste hield de spanning erin door pas op het einde van de race het digitale wedstrijdformulier in te vullen. Uiteindelijk ging Blacq Magic er met de winst in de ORC1 en met het mijlenrecord vandoor, dat al sinds 1998 met 204 mijl op naam van schipper Kuhn van Exit stond. De TH38 verpulverde het record met 222,06 gezeilde mijlen in een etmaal. Helaas voor de schipper is de Tim van Rootselaarprijs, de wisselprijs voor de meeste mijlen, drie jaar geleden afgeschaft. “Dat is balen,” reageert Blacquiere in dit nieuwsbericht. “Dat is de enige die ik nog nooit heb gewonnen. Maar we zijn heel blij. We hadden niet verwacht dat we in onze klasse zouden winnen, de meeste mijlen was het doel. Wat het weer betreft kon het niet mooier om het record te verbeteren, maar dan moet je het nog wel doen.”

Black Magic (c) Willem van Liebergen

ORC 1: “Nog niet helemaal in de vingers”

Naast het mijlenrecord heeft schipper Blacquiere van de TH38 Blacq Magic heel wat prijzen mee naar huis te slepen: winnaar van ORC1, de overallprijs in de ORC en de Gouden Wimpel voor een lid van de Kustzeilers dat het beste resultaat in de wedstrijdklasse heeft behaald. Blacquiere heeft de TH38 nu anderhalf jaar en het is de eerste keer dat hij de Kustzeilers 24Uurs Zeilrace ermee vaart. “We hebben hem nog niet helemaal in de vingers en we hadden ook wat mensen aan boord die voor het eerst meevoeren. In totaal waren we met zeven bemanningsleden. We zijn in Den Oever gestart. Toen hebben we eerst in het noorden alle rakken gedaan, die kunnen met noordenwind. Vervolgens zijn we langzaam naar het zuiden afgezakt en hebben we daar alle rakken gedaan. Daarna zijn we terug naar het midden gegaan en om daar alle rakken te zeilen. We zijn uiteindelijk 3 minuten voor tijd gefinisht. De gemiddelde snelheid was 9,3 knopen.”

Doublehanded: “Veel rust aan boord”

De J120 Jipper, met schipper Berry Dijkhuizen en Vincent Bakker, deed voor de eerste keer in de doublehanded klasse mee en won meteen. Bakker: “Het was pittig, maar stiekem ook wel makkelijk. Door de harde wind hoefden we niet na te denken over zeilwissels. We hebben voor het grootste deel het schema gevolgd dat we op voorhand hadden gemaakt met het programma RAK24. We vertrokken in Enkhuizen Noord en zijn op het IJsselmeer gebleven. De rakken pakten erg goed uit. Daardoor konden we vasthouden aan onze routine en goed voor onszelf zorgen. Er was veel rust aan boord, hoewel we niet geslapen hebben. We hebben in totaal 190 mijl gevaren, dus we zijn dik tevreden. Dit jaar hadden we nog geen meter samen gezeild. De meeste credits zijn voor Berry; hij kent zijn boot door en door.”

Tocht 2: “Blijven pushen en blijven trimmen”

Schipper Elly Sonnega van het Waarschip 900+ DeinumeiD is blij met haar eerste plaats: “Het was pittig! Onze tactiek was zandlopers varen op het IJsselmeer (red: zoveel mogelijk de halve windse rakken heen en weer tussen de Friese en de Noord Hollandse kust). En blijven pushen, we wilden niet onder de 6,5 knoop zakken. Als het te langzaam ging, begon bemanningslid Martin aan de touwtjes te trekken en te trimmen en moesten we allemaal wakker worden, haha. En de juiste zeilvoering is belangrijk. We hadden geen spinnakerrakken, het waren alleen ruimwindse rakken en we probeerden de snelheid boven de 7 te houden. In totaal hebben we 160,5 mijl gevaren, maar we hadden wat strafmijlen, omdat we tien minuten te laat binnen waren.” Sonnega vindt de zorg voor jezelf ook heel belangrijk tijdens zo’n intensieve wedstrijd. “Door te blijven eten en drinken en warm aangekleed te zijn, word je niet zeeziek en blijft het aangenaam. Dan houd je het langer vol.”

Carmagnole (c) Laurens Morel

VKSJ: “Het was een nat tochtje”

Slechts enkele winnaars kozen ervoor om het Wad op te gaan. Visch, schipper van de Van De Stadt Marsdiep Carmagnole, doet voor de vijfde keer mee. “Twee keer ben ik gediskwalificeerd, maar nu staan we op het podium”, vertelt de enthousiaste schipper. “We waren met zijn vieren, bijna met een vaste bemanning vanaf het begin. Onze tactiek was de stroom op de Waddenzee erbij te pakken, om meer mijlen te maken. We gingen op een gegeven moment 9,5 knoop over de grond, dat is hard voor ons. We waren net iets te vroeg voor de kentering, dus hebben we nog wat kleine rakjes gepakt tussen Den Helder en Texel. Daarna weer een lekker lang stuk terug naar Kornwerderzand. We moesten daar wel een paar slagen maken, maar we hadden de stroom mee. Bij Kornwerderzand was het wel knobbelig met wind tegen stroom, maar ook dat ging weer. We hebben in die 24 uur behoorlijk wat rollers over dek gehad, het was een nat tochtje.”

(c) Helga Oosterkamp

Veel eerste deelnames

Volgens de organisatie valt het op dat veel nieuwe deelnemers een weg naar de populaire race vonden; 187 van de 413 ingeschreven boten deden voor het eerst mee, een toename van zo’n vijftien procent in vergelijking met andere jaren. “Het toont aan dat de Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace onverminderd populair is onder diverse groepen zeilers”, aldus een tevreden organisatie. Voor de nieuwe zeilers was de race meteen een pittige kennismaking met de Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace. De Team Heiner Talents ’20 hebben er een vermoeiende, maar geslaagde race opzitten. “Het was voor ons de eerste wedstrijd met de MaxFun 35. Ons doel was om veilig de finishlijn te halen”, vertelt Merlijn Rutten. “Persoonlijk comfort was heel belangrijk. Als je op tijd eet, drinkt en rust, zeil je een stuk harder. Op voorhand een goed wachtschema afspreken helpt”, vult Thomas Roggekamp aan. Het team zeilde 175 mijl. Halverwege kwam het grootzeil vast te zitten en klom Merlijn de mast in om het probleem om te lossen. “We hadden meer mijlen kunnen varen, maar ons doel was om de race veilig uit te zeilen. Dat is gelukt”, stellen de tevreden teamleden.

Overige winnaars 2021:

• Tocht 3 Houani, First 31.7, C. Visser
  • Tocht 4 Majic, J109, G. Van Kooten
  • Tocht 5 Rapide, 39, R. Onnes

Bekijk hier de volledige uitslag van de 56e Kustzeilers 24 Uurs Zeilrace.

Finishfoto’s

Bij de finish van de 24 Uurs Zeillrace hebben twee fotografen van Zeilen van iedere boot een foto gemaakt. Van al die foto’s maakten we Zeilen-covers, die je hier terugvindt.