Met de invoering van de Omgevingswet, en het Besluit activiteiten leefomgeving (BAL), treedt de verzegelingsplicht van de buitenafvoer van een toilet of vuilwatertank in werking. En dat deze regeling er komt is meteen eigenlijk het enige de zeker is. Hoewel de invoering van de Omgevingswet op dit moment gepland staat voor 1 januari 2023, is dit nog helemaal geen zekerheid. Verwacht wordt zelfs dat dit nog eens met zes maanden uitgesteld zal worden. En misschien zelfs nog wel langer.
Besluit activiteiten leefomgeving
Maar wat betekent het Besluit activiteiten leefomgeving, en met name de verzegelingsplicht nou eigenlijk voor de pleziervaart? Het begon eigenlijk allemaal al in 2009, toen het verbod op het lozen van ongezuiverd toiletwater werd ingevoerd. Destijds zijn er op diverse plaatsen vuilwater-afzuigstations geplaatst, maar die blijken amper te worden gebruikt. Dat was voor de regering genoeg bewijs om aan te nemen dat het loosverbod op grote schaal wordt overtreden. Daarop is in 2019 een motie aangenomen voor een verzegelingsplicht van de buitenafvoer van toiletten en vuilwatertanks. Deze regeling valt onder de eerder genoemde Omgevingswet, en dat brengt ons hier. In de situatie en de onduidelijkheid waarin we nu zitten.
De zin van de verzegelingsplicht vuilwatertanks
Over de urgentie van de invoering van de verzegelingsplicht vuilwatertanks zijn de meningen verdeeld. Zo blijkt uit de Samenvatting Reacties IC Verzegeling Toiletafvoer Pleziervaart dat veel respondenten de plicht een ‘druppel op een gloeiende plaat’ vinden, van mening zijn dat de recreatievaart niet of nauwelijks vervuilt, of dat de verzegeling op grotere binnenwateren geen zin heeft. Slechts een klein deel van de respondenten staat volledig achter de verzegelingsplicht. Dat de regeling er gaat komen is een feit, stelt Peter Paternotte, die namens de Vereniging van Toerzeilers in de klankbordgroep (met o.a. het Watersportverbond) zit die hiervoor is opgezet.
Vraag om duidelijkheid
“Het blijft dus de vraag wanneer de invoering plaatsvindt. Maar ook hoe dat hele proces er uit gaat zien. Of er een overgangsperiode komt, en hoe lang deze zou zijn. Een ander probleem is de handhaving. Je wilt namelijk een manier van handhaving waarbij de controle niet aan boord plaats hoeft te vinden. Zo hoeft er niemand het schip te betreden als de eigenaar niet aanwezig is. En hoe ga je bijvoorbeeld om met zeezeilers? Op zee blijft lozen namelijk gewoon toegestaan. Het zou niet zo moeten zijn dat je maar één verzegeling per keer mag bezitten en het proces om een nieuwe aan te vragen lang en omslachtig is. Buitenlandse jachten moeten uiteraard ook aan deze wetgeving voldoen. We moeten dan wel zorgen dat zij de verzegeling makkelijk kunnen verkrijgen voor ze de binnenwateren opvaren”, aldus Paternotte.
De klankbordgroep heeft reeds in maart 2021 een voorstel ingediend waarin deze problemen aangekaart en beantwoord worden. Daar heeft de overheid tot op heden echter niet op gereageerd. En dat frustreert. “We willen graag duidelijkheid. In Amerika is zo’n regeling er allang, dus dat zou heel goed als voorbeeld kunnen dienen.” Daarnaast ziet Paternotte genoeg alternatieven voor een verzegeling. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een droog- of composttoilet. Ook alleen een urinoir (urine lozen blijft toegestaan) of het plaatsen van een zuiveringsinstallatie aan boord zijn goede alternatieven. “Die zuiveringsinstallaties zijn in Amerika al in gebruik en daar werken ze goed”, vertelt Paternotte. “Maar deze voldoen om de een of andere reden niet aan de Nederlandse regelgeving. Daarnaast zit er door de onduidelijkheid over de wetswijziging weinig beweging in de markt. De ontwikkeling van deze installaties komt daardoor geen stap verder.”
