De Kannad SAFELINK EPIRB modellen met onderdeelnummers K1202311en K1202367 worden teruggeroepen vanwege een fout in de behuizing. De noodbakens zouden in sommige gevallen geen noodsignaal uitzenden.
Een alerte zeiler waarschuwde de redactie vanwege de oproep om de EPIRB terug te sturen. In Nederland is het bericht van de terugroep slechts matig bekend. “Ik kwam erachter toen ik de website van de leverancier bezocht om te kijken of ik zelf de batterijen kan vervangen. Anders had ik dit niet geweten.”
Als Zeilen in contact is met Orolia Limited, eigenaar van Kannad Marine, blijkt dat op 14 januari 2016 al is gestart met een terugroepactie. “We hebben inmiddels 46 % van de EPIRB’s kunnen vervangen. Het gaat om de veiligheid van onze eindgebruikers, we proberen zo snel en zo veel mogelijk bakens te vervangen,” aldus Pamela Guillamón, woordvoerster van Kannad Marine. De gele beschermhoes zou niet bestand zijn tegen langdurige blootstelling van bepaalde milieufactoren. Welke op een boot veel voorkomen. Dit heeft op lange termijn effect op het noodbaken en om ernstige situaties te voorkomen is de terugroep gestart.
Gratis vervangen
Als eigenaars van een Kannad SAFELINK EPIRB het idee hebben dat zij een van de desbetreffende modellen bezitten, kunnen zij dit melden via http://www.safelinkepirbsupport.co.uk/. Het gaat om de modellen EPIRB SAFELINK Manual+ GPS met onderdeelnummer K1202311 en EPIRB SAFELINK Auto GPS met onderdeelnummer K1202367. Na het invoeren van de gegevens zorgt de klantenservice voor contact met een lokaal verkooppunt en gratis vervanging van het oude model. Meer informatie is te vinden op http://www.kannadmarine.com/en/
Tags: Uitgelicht, veiligheid Last modified: 31 januari 2017