Vorige week werden de Blauwe Vlaggen weer uitgereikt aan jachthavens en stranden. Dit jaar wappert bij 135 Nederlandse jachthavens de herkenbare internationale milieu-onderscheiding. Voor toeristen is de vlag het “herkenning- en kwaliteitssymbool voor schone stranden met goede waterkwaliteit en veilige en schone jachthavens”, aldus de organisatie.
Verzegelingsplicht vuilwatertank
Een van de criteria om als jachthaven een Blauwe Vlag te krijgen, is het hebben van voorzieningen voor het leegpompen van vuilwatertanks. Deze voorzieningen worden echter maar weinig gebruikt. Het wakkert de discussie over het lozen van zwart water en de verzegelingsplicht voor vuilwatertanks weer aan. Want lozen mensen niet nog steeds massaal hun vuile water, ondanks het verbod en de voorzieningen?
Om deze reden komt er in 2026 een verzegelingsplicht voor vuilwatertanks. Een droogtoilet kan, naast andere alternatieve opties, een uitkomst bieden om deze verzegelingsplicht te omzeilen. Ons team van droogtoilettentesters onderzoekt nu hoe deze toiletten in de varende praktijk bevallen.
Wat vind jij?
Naast dat we erg benieuwd zijn naar deze resultaten van onze testers, willen we ook graag weten wat de rest van zeilend Nederland eigenlijk vindt van de verzegelingsplicht. En vooral: wat voor toiletten hebben jullie nu aan boord? Heb je al plannen om ook een droogtoilet te nemen? Of heb je een andere creatieve oplossing bedacht om de verzegelingsplicht te omzeilen? Laat het ons weten en vul anoniem de enquête bovenaan dit artikel in!
Tags: Droogtoilet, Verzegeling vuilwatertank Last modified: 24 mei 2023
Ik ben een dagzeiler op een 45 jaar oude zeilboot en heb een onderwater toilet dat ik alleen gebruik op groot water (Hollands Diep/Haringvliet) . Ik denk niet dat dat ene plasje op dat grote water de waterkwaliteit onder grote druk zet.
Uiteraard heb ik het fatsoen om in een haven gebruik te maken van de voorzieningen in de jachthaven.
Alleen als het echt verplicht wordt zal ik een ander (droog) toilet installeren. Ik vraag me af of de chemicaliën die hiervoor nodig zijn, Het middel niet erger maken dan de kwaal.
Onzin Zodra het wat doorregent lopen de riolenen over in het oppervlakte water. Dus we betalen al jaren dik voor de rioolzuivering. Bovendien al die honderdduizenden watervogels die maar aan scheiten vooral s’winters met al die overwinterraars.
Onzinnige maatregel.
Ik vaar op een 45 jaar oude zeilboot en gebruik de toilet alleen op groot water zoals haringvliet Noordzee of ooster en Westerschelde in de havens het toilet op de haven. Ik ben dan ook nog niet van plan om een droogtoilet of iets dergelijks te installeren.
De blauwe vlag organisatie is een hyper commercieel gebeuren, de inschrijving en lidmaatschap kosten een jachthaven een hoog bedrag per jaar. Deze inschrijving heeft mede tot consequentie dan veel zaken zoals bewegwijzering op een haven door een aangesloten bedrijf van de blauwe vlag moeten worden uitgevoerd voor alles behalve marktconforme prijzen. Vandaar mijn aversie tegen de blauwe vlag. Het lijkt te gaan om het milieu, maar het gaat puur om eigen belang en gewin.
Overdreven
Onderwater wc hier.
Een draagbare camping wc van 50 euro.
Ben je van het gezeur af.
Tenslotte een draagbare camping wc kan je gewoon legen .
Verder plas mag nog steeds in het water.
Het gaat om stront namelijk.
Het is alleen maar een oplichterij ,gebaseerd op leugens. En dat wordt plezier jacht genoemd, geld jacht is het . Wat voor een land is Nederland geworden. Ba!!!
Een drijvend Drollenland.
Afgelopen winter een kleine refit; grote wasmaschine eruit, douche, wastafel en boordtoilet daar geplaatst. Op oude plaats boordtoilet nu een compost toilet en een mini ophangbare wasmaschine geinstalleerd. M.a.w. composttoilet is ons alternatief.
onzin regels , millieuwappies . op stromend water volledige onzin
Ga zo door ze maken ook de watersport kapot
Dan wordt de watersport weer echt onbetaalbaar voor veel mensen die het nu net kunnen betalen.Eerst de auto nu de boot Ben voor minder vervuiling,maar ook alle booteigenaren betalen allemaal rioolbelasting.Zorg eerst maar dat je dan in alle havens gratis kan lozen .Nieuwe boten prima daar kun je van de bouw af rekening houden met vuilwatertank.Maar ik denk dat het vooral voor kleinere en oudere zeil en motorboten en eigenaren onbetaalbaar wordt.Gebruik idd een onderwater toilet nu en in jachthavens de toiletten en douches daar. Dus dan wordt het weer de puts.