Infrastructuur verbeteren
Ook geeft Paternotte aan dat de infrastructuur van de uitzuigstations moet verbeteren als de overheid deze regeling invoert. De dichtheid van het aantal uitzuigstations is op dit moment te laag. De stations die er wel zijn, worden amper gebruikt of werken niet. Zo vertelde de havenmeester van het Friese Eernewoude aan EenVandaag dat het uitzuigstation daar slechts eens per dag gebruikt wordt. “Ik kan alleen maar vermoeden wat de eigenaren van de meeste schepen doen met hun ontlasting.” Uit reacties op een artikel dat we eerder plaatsten, blijkt inderdaad dat de uitzuigstations weinig worden gebruikt. Maar, zo stellen onze lezers, dat komt veel meer door het buitenwerking zijn van de uitzuigstations. Daarnaast worden niet alle stations beschikbaar gesteld voor openbaar gebruik. Booteigenaren met een particuliere ligplaats kunnen bij sommige jachthavens niet terecht om hun vuilwatertank te legen.
(On)gebruik vuilwateruitzuigstations
Naast een verplichting vanuit de overheid is er volgens Paternotte ook een verandering van het gedrag van de watersporters nodig. En om dit te realiseren, pleit hij met de klankbordgroep voor een overgangsfase van tenminste vijf jaar. Een dergelijke periode moet volgens Paternotte langer lopen dan de invoering van gecertificeerde waterzuiveringsinstallaties.
Over het lage gebruik van de uitzuigstations zegt Paternotte: “Dat is een beetje een kip en ei verhaal. Worden ze niet gebruikt omdat het er te weinig zijn en de aanwezige installaties vaak niet werken? Of worden er niet meer stations geplaatst omdat er weinig gebruik van gemaakt wordt?”
Die redenatie volgende zou het onbruikbaar zijn en de afwezigheid van de uitzuigstations samen kunnen hangen met het gebrek aan gebruik door watersporters. Hierdoor zou het zo kunnen zijn dat de urgentie voor de reparatie van de stations niet of nauwelijks aanwezig is. En daar kunnen watersporters wel iets tegen doen. Door te laten zien dat deze stations wél nodig zijn, door de vraag ernaar te verhogen, zal het hopelijk mogelijk zijn om er door ‘vraag en aanbod’ voor te zorgen dat deze voorziening werkend en wijder verspreid wordt aangeboden.
Tags: Verzegeling vuilwatertank Last modified: 29 september 2022
In ons schip, een Dehler optima 98, uit 1982…. zit geen vuil water tank. We ‘plassen’ alleen aan boord. Voor de ‘grote’ boodschap hebben we een emmer, met daarin een plastic zak. Na de ‘boodschap’ binden we de zak dicht en gooien deze in een vuilniscontainer aan land … Zo houden wij de boel schoon…
Trouwens, Verzegelen? Hoe dan? een sticker op de toilet oid?
We hebben een kleine 27voet van 1975. Weinig plaats voor extra tank.
En veel gedoe om niets.
Ik zeil al enkele jaren van op de Oosterschelde – van haven naar haven en geregeld op zee. Wij gebruiken de wc enkel op zee.
Als ik het beperkte aantal boten zie uitvaren en dan nog voor vaak korte tochtjes lijkt het me dat de overheid ervan uit gaat dat zeiler aan acute darminfectie leiden.
Ik vaar al 40 jaar, ik zie zowel in het binnenland als in het buitenland overvolle havens, zelfs als het mooi zeilweer is zie relatief weinig boten varen, als ik in de haven lig zie ik om mij hen allemaal mensen naar de WC lopen. alle vogels en vissen en andere dieren poepen, tientallen jaren is ons water en lucht zwaar vervuild door industrie met toestemming van bewindslieden, wat een onbekwaamheid en kortzichtigheid van z’n minister mag ik eigenlijk nog wel een scheet laten? Poep wordt gewoon door ander organisme opgegeten, ik mis het onderzoek waaruit de schadelijkheid blijkt, wij zijn zee varend, wat wil z’n minister dan…controle ziek, is daar ook een verzegeling voor??
Wij doen het net zo. De ‘cactus’ drybags voldoen hier prima voor en zijn lek- en reukvrij afsluitbaar.
In havens of nabij zwemwater wordt bij ons ook alleen de kleine boodschap gedaan. Voor de “grote boodschap” ga je in de haven naar het toilet.
Als we ons allemaal een beetje als verantwoordelijk burger gedragen is er niets aan de hand.
Verder zie ik niet zo veel problemen met het lozen van ontlasting op bijv de Oosterschelde (wederom: niet bij zwemplekken in de buurt). Dus waarom moeten we zo moeilijk doen met verzegelen als een beetje nadenken bij je eigens gedrag volstaat om lozingen van ontlasting tot het absolute minimum te reduceren.
