De verzegelingsplicht van de vuilwatertanks wordt nog niet in 2022 ingevoerd. De vordering van de besluitvorming rondom de verzegelingsplicht voor toiletwaterlozing is in elk geval met een half jaar uitgesteld. Dat blijkt uit een bericht van het Ministerie Infrastructuur en Waterstaat. Daarnaast is ook bevestigd dat er een overgangstermijn zal komen.
Eerder schreven we dat het sinds 2009 voor recreatievaartuigen verboden is om ongezuiverd toiletwater te lozen. Het toepassen van zegels moet het handhaven van dit verbod vergemakkelijken, een regeling die het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat per 1 juli 2022 wilde invoeren. Die datum wordt nu dus verlaat.
Afgelopen zomer maakte het ministerie het mogelijk te reageren op de wijziging Besluit Activiteiten Leefomgeving (BAL) betreffende de verzegeling van de afvoer van het toilet naar het oppervlaktewater. Ruim 4000 mensen deden dat. Op dit moment werkt het ministerie aan een reactie waaruit zal blijken of de regeling aangepast wordt. Het Watersportverbond en de andere partijen verwachten deze reactie nog dit jaar te ontvangen. Afhankelijk van de inhoud daarvan, formuleren zij een reactie terug.
Overgangstermijn van vijf jaar
Het Watersportverbond zal blijven pleiten dat het termijn minimaal vijf jaar wordt. Die vijf jaar zijn onmiskenbaar nodig om de voorzieningen op de wal, zoals voldoende uitpompstations in havens en langs de vaarweg, te kunnen realiseren. Daarnaast hebben watersporters die tijd nodig om hun boot gereed te maken met een alternatief.
“Die vijf jaar zijn onmiskenbaar nodig om de voorzieningen op de wal, zoals voldoende uitpompstations in havens en langs de vaarweg, te kunnen realiseren,” laat een woordvoerder van het Watersportverbond aan Zeilen weten. “Daarnaast hebben watersporters die tijd nodig om hun boot gereed te maken met een alternatief. Het voornaamste probleem is dat het alternatief, bijvoorbeeld een zuiveringsinstallatie, nog niet op de markt verkrijgbaar is. Andere alternatieven zijn bijvoorbeeld een droogtoilet, een verbrandingstoilet of een chemisch toilet. Er zijn ook speciale zakken met absorberende vulling te koop die je na gebruik bij het huisvuil kunt doen. Maar een vuilwatertank is in veel boten al aanwezig en een zuiveringsinstallatie is een oplossing waarbij je niets apart hoeft weg te gooien en er dus verder geen sores aan hebt.”
Lees ook: Dossier verzegeling vuilwatertank: uitzuigstations
Omslagfoto: Beeldbank Rijkswaterstaat
Tags: Vuilwatertank Last modified: 6 januari 2022
Wat mij ergert aan de discussie is dat de schuld altijd bij de watersporter wordt gelegd. Ik probeer zo veel mogelijk gebruik te maken van de vuilwaterpomp maar heel vaak lukt dit niet. Vaak zijn pompen buiten werking en zelfs bij diverse gemeenten heb ik slechte ervaring. In Zierikzee en Enkhuizen had de zuigslang een veel te grote schroefdraad die absoluut niet op mijn standaard vuldop past. De havenmeesters hadden er geen antwoord op. Enkhuizen had bovendien grote jachten op de plaats van de pomp liggen zodat ik een dag wachten moest. Hindeloopen verwees mij naar een particulier tankstation die alleen van ma tot vrij van 9 tot 5 open was en waar ik €5,- moest betalen.
Verder vraag ik mij af hoelang de wachttijd gaat worden wanneer iedereen na binnenkomst eerst zijn tank moet legen dit gaat in het hoogseizoen uren wachttijd opleveren, dat kan iedereen nagaan.
Het volgende probleem bij verzegeling ontstaat wanneer ik mijn boot op de kant in de winterstalling zet. Hoe krijg ik mijn systeem vorstvrij afgetapt wanneer ik de kraan niet mag openen?
M.v.g. Jan
Voor schippers die hun boot aan een eigen steiger, bijvoorbeeld bij het huis, aanmeren is het lastig om eerst een haven te bezoeken om de vuilwatertank te legen. Dit betekent wachttijd en ergernis.
Wie heeft er ervaring met een droogtoilet?
