Met 45 reacties op ons vorige artikel over de verzegelingsplicht van vuilwatertanks bleek maar weer, dit onderwerp speelt enorm. Onder onze lezers, maar ook binnen het ministerie, het Watersportverbond en andere betrokkenen. Tijd om de verschillende standpunten uit te lichten.
De zeezeiler
Philip Beekman schreef onderaan ons artikel eind september:
Zeilen vroeg hem om zijn antwoord toe te lichten. “Ik ben zeker vóór het lozingsverbod, maar de regeling is nog volstrekt onvoldoende uitgewerkt,” zegt Beekman. “Daarbij hebben de paar uitwerpselen van recreanten op wateren zoals de Waddenzee en de Ooster- en Westerschelde beslist geen effect op de waterkwaliteit. Op omsloten binnenwateren ligt dat anders.” Die nuancering mist nog.
Protesteren kan daar een oplossing voor zijn, aldus de zeiler, omdat er vanuit de overheid vaak pas een reactie komt na een krachtig protest.
Verder zitten er nog andere haken en ogen aan de wet. Beekman: “Wat als de zegel niet op mijn afsluiter past? Dan moet mijn schip uit het water en heb ik een andere afsluiter nodig. De kosten kunnen gemakkelijk tot €700 oplopen.” Daarbij zal de vuilwatertank sneller volzitten omdat het onderscheid tussen urine en poep lastig te maken is. De meeste zeilers gaan heel zorgvuldig om met poep, zegt Beekman, en dit is in feite als “een mug beschieten met een kanon.”
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Uiteraard is het ministerie een voorstander van de verzegelingsplicht. We belden met woordvoerder Liz Zoetekouw om verdere opheldering te vragen.
Waarom moet de verzegelingsplicht er komen?
“Omdat het lozingsverbod dat sinds 2009 geldt, niet handhaafbaar is en mede daardoor op grote schaal wordt overtreden. Met de verzegelingsplicht wordt de (illegale) lozing via de huiddoorvoer feitelijk onmogelijk. Er zijn nu al diverse alternatieven beschikbaar voor een spoeltoilet, zoals een chemisch toilet, een droogtoilet, een composttoilet of een urinoir. Daarnaast kan men gebruikmaken van voorzieningen op de wal. Of men kan het toiletwater in een opvangtank aan boord opslaan (en het bij een innamepunt zoals een haven weer uitpompen).”
Hoe veel verschil maakt het als de pleziervaart geen ontlasting meer overboord pompt?
“Het overboord pompen van ontlasting is niet alleen vies, maar vormt ook een gezondheidsrisico voor zwemmers en andere waterrecreanten. Om die reden is ook destijds het lozingsverbod ingesteld.”
Hoe veel viezer was het water waardoor deze wet in gang is gezet?
“Uit praktijkmetingen is gebleken dat het lozingsverbod wordt overtreden, waardoor het water verontreinigd raakt met hoge gehalten bacteriën en virussen, en zwemmers en andere waterrecreanten een risico lopen om ziek te worden. Om hier een eind aan te maken, wordt een verzegelingsplicht ingevoerd. Daardoor wordt de gezondheid van zwemmers en andere waterrecreanten beter beschermd.”
Tevens meldt het ministerie dat er bijna 4000 reacties waren gekomen op de internetconsultatie over het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) in 2021. In november worden de wijzigingen van de regelgeving gepubliceerd in de Staatscourant.
De wijziging van het Bal wordt in november gepubliceerd in de Staatscourant.
Liz Zoetekouw, woordvoerder Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
De jachthaven
Bereiden jachthavens zich voor op de verplichte verzegeling? En zo ja, hoe? Het havenkantoor van Jachthaven Hindeloopen geeft aan dat ze weinig op de hoogte zijn. “We hebben wel een fecaliënpomp en die wordt in het hoogseizoen ongeveer een keer per dag gebruikt,” vertellen de medewerkers van het havenkantoor. “Maar die kan alleen gehanteerd worden als wij er zijn.” Ze weten dat de regel er komt, maar niet hoe en wanneer. Het havenkantoor: “Het is een groot meer, ik neem aan dat het daar wel verdwijnt. Als mensen maar niet in de haven lozen.”