Ik heb een onderwater toilet dat misschien 10 keer per jaar wordt gebruikt, alleen op het IJsselmeer
In 2026 zal het dus de puts worden. Geen probleem hoor, is ook makkelijker met onderhoud.
Maarten,
Geheel mee eens. Ik vermoed dat die milieuregels ook als melkkoe worden gebruikt. Want wat uit de toilet of puts komt is allemaal biologisch afbreekbaar. Zeep dat je van de vaatwas overboord spoelt richt wel schade aan en is dus wel toegestaan. Gewoon doorgaan met putsen. Komt allemaal flora en fauna op af. Goed voor het milieu!
Zoals boven . Wij proberen impact te hebben op het milieu door nietszeggende maatregelen. Bovenstaande maatregel gaat door iedereen weer ontdoken worden, arme handhavers worden weer gefrustreerd etc.
Wij hebben vuilwatertank, gaan alleen op zee naar het toilet. In de haven altijd bij het toiletgebouw. En ja af en toe moet ik mijn. Tank legen. Is echt geen wet voor nodig
Deze drol van een wet is volstrekt overbodig. Ieder gezond denkend mens beperkt het gebruik van een toilet aan boord als deze in het vaarwater stort. Tenslotte willen we zelf ook nog kunnen zwemmen.
Daarnaast blijken mijn uitwerpselen redelijk biologisch afbreekbaar.
Ik ben benieuwd of de verzegelplicht ook voor de chartervaart en beroepsvaart die met hun hoge bezettingsgraad resp. aanwezigheidsgraad vele malen vervuilender zijn dan de pleziervaart. Die laatste groep is immers alleen (een aantal) weekenden en vakanties op het water. En dan heb ik het nog niet eens over de cruiseschepen waar soms evenveel mensen aan boord zijn als in een kleine stad wonen (tot 7000 mensen). Hoe gaan die hun toiletpapier opvangen?
Ik gebruik op binnenwater Carebag zakken deze gaan gewoon de afvalbak. Op zee het onderwater toilet.
In Lemmer moest ik €15 betalen om mijn tank leeg te zuigen, daarvoor moest ik wel alles zelf doen. Verder zijn de pompen regelmatig defekt en als de haven vol is liggen er gewoon schepen vastgemaakt. Vanzelfsprekend zal ik niet leegpompen in een klein kanaal of in de haven, maar op een groot open water zie ik het probleem niet. In vergelijking met wat de boeren aan stront in de sloten mogen laten lopen is dit gezeur over de verzegeling echt belachelijk. Dat ik vaak ieder uur mijn wierfilter moet wisselen, komt zeker niet omdat de boot voor mij net leeggepompt heeft.
In Zierikzee (gemeente) paste de slag niet op mijn dekaansluiting.
In Medemblik (gemeente) kon ik uitsluiten voor €5,- van ma- tot vrijdag leegpompen. In Enkhuizen (gemeente) moest ik een dag wachten omdat de havenmeester de pompplaats benutte voor jachten af te meren. Vervolgens paste de grote schroefdraad net als Zierikzee niet op mijn reguliere aansluiting.
In de winter gaat mijn boot op de kant en wordt alles vorstvrij afgetapt. Hoeveel redenen moet ik nog aangeven om mijn loodjes te vervangen. Laat eerst de overheid zijn zaakjes regelen of komt de politieboot mij controleren die zelf zijn toilet op het oppervlaktewater loosd?
Volgens mij veroorzaakt de gemiddelde gans meer ecoli in het water dan de gemiddelde watersporter! Zelf gebruik ik zakjes om in het toilet te hangen, die kunnen na gebruik in de afvalbak.
Zal mijn tijd wel duren van al dat gezeur krijg je pijn in je hoofd ,ze moeten eerst. nog luiers uitvinden voor al die koeien in Friesland zijn ze nog even mee bezig ,voor die tijd heb je nog een nieuwe oorlog ,dan let niemand op of je het in je broek of op een droog toilet doet
Kortom groen politiek gelul ,ga gewoon lekker zeilen
Ik bewoon naast het bezit van een boot met vuilwatertank in zomerhuisje op een camping aan het water. En jaar of 25 geleden bedacht de gemeente dat bij zoveel huisjes bij elkaar (over drie campings verdeeld zo’n 200 huisjes/stacaravans/chalets) dat het daar zonder riolering wel een vieze boel zou zijn. Wij hadden namelijk allemaal een eigen hudo (een gat in de grond en een toilet erboven) een schijthuisje dus. Die haalde we om de twee jaar in het voorjaar voor het seizoen leeg. De graafmachines groeven, en mannen legden riolen dwars door onze tuinen en in het voorjaar konden we de toiletten aansluiten. Toen bedacht de gemeente laten we eens meten hoe vervuild het eigenlijk is, dan kunnen we later vaststellen hoelang het duurt voor de natuur zich heeft hersteld.
