Nieuws

Wie zegt wát over de verzegelingsplicht vuilwatertanks?

Van havenmeester tot zeezeiler en van ministerie tot Watersportverbond: de meningen verschillen

17:43

Met 45 reacties op ons vorige artikel over de verzegelingsplicht van vuilwatertanks bleek maar weer, dit onderwerp speelt enorm. Onder onze lezers, maar ook binnen het ministerie, het Watersportverbond en andere betrokkenen. Tijd om de verschillende standpunten uit te lichten.

De zeezeiler

Philip Beekman schreef onderaan ons artikel eind september:

Zeilen vroeg hem om zijn antwoord toe te lichten. “Ik ben zeker vóór het lozingsverbod, maar de regeling is nog volstrekt onvoldoende uitgewerkt,” zegt Beekman. “Daarbij hebben de paar uitwerpselen van recreanten op wateren zoals de Waddenzee en de Ooster- en Westerschelde beslist geen effect op de waterkwaliteit. Op omsloten binnenwateren ligt dat anders.” Die nuancering mist nog.

Protesteren kan daar een oplossing voor zijn, aldus de zeiler, omdat er vanuit de overheid vaak pas een reactie komt na een krachtig protest.

Philip Beekman, aan boord van zijn Lyra. Beeld: (c) Beekman.

Verder zitten er nog andere haken en ogen aan de wet. Beekman: “Wat als de zegel niet op mijn afsluiter past? Dan moet mijn schip uit het water en heb ik een andere afsluiter nodig. De kosten kunnen gemakkelijk tot €700 oplopen.” Daarbij zal de vuilwatertank sneller volzitten omdat het onderscheid tussen urine en poep lastig te maken is. De meeste zeilers gaan heel zorgvuldig om met poep, zegt Beekman, en dit is in feite als “een mug beschieten met een kanon.”

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Uiteraard is het ministerie een voorstander van de verzegelingsplicht. We belden met woordvoerder Liz Zoetekouw om verdere opheldering te vragen.

Waarom moet de verzegelingsplicht er komen?

“Omdat het lozingsverbod dat sinds 2009 geldt, niet handhaafbaar is en mede daardoor op grote schaal wordt overtreden. Met de verzegelingsplicht wordt de (illegale) lozing via de huiddoorvoer feitelijk onmogelijk. Er zijn nu al diverse alternatieven beschikbaar voor een spoeltoilet, zoals een chemisch toilet, een droogtoilet, een composttoilet of een urinoir. Daarnaast kan men gebruikmaken van voorzieningen op de wal. Of men kan het toiletwater in een opvangtank aan boord opslaan (en het bij een innamepunt zoals een haven weer uitpompen).”

Hoe veel verschil maakt het als de pleziervaart geen ontlasting meer overboord pompt?

“Het overboord pompen van ontlasting is niet alleen vies, maar vormt ook een gezondheidsrisico voor zwemmers en andere waterrecreanten. Om die reden is ook destijds het lozingsverbod ingesteld.”

Hoe veel viezer was het water waardoor deze wet in gang is gezet?

“Uit praktijkmetingen is gebleken dat het lozingsverbod wordt overtreden, waardoor het water verontreinigd raakt met hoge gehalten bacteriën en virussen, en zwemmers en andere waterrecreanten een risico lopen om ziek te worden. Om hier een eind aan te maken, wordt een verzegelingsplicht ingevoerd. Daardoor wordt de gezondheid van zwemmers en andere waterrecreanten beter beschermd.”

Tevens meldt het ministerie dat er bijna 4000 reacties waren gekomen op de internetconsultatie over het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) in 2021. In november worden de wijzigingen van de regelgeving gepubliceerd in de Staatscourant.

De wijziging van het Bal wordt in november gepubliceerd in de Staatscourant.

Liz Zoetekouw, woordvoerder Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

De jachthaven

Bereiden jachthavens zich voor op de verplichte verzegeling? En zo ja, hoe? Het havenkantoor van Jachthaven Hindeloopen geeft aan dat ze weinig op de hoogte zijn. “We hebben wel een fecaliënpomp en die wordt in het hoogseizoen ongeveer een keer per dag gebruikt,” vertellen de medewerkers van het havenkantoor. “Maar die kan alleen gehanteerd worden als wij er zijn.” Ze weten dat de regel er komt, maar niet hoe en wanneer. Het havenkantoor: “Het is een groot meer, ik neem aan dat het daar wel verdwijnt. Als mensen maar niet in de haven lozen.”

Yacht and Lifestyle Hindeloopen
Jachthaven Hindeloopen heeft meer dan 50 ligplekken en is dus wettelijk verplicht om een uitzuiginstallatie te hebben. Beeld: (c) Jachthaven Hindeloopen.

Het Watersportverbond

Het Watersportverbond beaamt dat de waterkwaliteit een probleem vormt, maar met name op bepaalde plekken op bepaalde momenten. “Maar met zulke specifieke nuances kun je geen rekening houden. Het antwoord ligt wel in de regelgeving,” aldus de woordvoerder van het Watersportverbond.

“De beste oplossing is momenteel een zuiveringsinstallatie aan boord. Echter, deze is nog niet optimaal,” zegt de woordvoerder. Het Watersportverbond denkt mee met haar achterban en is in gesprek met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. “Ze zouden op onze punten terugkomen maar dat hebben ze nog niet gedaan. Wel zijn ze een campagne gestart om mensen bewuster te maken over de impact die het heeft.”

Want het begint met de mensen zelf. Het Watersportverbond: “We moeten het met z’n allen wíllen schoonhouden. Eigenlijk zou de regelgeving niet nodig moeten zijn.”

Tags: , , Last modified: 13 oktober 2022
Sluiten