Het Watersportverbond
Het Watersportverbond beaamt dat de waterkwaliteit een probleem vormt, maar met name op bepaalde plekken op bepaalde momenten. “Maar met zulke specifieke nuances kun je geen rekening houden. Het antwoord ligt wel in de regelgeving,” aldus de woordvoerder van het Watersportverbond.
“De beste oplossing is momenteel een zuiveringsinstallatie aan boord. Echter, deze is nog niet optimaal,” zegt de woordvoerder. Het Watersportverbond denkt mee met haar achterban en is in gesprek met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. “Ze zouden op onze punten terugkomen maar dat hebben ze nog niet gedaan. Wel zijn ze een campagne gestart om mensen bewuster te maken over de impact die het heeft.”
Want het begint met de mensen zelf. Het Watersportverbond: “We moeten het met z’n allen wíllen schoonhouden. Eigenlijk zou de regelgeving niet nodig moeten zijn.”
Tags: Verzegeling vuilwatertank, vuilwaterinnamevoorziening, Vuilwatertank Last modified: 13 oktober 2022
Waarom wordt er niet gesproken over de witte vloot waar per boot meer als honderd bejaarden passanten hun vuilwater gewoon in het markermeer mogen lozen.
Gewoon je jachtje omvlaggen naar een goedkope vlag , is eenvoudig kost bijna niets , en……de Nederlandse wet geld op een ,,vreemd,, schip niet.
Geen ambtenaar mag aan boord komen.
Ruud
En dan meten ze dus poep gewoon ook als pleziervaart dicht zit
Mijn vaargebied is de Grevelingen. Alle aanlegplaatsen zijn voorzien van een toilet en dat lijkt mij een betere optie dan grof handhaven.
Als de wet is ingegaan kan er dus ieder moment een handhaver, ongevraagd, aan boord stappen voor controle. Ik vind dit een grote bedreiging van mijn privacy.
We leven in een controle staat.
Ik vind het raar dat totaal niet gereageerd wordt op het feit dat beroepsschepen en diverse cruiseschepen nog gewoon mogen lozen. Daarbij zou ik graag willen lezen waar het ministerie het water heeft gemeten. Dat zal natuurlijk op een klein meertje zijn op een prachtige zomerdag midden in vakantie tijd. Het is en blijft een grote fake. Kraan verzegelen, slang met pomp maken om zelf je tankje leeg te zuigen. Probleem opgelost. Laat de regering maar eens met andere serieuze zaken bezig houden.
Volledig mee eens. We gaan creatief worden, ga geen 5 euro per keer beyalen om beetje urine weg te pompen. Grote boodschap doen we in de haven. Zo wel eens een meeting willen tijdens en buiten het vaarseizoen, waar veel beroepsvaart komt om te zien waar de vervuiling echt vandaan komt
“Uit praktijkmetingen is gebleken dat het lozingsverbod wordt overtreden, waardoor het water verontreinigd raakt met hoge gehalten bacteriën en virussen, en zwemmers en andere waterrecreanten een risico lopen om ziek te worden.”
De “resultaten” van deze metingen worden nooit gepubliceerd.Ik zou ze graag zien om te kunnen beoordelen of de urgentie echt overal zo groot is. Ik zou me kunnen voorstellen dat in besloten en klein binnnenwater zoals jachthavens het lozen een probleem kan zijn gedurende een periode – zomer en vakentie- van het jaar, maar daarbuiten absoluut niet. Dus is het niet schieten met een mug op een olifant en politiek scoren voor de bühnen ? Maar absoluut niet bijdraagt aan de volksgezondheid, en dus een versplilling van tijd en middelen?
De infrastructuur is alles behalve op orde om dit te realiseren. Op de Grevelingen moeten de afzuigstations ca 48 uur draaien om na een mooi weekend alle tanks te ledigen. Dan ben ik wellicht pas maandagavond of dinsdagochtend aan de beurt. Bovendien zijn de meeste vuilwatertanks zeer moeilijk 100% stankdicht te krijgen dus een volke tank tot het weekend erna gevuld laten is ook geen optie. Eerst goede oplossingen en daarna pas passende, reeele maatregelen.