Bovendien zijn verreweg de meeste vaartochten in ons land niet langer dan een paar uurtjes, en gaan bovendien van haven naar haven.
eens met Marc, waarom nog met betutteling.
aanpassen van je eigen gedrag is prima. en inderdaad de meeste varen van haven naar haven. ik zie t probleem niet. niet verzegelen dus.
Watersporters leiden inderdaad niet aan een acute darminfectie. Watersporters zijn geen poeprebellen en doen est grdaan moet on jachthaven. En bedenk ook hoeveel boten daadwerkelijk de haven verlaten. Is volgende stap dat boten waar geen vuilwatertank in zit de haven niet meer uit mogen? Lijkt poep terrorisme, verzoeke liever iets aan de permanente toename van de wereldbevolking te doen! We stevenen af op vernietiging van de aarde door als maar toenemende menspopulatie!
Ik heb een bootje en lig in hellevoetsluis, als het even kan vaar ik bij stellendam naar buiten, en daar mag de verzegeling eraf
Ik zou dus alleen een verzegeling moeten hebben voor het stuk naar buiten varen, en daarnaast mijn wc heb ik in 20jr nog nooit gebruikt om te poepen, veelste bang dat ik dit door die dunne slangen niet naar buiten pomp..
Blijft een onzinnige dwang. Ik en veel medegebruikers van boten doen al jaren de grotere boodschappen in de haven faciliteiten. Het is een papieren probleem en zelfs als er zo nu en dan door iemand wat door de afsluiter wordt geperst is dat “voer” voor alles wat leeft in het water. Kortom een kapitaal vernietigende ambtenaar zijn werk.
Watersporters leiden inderdaad niet aan een acute darminfectie. Watersporters zijn geen poeprebellen en doen est grdaan moet on jachthaven. En bedenk ook hoeveel boten daadwerkelijk de haven verlaten. Is volgende stap dat boten waar geen vuilwatertank in zit de haven niet meer uit mogen? Lijkt poep terrorisme, verzoeke liever iets aan de permanente toename van de wereldbevolking te doen! We stevenen af op vernietiging van de aarde door als maar toenemende menspopulatie!
Hoe lang duurt het voor uitwerpselen (voldoende) verteerd zijn in buitenwater?
Vroeger (ca.1960) had bijv. Arnhem een rioolafvoer direct op de Rijn en wij zwommen bij Oosterbeek, nooit gehoord van ziektes!
Geldt voor rondvaartboten, riviercruisers e.d. met bijv. ca. 200 mensen aan boord ook zo’n lozingsverbod?
En de politieboot die mij controleert?
Bij de aankoop van onze boot heb ik direct het oude pomp-toilet verwijderd en de aan- en afvoer dicht gemaakt. Met het geïnstalleerde chemische toilet kunnen we zo’n drie à vier dagen uitzingen. Lang genoeg om probleemloos tochten op het IJsselmeer , Friese meren en de wadden te kunnen maken. Als alle jachthavens voorzien in een stortplaats voor chemische toiletten is naar mijn idee het probleem opgelost. Toch…?
Alleen een urinoir? En de dames alleen met een plastuit?
Wij zeilen al vele jaren in Zweden. In de havens sluit iedereen de vuilwatertank. Eveneens als je aanlegt in de scheren, ook daar kan je vrijuit zwemmen zonder het risico een donker goedje tegen te komen van de buren.
JP
En dit is in Nederland niet anders. Iedereen die ik erover spreek heeft zijn afsluiter dicht op ankerplaatsen en in havens.
Ik weet dat dit probleem met name voortkomt uit het friese binnenwater. Daar liggen boten aan de marrekritte zonder toiletmogelijkheden. Ik kan me voorstellen dat booteigenaren daar wel poepen op hun eige toilet. Verder wordt er langs het ijsselmeer en markermeer gewoon op de sanitaire voorzieningen gepoept. Daar is het dus een oplossing voor een probleem dat er niet is…
Ik ben benieuwd naar metingen hier op het spaanse water in Curaçao daar lozen we wel met zijn allen rechtstreeks…
En de boeren? Die hun mest uitrijden op het land? Die mest sijpelt gewoon de sloot in en die slootjes lozen weer op een ander water. De boeren die hun vijzel schoonspoelen in de vaart, die in de nabijheid van een Marrekrite plaats zit produceert veel meer afval dan een bootje. Zo was er een keer op TV een item hierover en werd als voorbeeld de Sneekweek aangehaald ( zeer vervuilend, Starteiland) en de winterperiode waar helemaal geen vervuiling was. Sja de naam zegt het al, Sneekweek , maar ja die duurt een dag of 5-6 en niet een heel jaar lang.