Mij is nog steeds volstrekt onduidelijk welk probleem hiermee wordt opgelost. De impact op de bootjesmensen is gigantisch. Wat een ellende. Laatst las ik dat Chemelot 14.000 kilo microplastics per jaar in de Maas mag lozen. En dat tot 400 keer per jaar grote hoeveelheden kankerverwekkende stoffen, zoals nafta uit binnenvaarttankers wordt vrijgelaten op het Marker- en IJsselmeer. Dat waait met een beetje zuidwestenwind zo de wijken als die van Almere en Lelystad binnen. En over PFAS en de dumping van granuliet nog maar niet gesproken. Maar op die paar milieuvriendelijke drollen van mij wordt hard ingegrepen. Totaal van het padje zijn ze daar in Den Haag.
Een watersporter produceert per dag minder fecalien als een wilde gans of zwaan, waarvan er duizenden op onze meren foerageren. Ook zal de vervuiling van deze mens die misschien een paar keer per jaar op het water verblijft, een minimale fractie zijn van de “vervuiling” van alle watervogels ratten en bevers.
Mag de beroepsvaart ook niet meer vuilwater lozen?
Het Watersportverbond zou er voor moeten pleiten dat dit onzalige idee van verzegelen in zijn geheel van tafel wordt geveegd! Niks 5 jaar uitstel van deze onzinnige symbool-politiek! Een normaal denkend mens loost toch geen vuilwater met ontlasting op binnenwater? Is er onderzoek naar gedaan dat dit toch op enige meetbare schaal gebeurd? Waarom zou je die troep in je vuilwater tank willen? In alle havens zijn sanitaire voorzieningen aanwezig. Honden uitlaten op de oevers van binnenwater levert waarschijnlijk (na een regenbui) meer vervuiling met E.coli op.
Juist !
Er is al jaren gedoe over het wel of niet gebruiken van de vuilwatertanks aan boord van plezierschepen. Al jaren frustratie wanneer er een schip van de bruinevloot passeert waarbij het kielzog grijsbruin kleurt. Je weet dan genoeg. Een snelle berekening leert dan dat wat zij in een jaar vervuilen de recreatievaart in 10 jaar nog niet kan doen.
Het is een typisch Nederlands fenomeen, komt misschien doordat wij het IJsselmeer en Zeeland hebben.
Jammer dat er door dit soort regelgeving veel enthousiaste watersporters voor een bijna onoplosbaar probleem worden geplaatst om nog maar te zwijgen over de kosten van zo’n ingreep. Er is bij mijn weten nog nooit een studie geweest die de voor en nadelen voor het milieu heeft uitgezocht. Fecaliën komen ook van vogels, vissen en koeien- / varkensmest in het water.
De principes waar ze in den Haag zo graag mee werken lopen volledig stuk op dit dossier. “de vervuiler betaalt” en “gelijke monniken gelijke kappen”. D66 ziet weer een mogelijkheid om een melkkoe te realiseren terwijl de onredelijkheid ervan af dampt. De beroepsvaart is evenals met de rode olie ontzien en lozen met minimaal 2- 3 personen Dag en Nacht door; hup zo naar buiten 365 dagen /jaar. de bruine vloot idem met de passagiersvaart. Ze hebben al jaren hun zaakjes niet op orde als het gaat om de infrastructuur. Daarnaast hoef ik niet zomaar iemand aan boord te laten die even huisvredebreuk gaat plegen en waar dan ook een slot te plaatsen.
Welke voorziening moet ik treffen om mijn huidige toilet om te bouwen tot urinoir. Is het inleggen van een roostertje, waardoor uitsluitend urine kan worden geloost, voldoende?
Wat ik mij afvraag is het volgende.
Is dit niet iets om misschien pleziervaart te minderen want iets wat ik niet begrijp is dat de grootste vervuiler die bijna het gehele jaar vaart, word ontzien
Uitzonderingen
Het lozingsverbod geldt niet voor pleziervaartuigen langer
dan 24 meter. En ook niet voor schepen welke zijn gebouwd vóór 1950. Het lozingsverbod geldt eveneens niet voor de beroepsmatige binnenvaart, chartervaart, bruine vloot, rondvaart en partyboten tot 50 passagiers.
Wij zijn misschien wel een van de weinigen die de vuilwatertank consequent gebruiken. Helaas komen we vaak op plaatsen waar de vuilwaterpomp het niet doet. Wardt te weinig gebruikt. Daardoor varen wij nu al langere tijd met een overvolle vuilwatertank. De reactie van sommige watersporters dat door gebruik van de vuilwatertank het water misschien wel wat schoner wordt, maar daardoor het fortuinkruid overtollig groeit omdat er nu meer zonlicht op de bodem komt laat mij de wenkbrouwen fronsen. Sommige varen liever in een riool dan op schoon water. Altijd naar de beroepsvaart en industrie wijzen is het afwijzen van de eigen verantwoordelijkheid. Verbeter de wereld begin bij jezelf!
Of de verzegeling van de tank een oplossing is denk ik niet. Misschien een registratie als je de tank leegt?