Nederland kampte met heuse drielingstorm de afgelopen week. Storm Dudley werd snel opgevolgd door storm Eunice en Franklin. Havens en schepen werden geteisterd door hevige wind en golven.
Historische storm
De laatste zogenoemde drielingstorm, waarbij drie stormen elkaar snel opvolgen, was in 1928. Storm Eunice haalt met windkracht elf en windstoten van 145 kilometer per uur de top drie zwaarste stormen van de afgelopen 50 jaar.
Vanaf windkracht negen spreken we officieel van een storm. De drielingstorm raasde zes dagen lang over Nederland. Zo lang is nog nooit eerder voorgekomen sinds het meten van de wind. Op de kaarten van onder andere Windfinder verscheen de volgende windhaak.
Schades en problemen
Verschillende Nederlandse havens en schepen kwamen in de problemen door de zesdaagse storm. De volgende situaties deden zich voor:
Het schip Viking Sea raakt donderdag in de problemen na de Noordersluis. Het 167 meter lange autoschip wordt uit koers geblazen door storm Dudley. De kapitein gooit het anker uit maar het schip botst alsnog op het talud van de Kanaaldijk bij IJmuiden. Een sleepboot sleept het schip weg. Over schades aan het schip of talud is nog niets bekend.
Klipper Succes komt op zondagmiddag in de problemen bij Marina Kaap Hoorn. Het schip was de avond ervoor buitengaats voor anker gegaan voor een feestje om overlast in de haven te voorkomen. De volgende ochtend wil de motor niet starten en houdt het anker niet vanwege de hevige wind en golven van storm Eunice. Het schip drijft af richting lagerwal maar blijft op 25 meter afstand vrij van de stenen. De KNRM weet het schip uiteindelijk veilig terug te brengen naar de haven van Hoorn.
Het schip Octans bungelt vrijdagavond nog maar aan een landvast en raakt bijna op drift in de Bataviahaven in Lelystad. De KNRM evacueert de vijf opvarenden samen met de brandweer, waarna het schip zinkt. Het schip hangt scheef maar is stabiel, want het ligt op de bodem. Bij omroepflevoland.nl is een video te zien van het zinkende schip.
Ook in Kamperland zinkt een boot. Een motorschip maakt door storm Franklin water en verdwijnt maandag half onder water, zoals te zien is in de video van hvzeeland.nl.
Onrust in jachthavens
Havenmeesters verzoeken ligplaatshouders om weg te blijven tijdens de storm wegens veiligheidsrisico’s. Zo staat op vrijdagavond de haven van Oudeschild op Texel onder water. In de haven van Urk kapseist een vissersbootje en klappert een zeil stuk door storm Eunice. De havenmeester vertelt in een video van destentor.nl hoe het er aan toe gaat tijdens de storm. Ook in de havens van Lemmer en Lelystad ging het er hevig aan toe.
KNRM
De KNRM vaart niet alleen uit om probleemgevallen te helpen. Tijdens de verschillende stormen varen ook uit om te trainen in extreme weersomstandigheden. Zo varen ze met windkracht tien en windstoten van boven de 100 kilometer per uur uit.
Voorzorgsmaatregelen
Ondanks de schades en problemen geeft Rob Nugter van Eerdmans Jachtverzekeringen aan dat het aantal schademeldingen van boten meevalt. De meeste meldingen die binnen zijn gekomen betreffen schades aan woningen. Nugter vermoedt dat dit komt omdat mensen met een boot over het algemeen goede voorzorgsmaatregelen treffen. “Een boot heeft vaak emotionele waarde. Daarom zorgen mensen er goed voor”, zegt hij. Schades door zware stormen zoals de afgelopen dagen worden over het algemeen beschouwd als overmacht. Een schatting van de schadekosten is er nog niet. “Dat komt aan het einde van de week”, zegt Nugter. “Door de storm hebben we hectische en drukke dagen”.
Stormachtig jaar?
Gemiddeld stormt het zeven keer per jaar, met de teller op vijf sinds de jaarwisseling is de kans dat we dit jaar bovengemiddeld veel stormen hebben groot. Hoe zorg je dat jouw jacht voorbereid is op stormachtige weersomstandigheden? Lees hier het artikel dat we eerder schreven over voorbereiden op de storm.
Voorlopig staat er geen storm meer in de weersverwachtingen en zullen we ons in rustiger vaarwater bevinden.
Omslagfoto (c) Dirk Schermer
Tags: schade, storm Last modified: 25 februari 2022
@Redactie: Het schip Octans lag in de Bataviahaven in Lelystad. Lelystadhaven is een andere haven in Lelystad.
Misschien een van de weinige voordelen van West-Friesland boven Friesland: tijdens storm lig je met bootje vrijwel altijd in rustiger water