Is er überhaupt een rapport of meting waaruit blijkt dat ons binnenwater vervuild is en zo ja waardoor? De eerste die bij mij op de boot komt om in de natte cel , terwijl mijn vrouw staat te douchen, te controleren moet nog geboren worden……
Ik heb het al eerder aangekaart, het is appels met peren vergelijken. Uit ervaring op de beroepsvaart wordt hier gewoon nog geloosd. Op binnenvaart schepen zit een vlotter en zodra de tank vol is wordt hij automatisch geleegd, dus ook als ik net langs een strandje vaar. De meeste Passagiers schepen met 250 mensen aan boord hebben idd een vuilwatertank maar deze is niet geschikt om langer dan een aantal dagen dit op te slaan, waar gaat het dan heen … Juist in de rivier. Ik ben ook voor schoon oppervlaktewater maar dit is zo krom. Hoeveel jachten heb je nodig die een weekend ergens varen ten opzichte van de voorbeelden die ik aangaf. Het is een natuurlijk proces. Het probleem is idd de dichtbevolkte plassen in bv Friesland. En door die hele kleine groep moet de meerderheid bloeden. Ik persoonlijk vind het een grote fake.
Watersporters leiden inderdaad niet aan een acute darminfectie. Watersporters zijn geen poeprebellen en doen est grdaan moet on jachthaven. En bedenk ook hoeveel boten daadwerkelijk de haven verlaten. Is volgende stap dat boten waar geen vuilwatertank in zit de haven niet meer uit mogen? Lijkt poep terrorisme, verzoeke liever iets aan de permanente toename van de wereldbevolking te doen! We stevenen af op vernietiging van de aarde door als maar toenemende menspopulatie!
Het hele gedoe is ontstaan doordat een d66 Kamerlid een komma foutje maakte in de berekening…….
Wat als we nu eens met 1000 plezierjachten tegelijk de haven van Scheveningen invaren met een vlag – VERZEGELINGSPLICHT – NEE – om te demonstreren tegen deze nog onvoldoende doordachte en buitenproportionele regeling, waarvan de noodzaak slecht is onderbouwd.
Lozen op stromend water toestaan. Op stilstaand water meer installaties.
Uit het lage gebruik van de vuilwaterstations wordt geconcludeerd, dat we dus nog steeds onze ‘grote boodschap’ via het boordtoilet naar buiten lozen.
Is deze conclusie wel zo terecht? Ik denk dat we met z’n allen al veel verder zijn in het besef zo min mogelijk te moeten vervuilen en dus voor vertrek op de wal een toilet bezoeken of als het dan toch aan boord moet (ziekte of wat dan ook) de boodschap wordt opgevangen en via de wal wordt afgevoerd.
Op basis van het weinige gebruik van de vuilwaterstations worden wij watersporters in een schandelijke hoek geplaatst. Ik denk zeer onterecht!
Helemaal mee eens. De politici redeneren vanuit wantrouwen in plaats van data. Ik zeil sinds 3 jaar op Markermeer, IJsselmeer en doe de havens aan; nog geen enkele keer uitwerpselen of toiletpapier gezien. En heeft iemand wel eens bekeken welk probleem we oplossen; hoeveel personen per jaar worden ziek door recreëren in mogelijk door faeces vervuild water?
welke ambtenaar of politicus wil hier zijn naam mee vestigen? Iemand uit de paternotte familie?
Volkomen overbodige regelgeving terwijl we juist van veel regeltjes af willen.
Het zijn de heren en dames van D66 die met opgetrokken neuzen regelzuchtig zijn geworden. Een niet doordachte oplossing voorstellen voor een probleem dat zij niet serieus onderzocht hebben. En stel je maar voor hoe je bij de honderdduizenden pleziervaartuigen in Nederland wel of niet aanwezige vuilwatertanks gaat verzegelen. En controleert of de verzegeling niet ten onrechte (?) is verbroken. Hoeveel ambtenaren moet je daarvoor inschakelen? En wat doe je met zeegaande schepen die wel mogen lozen, maar toch af en toe op de Nederlandse binnenwateren varen? Leuk onderwerp om later te laten uitzoeken door de rekenkamer. Verspilde geld en moeite voor een probleem dat achteraf bezien niet bleek te bestaan.