Nog even los van het feit dat op stromend water dit issue niet speelt – en deze nuance niet wordt gemaakt -, ben ik tegenstander van een verzekeringsplicht. Het zadelt booteigenaren op met de nodige kosten, terwijl de meeste schippers echt wel rekening houden met hun omgeving. Daarbij, ik lig regelmatig op anker in een gebied waar nogal wat vogels (o.a. zwanen, ganzen) bivakkeren en wat die allemaal (meerdere keren per dag) lozen …
Volgens mij gaat het leegzuigen pas goed werken als het bijna net zo makkelijk wordt als water tanken. Dus op iedere max 50 plekken een installatie met uitrolslang zodat je niet apart hoeft af te meren bij één pomp waar dan vaak een wachtrij zal zijn. Ik heb een tank van 50 liter. Als ik op besloten binnenwater vaar moet 1 keer per 4 dagen leeg zuigen genoeg zijn. En natuurlijk moet uitpompen op groot water gewoon mogelijk blijven lijkt me.
Zeilen belt met het ministerie en stelt een paar vragen gevolgd door algemene antwoorden van de overheid. Er wordt niet doorgevraagd naar bewijsvoering van het gegeven antwoord. In welke mate wordt het water verontreinigd, wat is de exacte hoeveelheid die kan toegewezen aan de plezierjachten, zijn er verschillen tussen de verschillende wateren, Is de vervuiling door de jaren verminderd of vermeerderd en welke oorzaken kunnen hiervoor aangewezen worden, etc.
Kortom Zeilen, doe wat jullie blad zou moeten betamen en ondervraag de overheid, zoek zaken uit en wees kritisch voordat jullie iets plaatsen.
Door zelf nooit kritisch te zijn geven jullie de indruk dat jullie lezersbestand alles ondersteund.
Gezien de vele gevarieerde reacties tot nu toe
Is dat verre van het geval.
Juist, doorvragen levert vast geen onderbouwing door de overheid. Met een kanon een mug doden, terwijl die mug nog nuttig is ook. Super krom en kapitaal vernietigend.
De regeling rammelt aan alle kanten, echter het ministerie blijft doof voor goede alternatieven. Wat ons overblijft is dan actie. De boeren hebben getoond dat dat loont. Wat let ons. Stop met het overleg met de overheid. Ze komen hun afspraken toch niet na. Het Watersportverbond, het Verbond van Motorboten en de Nederlandse Vereniging van Toerzeilers en de Sportvissers moeten maar gezamenlijk een actieplan opzetten. Maak een gezamenlijk puntenplan als alternatief voor de verkeerde wetgeving en breng dit naar buiten op alle bekende plekken. I.p.v. een omgekeerde vlag is een omgekeerde wc-pot een duidelijk signaal.
Verzegeling van de vuilwatertank is heel erg overdreven. Iedere zeiler is gebaar bij schoon water en bij vrijwel elke aanlegplaats en restaurant is een toilet waar je gemakkelijker gebruik van kunt maken dan je aan boord behelpen.
Op veel plaatsen waar vanaf het land wordt gezwommen zijn geen toiletvoorzieningen.
De zwemmers moeten soms ook even “lozen”. Wordt hun achteruitgang straks ook verzegeld?
Ik moet mijn wc toch vervangen en ga over op een droog toilet. Gelijk klaar voor de toekomst.
Ok, dan komt er een zegel op mijn kraan. Inde winter gaat mijn boot op de kant. Moet ik dan de boel kapot laten vriezen of komt een ambtenaar er in het voorjaar weer een zegel op hangen? En wie gaat dat betalen?
Goed punt.
