De Staande Mastroute via Amsterdam is in elk geval tot 2026 gestremd, meldt Rijkswaterstaat. De nieuwe verbrede Schipholbrug in de A9, over de Ringvaart, ging kort na ingebruikname kapot en moet worden gerepareerd. Ook het overige deel van de Staande Mastroute kent af en aan problemen.
Techniek bezwijkt onder zware belasting
De tandwielkasten van de nieuwe Schipholbrug bleken niet bestand tegen de krachten die er op het extra grote brugdek komen te staan bij zwaar weer of bij eventuele stroomuitval. Het ontwikkelen en testen van nieuwe tandwielkasten kost tijd, waardoor de brug naar verwachting pas weer in 2026 kan worden geopend.
Noord-zuidroutes beide gestremd
Het westelijke deel van de Staande Mastroute, via Zijkanaal C en Haarlem, is door een defect aan de Buitenhuizerbrug eveneens gestremd. Rijkswaterstaat verwacht dat de Buitenhuizerbrug het half juli weer doet.
Draait de Buitenhuizerbrug half juli weer, dan stuiten zeilers verder naar het zuiden op stremmingen (ter hoogte) van de Coenecoopbrug. Het vaarwater en de brug bij Waddinxveen zijn van 12 tot 28 juli gestremd als gevolg van geplande werkzaamheden en later, van 6 tot 15 september eveneens.
Slechts augustus bruikbaar
Dat zou betekenen dat er in vakantiemaand augustus in elk geval wel gebruikgemaakt zou kunnen worden van de route via Haarlem. Valt er onverhoopt wat uit, dan lijkt de kans om te worden ingesloten echter groot. Hét alternatief om met staande mast van het IJsselmeer naar het Deltagebied te komen: over zee.
Kijk voor de meest recente informatie op Nautin.nl en Vaarweginformatie.nl
Last modified: 26 June 2025
Gewoon je mast er af dan kun je er prima langs (Heb ik ook gedaan ivm de problemen bij de brug bij Uitwellingerga. )
Met een klein bootje is dat een simpel klusje, met een grotere wat meer werk. Wachten op goed weer en gewoon lekker over zee.
Ik vind het bijzonder, dat als je een nieuwe brug ontwerpt, dat dan vlak na de aanleg geconstateerd wordt dat de brugbediening niet geschikt is voor de zwaarte van de brug.
Die onkunde leidt tot extra kosten en vertraging, en ook het nog langer wegvallen van een soms noodzakelijk veilige(re) route binnendoor.
Ik heb afgelopen voorjaar kunnen ondervinden dat een complex systeem als de STMR niet meer haalbaar is bij het huidige gebrek aan geld – voor onderhoud – en technisch personeel – voor storingsdiensten. Ik was een tweetal weken ingesloten tussen defecte bruggen die volkomen willekeurig wél of niet bediend leken te worden. Tot ogenschijnlijke verbazing van de niet-samenwerkende partijen Rijkswaterstaat, Prorail, Provincie, Gemeenten…
Vaarvinget door Amsterdam voor twee jaar was duur. In April 2025 aangeschaft e, wordt dit nu met een extra jaar verlengd??
txz
Doorvaartvignet nu is in elk geval 3 jaar geldig: https://www.amsterdam.nl/verkeer-vervoer/varen/vaarvignet-aanvragen/
Patrick, dat is een goeie! Dat is een vraag voor/van het Watersport Verbond. Het is onterecht dat je “Tol” (want dat is het domweg in feite) moet betalen terwijl je Amsterdam niet door kunt.