Ze stelden vast dat er totaal geen vervuiling was en dat de grond dus schoon was.
Overheid en ambtenaren, achter het behang plakken zou je ze soms.
Er van uit gaande dat waarschijnlijk bijna iedere watersporter in een haven zijn grote boodschap even niet aan boord doet is de verzegel regeling totaal onzinnig. Zeker op stromend water zie je er niets van terug. En wie gaat dit controleren dan? Doorgedraaide milieu wappie onzin. Gewoon massaal negeren.
Het is complete onzin. De grootvervuiler wordt niet aangepakt maar daar waar er “geacht” wordt geld te zitten proberen ze het de plezierjachten nog maar eens moeilijk te maken. Waarom moet de pleziervaart altijd proberen de rol van “voorbeeld” te spelen…
Bijna iedereen gaat in havens naar de daarvoor bestemde voorzieningen.
Weer een milieu ambtenaar die zich wil onderscheiden net als met de antifouling
85% van de slechte antifouling zit onder de vrijgestelde beroepsvaart en 15% onder de watersport.
Zinloze werkgelegenheid
Ik ga zelf een bakje maken die in de jabsco past voor de ontlasting met een uitsparing voor de urine aan de voorkant. Op zee kan ik dit inzetbakje dan weg laten. Ik hoef dan niets te verbouwen of te verzegelen. Lijkt mij geheel volgens de regels.
Blijft een lastige discussie ikzelf heb geen ruimte in mijn boot voor een tank een overweging tot een droogtoilet neem ik als optie mee voor een evt verbouwing in de boot ,tot op heden op het binnen water alleen plasjes op de toilet en als we in de haven liggen netjes naar een toilet ,op zee en met langere reizen kom je er niet onder uit om te lozen naar buiten .
Een zegel zal dan niet handig zijn voor het gebruik ,
ook uit ervaring weet ik dat de grote cruise schepen gewoon hun tanken lozen op zee voordat ze een haven binnen lopen de nieuwere schepen hebben dan een alwel een semi reinigings installatie waar veel chemicaliën in gaan die schadelijk zijn voor de natuur .
wat mij opvalt is, dat niemand het heeft over een jabsco versnijder pomp. al vele jaren in gebruik en alles wordt geheel vermalen.
Gebruik ook al jaren een jabsco versnijder pomp, vervuiling blijft vast hetzelfde maar je drol wordt poeder en blijft uit het zicht en toilet papier gaat gewoon in de haven container.
Wij gebruiken gewoon de faciliteiten in de haven en indien nodig loos ik alleen op groot binnen of buiten water
Enige schippers die ik heb kunnen betrappen op lozen in havens en kanalen waren meestal ooster buren op een huurboot na of tijdens een luidruchtige avond.
Heb al jaren vele slechte ervaringen met pompen; kapot of slecht werkend of er is gewoon niet bij te komen.
Maak mij meer zorgen over alle niet biologisch afbreekbare schoonmaak en droogtoilet artikelen en de stinkende containers die dagen/weken in de zon staan op afgelegen aanleg plekken.
Laat ze mij maar bekeuren voor een verbroken loodje.
Ik bekijk de meeste reacties met enig argwaan. Bijna iedereen is tegen de nieuwe wet, helaas, en dus ook – onrechtstreeks – tegen de nieuwe milieunormen. Deze cultuur is nefast voor ons milieu: als dit wereldprobleem door ieder ander maar niet door jezelf moet opgelost worden, dan zal het ook nooit opgelost worden. Er wordt al meer dan 30 jaar over strengere milieunormen gepraat, maar het wordt enkel rampzaliger. Uiteraard geldt dit niet alleen voor de “zwart water lozing” op zee/meer, maar over alle milieuaspecten. Voor de watersport bedenk ik me dat we onze houding ook (liefst vrijwillig) aan de huidige nodige noden moeten aanpassen: hoe verminderen we het gebruik van fosiele brandstoffen, wat doen we met “grijs water”….Als we allen samen onze houding in de juiste richting aanpassen, dan hoeven er geen nieuwe wetten gesteld te worden. Ik hoop dat dit geen utopie is.