Extra puts kopen en het daar op doen en vervolgens ……
Het is normaal dat je op binnenwater geen lozing doet en een toilet in de havens gebruikt. Lozen van ontlasting in havens is smerig. De vuil water- tank blijft afgesloten en gaat open op groot water om te lozen. Dan kan het niet mis gaan en is vervuiling uitgesloten. Ieder weet dat je nergens mag wildplassen en zeker niet op straat mag poepen. Alleen honden en ander soort dier zal alles lozen zodra men aandrang krijgt en plassen doen voor het vastleggen van territorium, hier ben ik de baas. Mensen doen dat niet je poept of plast toch ook niet in je bed? Het onderwerp is overbodig en niet te regelen. Amsterdam heeft jaren alles in het Markermeer gelost. Als je de Oranjesluizen verliet om over het Markermeer te varen zag je maandverband, drollen condooms en andere producten aan je voorbij gaan. De visvangst werd gewoon verkocht en gegeten. Zo kwam alles weer erg waar het vandaan kwam, gewoon kringloop! Niemand heeft zich er over bekommerd, nu zijn wij zo bezig met dwangmiddelen regelgeving en wetten. Dat je uit noot weer op de emmer gaat zoals vroeger en werd de boel over boord gezet. Laat ieder in het bewust zijn van hygiëne met verstand omgaan, wij zijn geen kleine kinderen meer en willen zoveel mogelijk zindelijk zijn op ons vaarwater. Wij varen en zwemmen niet daar waar wij drollen zien drijven of ander smerig weggeworpen vuilnis. Schei uit met het zoeken naar onhaalbare regelgeving en ga iets nuttigs doen, met ons belastinggeld. Zorg ervoor dat wij kunnen blijven varen en niet vastlopen in het fontein- kruid of het vol plaatsen van wind turbine’s in ons vaarwater.
Wat te denken van de jachthavens op de waddeneilanden waar nogal was boten wekenlang verblijven? Natuurlijk kunnen die watersporters de wal op voor hun behoefte. Maar doen ze dat ook? ‘s nachts? bij regen?
Als zij hun “vaste”ligplaats verlaten om de tank te laten leegzuigen is het “opgestaan plaatsje vergaan”
Oplossing? Een mobiele uitzuig installatie op een drijvend platform. Regelmatig de haven door en klaar ben je. Ongeveer zoals de vuilniswagen die door de straat rijdt.
Kunnen we ook een zeehonden toilet regelen?
En een meeuwenkakdoos?
En een vispispot?
Goed idee, vrijblijvend keuze laten. Kosten om havens schoon te maken en te houden verhalen op bootbezitters in de vorm van een vaarbelasting
wat zijn goede alternatieven? een portapotti? vastzetten?
Ik mis in de verslaggeving en reacties tot hu toe een heel belangrijk gegeven, wat voor velen van groot belang is: Fecaliën in het water brengen, op wat voor manier dan ook, vind ik smerig en ongezond. En dat geldt mijns inziens ook als je dat buitengaats doet.
Echter, de meeste pleziervaartuigen (ik schat ca. 80%) hebben volgens mij zo’n simpel ‘ouderwets’ handpomp-Jabsco toilet, zonder een elektrische verspaander aan boord, met een directe lozing naar buiten. Poep en papier kan simpel absoluut niet door zo’n toilet; die zit al bij de eerste slag verstopt. De bootbezitters met zo’n pomptoilet hebben dus ook nooit vervuild; die bootbezitters poepen bij voorkeur niet op de boot en indien wel, vangen zij de poep en wc-papier op in zakken of zg. disposible droog toiletten. Zij hebben dat altijd al zo gedaan.
De overheid hield daar rekening mee: volgens de nieuwste richtlijnen van de overheid mag je WEL uitsluitend urine blijven lozen; en dat is ook logisch want urine is een zuivere stof die geen schadelijke bacteriën verspreidt. In een jachthaven vind ik het lozen van urine trouwens niet fris en dat zou je mijns inziens ook niet moeten doen. Maar als je ouderwets Jabsco (hand) pomptoilet aan boord hebt, kun je uitsluitend urine blijven lozen, net zoals nu. Voor deze schepen is het afsluiten van een huiddoorvoer of beperking dus niet aan de orde.
Kennelijk nooit een ouderwetse Jabsco handpomp toilet van dichtbij meegemaakt….. daar gaat alles gewoon doorheen hoor.
Niet meer poepen, alleen nog maar plassen. En dat direct overboord pompen. Zo voldoe je aan de regelgeving
Hoe maak ik aannemelijk dat het toilet alleen voor de kleine boodschap gebruikt wordt?
Daar heb ik ook over gedacht, maar ik kan nergens vinden wat het verschil maakt tussen een toilet en een urinoir. Een roostertje in het toilet plaatsen zou de oplossing kunnen zijn, maar hoe groot mogen de gaatjes dan zijn?
Weet het ministerie überhaupt wel hoeveel mensen in al die jaren dat de vuilwatertank nog niet eens bestond of niet goed werd gebruikt, DAADWERKELIJK ziek zijn geworden? Met andere woorden: hoe groot is dit probleem om zoveel mensen op te zadelen net ondoenbare verplichtingen. Ja, schieten met een kanon op een mug. Ja, lozen kan overlast veroorzaken maar geen gevaar voor de volksgezondheid he? Dat kan ook met hondenpoep op straat, of met urine aan deurkrukken op openbare toiletten van restaurants, bedrijven en het ministerie van Volksgezondheid door mensen die hun handen niet wassen na de toiletgang. Zullen we daar ook wetgeving voor maken?
Dus laten we elkaar er op aanspreken als we dat collegawatersporters zien doen. Dit soort zaken oplossen met wetgeving getuigt niet van visie op hoe we in ons land dingen samen willen oplossen. Iets oplossen zonder wetgeving zou het doel moeten zijn van het ministerie. Dus minister, steekt u daar uw energie in!
Voor de binnenwateren vind ik het prima om de afsluiter van m’n toilet verzegeld te hebben. Maar hoe doe ik het tijdens een meerdaagse oversteek op zee? En langs overzeese kusten waar niet op elke paar mijl afstand een marina met afzuiginstallatie is (Schotland, Ierland, Noorwegen bijvoorbeeld)? Mag ik dan het zegel verwijderen en kan ik het bij terugkomst in Nederland weer (laten) aanbrengen? Dat zou ik best een goede oplossing vinden. Maar ik lees er nergens iets over. Wie behartigt de belangen van zeezeilers in dit opzicht eigenlijk?
Ik heb een dure bronzen Blake afsluiter voor mijn toilet. Die moet een paar keer per jaar even via een vetnippel gesmeerd worden om h’m goed te houden. Daarbij moet de afsluiter een aantal keren open en dicht gedaan worden.
Zowiezo getuigd het van goed zeemanschap om regelmatig je afsluiters te controleren en ze even open en dicht te draaien teneinde vastroesten te voorkomen. Verzegelen van afsluiters is derhalve een bizar idee, bijna crimineel te noemen vanuit het oogpunt van veiligheid.
Wij hebben een heel klein bootje (8m.), daar past met goed fatsoen niet eens een vuilwatertank in. We varen meestal op het Markermeer en doen uitsluitend de kleine boodschap aan boord. Voor de grote boodschap gebruiken we een afvalzak in het toilet die na de grote boodschap in de ankerbak gelegd wordt zodat deze in de haven afgevoerd kan worden.
En ja, ook voor de kids geldt, zelf de afvalzak afvoeren 😉
Wat in deze discussie helemaal buiten beschouwing is de situatie voor zeilers die een eigen ligplaats buiten een jachthaven hebben, bijvoorbeeld bij hun woning. Die moeten na een zeiltocht eerst in de rij gaan wachten voor het leegpompen van hun tank. Dat wordt een drama. Ik neig daarom naar een creatieve oplossing voor het legen van de tank, of hem überhaupt vullen…
In Friesland waarop deze wetgeving is gebaseerd nav de 11 steden zwemtocht waarbij een slechte waterkwaliteit werd geconstateerd. In deze mooie provincie worden mega hoeveelheden mest in de grond geïnjecteerd waarvan een belangrijk deel in het oppervlaktewater terecht komt. Een koe en varken poept beduidend meer dan een mens, hun aantal zal ook beduidend meer zijn dan de hoeveelheid bootjes mensen wiens poep in het oppervlaktewater terecht komt.
Hiermee zal het effect van deze wetgeving minimaal zijn is mijn inschatting. Dit is slechts een vermoeden.
Gebruik toiletzakken voor gebieden waar het voor het milieu schadelijk is.
Kan je gewoon je toilet installatie blijven gebruiken en urine overboord spoelen.
Gemiddeld € 1,= per grote boodschap.
Dit is goedkoper dan je boot verbouwen voor aanpassingen toiletafvoer zegel.
U weet toch dat elk bedrijf of overheidsafdeling zich gek laat maken met het opstellen en realiseren van een jaar- en activiteitenplan. De ambtenaar die hoorde over de drol in het vaarwater van KWF marathon zwemmer Maarten van der Weijden kwam, niet door kennis gehinderd, direct in actie en behaalde zijn jaardoelstelling.
Inmiddels heeft deze persoon vermoedelijk al weer een andere functie.
Weet u waar we echt ziek van worden, van het fijnstof als u langs de A10 woont, van alles wat TATA Steel over ons uitstoot of chemie reus Chemours in Dordrecht en moet u eens op uw vensterbank kijken na een regenbui als u in Schiedam woont.
Dan is het toch kleinzielig om maatregelen te nemen tegen die paar grote boodschappen want de echte watersporters waken er echt wel voor hun geliefde vaargebied te bevuilen.
Persoonlijk ken ik niemand die op de boot poept terwijl men in de haven of ergens in zwemwater ligt laat staan zijn vuilwatertank daar leegt.
Opmerkingen als; ik zie niemand op de haven bij het uitzuigstation. Ja nogal wiedes!! Er wordt gebruik gemaakt van een toilet op de kant.
Hetzelfde bij de haveneigenaar die zegt dat na een mooi weekend, iedereen weg je een file zou verwachten bij de slurkinstallatie. Nee natuurlijk niet!! Er is gebruik gemaakt van het toilet in de passantenhaven.
Geen enkel weldenkend mens loost poep op een plek waar men even later weer gaat zwemmen.
Er is iemand hier die beweert dat het overboord pompen van poep midden op zee vies is. Kom nou toch. Het is een normaal natuurlijk proces en mensenpoep wordt ook afgebroken dan wel door dieren geconsumeerd.
Heel dit plan is gebaseerd op een situatie ergens lokaal voor de vuist weg wat geroepen geen onderzoek naar de oorzaak. Behalve dan een paar sloten of kanalen met slechte waterkwaliteit. Allé we moeten wat doen dus zeggen we dat watersporters hun vuilwatertank legen in de sloot. Ongefundeerde en ongeloofwaardige flauwekul bedacht door een klein groepje waar iedereen wel last van heeft. De maatregel wordt uitgerold over heel het land dus ook de Zuid-Hollandse wateren en Zeeland. Dat is tenslotte strikt genomen nog binnenwater.
Persoonlijk: ik heb een vuilwatertank maar heb hem nog nooit nodig gehad. Voor poep op een ankerplaats heb ik van die mooie speciale zakken die je kan afsluiten. Geen stank, hygiënisch geen gedoe gewoon in de afvalbak. Jammer voor de investeerder in Slurkinstallaties. Als er al iets smerig is, is dat rondvaren met een giertank aan boord. Het gaat altijd ruiken en je moet hem na het legen ook weer schoonspoelen. Kortom weg met dat ding.
Dus op zee gaat het direct over boord. In de haven in het toilet. Op een ankerplaats in een zak.
Nu moet ik dus mijn installatie gaan aanpassen. Gaten boren, extra slangen of afsluiters maken zodat ik op zee rechtstreeks naar buiten kan lozen en op binnenwater alleen urine kwijt zou kunnen. Een hoop gedoe en kosten voor een niet bestand probleem.
Het interview met mw Sollie zegt eigenlijk dat de invloed van watersport irrelevant klein is. Maar uit een soort woke gedachte zeggen we maar wat, hebben we een schuldige, lekker makkelijk.
Overigens spreekt ze zichzelf in zo’n mini artikeltje al tegen. Over de waterplanten groei vanwege uitwerpselen en even later dat het niet uitmaakt of er uitwerpselen zijn.
En de rol van mijn blad “Zeilen”? Buitengewoon bedenkelijk dat ze net zo ongenuanceerd meehuilen. En bovendien hun betalende doelgroep benadelen.
Even niet over de noodzaak of technische oplossingen. Maar over onze Nederlandse ambtenarij. Waarom moet er zonodig verzegeld worden? Waarom moet een ambtenaar zonodig op mijn! Schip? Niemand aanboord dus ook geen overtreding! Volgens mij zouden afsluiters die b.v. met hangslotje of tywrap dicht vast gezet kunnen worden voldoende moeten zijn. Eenvoudig te controleren en geen gedoe en kosten voor burger en overheid
Beste,
Kom eens kijken op de Oosterschelde waar met grote regelmaat binnenvaartschepen hun tanks ledigen met kilometers vuilspoor tot gevolg.
Zoals voorheen aangegeven door verschillende medezeilers wordt er bij lokale trips nooit naar wc gegaan tenzij in de haven zelf. Dit is ook bij ons de regel, voor we vertrekken en bij aankomst.
Dus waarover gaat deze hele discussie dan nog?!
Hierbij een rekensom over de omvang van de vervuiling. Ik neem het volgende aan: alle pleziervaartuigen van Nederland zijn uitsluitend op het IJsselmeer actief. Maar liefst 8 maanden per jaar, 3x per maand, vertoeven ze allemaal 3 dagen op het water met 4 personen. Daarbij nog 30 dagen extra voor de vakanties. Elke boot meert nooit aan in een haven en elke persoon loost 2 liter per dag aan vuilwater (poep en urine) geheel in het IJsselmeer. Dat betekent: (8x3x3+30)x4x2=816 liter per boot per jaar. Met 400.000 pleziervaartuigen is dat 326 miljoen liter vervuiling, een hele plas. Het IJsselmeer bevat 1.100 km2 (oppervlakte) x 4,4m (diepte) = 4.800 miljard liter water. De vervuiling bedraagt 0,007%. Tot slot. Er valt jaarlijks 935 miljard liter verse regen rechtstreeks op het meer (850mm per jaar x oppervlakte in m2) en heeft de IJssel een debiet van 265.000 liter per seconde. Reken het maar door. Al met al een hoop drukte zo’n verzegeling is mijn mening.
De vuilwatertank verzegelen maakt weinig uit vermoed ik, behalve dat de marekrittes in en na de zomerdagen nog veel voller liggen met menselijk afval, de putsen weer een functie krijgen en na de functie gaat alles overboord, de buitenlanders weg gaan blijven ( die gaan echt geen ombouw voor verzegelen doen), de privacy ernstig geschaad wordt (hoe vaak komt men je potje bekijken?) en urine via het toilet geloosd mag worden, dus hoe gaat dat dan? De toiletpolitie kunt na je toiletgangers of er een drol in de pot ligt? En ondertussen vaart de bruine vloot poeplozend voorbij, idem de passagiersaantallen, maar zeker de binnenvaart en die loost 365 dagen per jaar zijn stront. Ondertussen mag de pleziervaart daar wederom voor opdraaien. En van een watersport blad had ik veel kritischere berichtgeving verwacht! Het gros van de mensen poept in zakken, haventoiletten, marrekrittes en in de tank. En dat moet bestraft worden met het verlies aan privacy, investeringen en filevorming bij de niet aanwezige afzuigstations. We varen toch al nauwelijks meer in NL, we laten de boot wel elders.
Mijn thuishaven is Nieuwpoort in België, dus mijn vaargebied is de Noordzee, een grote boodschap doe ik nooit op de boot tenzij tijdens een overtocht of meerdaagse tochten op zee, denk dat ik in de toekomst beter Nederland vermijd tijdens mijn vakantie.