Zeilen levert wederom zelf geen enkele bijdrage om de belangen van haar lezers te behartigen. Ze plaatsen zonder enig commentaar te geven onbewezen stellingen van de overheid over het slechte gedrag van watersporters. De reacties hierboven zijn duidelijk en geven goed aan hoe zeilers werkelijk met het afvalwater omgaan.
Het wordt tijd dat Zeilen zelf actief gaat worden om onze belangen te verdedigen.
Wij hebben de volgende oplossing. Pomptoilet zoveel mogelijk leegpompen. Grote plastic zak over de bril of tussen de bril en de pot. Grote boodschap kan na gedane zaken in de plastic zak afgevoerd worden naar de vuil container.
vuil oppervlaktewater waardoor? Hoeveel ganzen zijn er in NL? Ieder jaar verdubbeling van het aantal of meer. Ik zou graag een analise zien waaruit blijkt wat de oorzaak is en dan zou het me niet verbazen als ganzenpoep een belangrijke factor is.
In Lemmer binnen moest ik €15 betalen om de tank leeg te laten zuigen, daar voor moest ik wel alles zelf doen. In Eernewoude (zie boven) kon ik twee keer niet bij de pomp omdat er een schip vastgemaakt had. Personen waren niet aan boord, waarschijnlijk inkopen? Zo zijn er nog veel meer ervaringen, makkelijk wordt het niet gemaakt. Ik ga dan ook voor het grote water (waar niet gezwommen wordt).
Ooo het ketelmeer stikt het van de ganzen en zwanen. Hoeveel poepen Zij wel niet bij elkaar
In Blankenbenberge (Belgie) wordt rioolwater geloosd in de haven bij hevige regenval, dit water bevat uitwerpselen van een gehele stad en dan gaan we het bootje verzegelen….
Zou dit echt de oplossing zijn? Het zal wel voornamelijk om de boetes draaien, die zullen niet mals zijn. Er wordt namelijk nog steeds gedacht dat mensen met een bootje rijk zijn. Dat zijn we, maar niet in zin van geld.
Ik denk niet dat de meeste watersporters de grote vervuilers zijn. Sommige wel, vorig jaar zag ik zeeverkenners op een steiger staan, ze stonden op een rijtje in het water te plassen.
Wij gebruiken in havens nooit het pomptoilet, we gebruiken de havenfaciliteiten, ook als het keihard regent. En als we onderweg zijn of ergens waar geen waltoiletten zijn, dan gebruiken we het Cactus droogtoilet. Dit werkt uitstekend (al jaren) voor onze boot, die al heel oud is en waar geen ruimte is voor een vuilwatertank. (Wij doen het dus ongeveer op de manier van Jan de Groot.)
En dan kom ik meteen bij de vraag: wat zijn ze van plan met boten als de onze, zonder vuilwatertank?
Op zee gebruiken we de Cactus (natuurlijk) niet.
De meeste booreigenaren zullen wel denken: “Dat loopt zo’n vaart niet”, In 1990 speelde het al dat sommige jachten met vuilwatertanks werden verkocht. die werden er vanwege stankoverlast na ook weer uit gehaald in de jaren daarna. Overigens kon je ze toen ook nergens leeg laten zuigen.
Maar goed wat doe je. Tank inbouwen? of toilet er uit, dat is veel simpeler. Dan hoef je ‘m ook niet te verzegelen, Een emmer in een plankje met een gat voor plasjes. Emmer met afsluitbare deksel zou ook nog kunnen. Het laat zich raden wat er dan gebeurd bij hoge nood, Maar het meeste komt toch gewoon terecht in de toilet van de jachthaven.
Geen toiletpapier doorspoelen doen we al jaren en lozen in havens doen wij en met ons velen, ook al lang niet meer. Hopelijk gaan we door de discussie wel anders denken en komt er van een echt verbod of verzegelingsonzin met bijbehorende handhaving nooit iets.
Het komt er dat staat vast, we kunnen nog zo discussiëren hierover. Dus moeten we zoeken naar een oplossing. Toilet verzegeld, je hebt een vuilwatertank (je) en een afzuiging. Door eenvoudig een pompje te maken met een slang op de aansluiting van je afzuig van de tank kun je zo je tank (je) weer leeg pompen waar dan ook. Natuurlijk krijg je dan wel weer een grote concentratie in een keer maar dat heeft dan weer de overheid gecreëerd. Dus ze kunnen nog zoveel regeltjes en zegeltjes maken er is altijd wel een oplossing om dit te omzeilen. Ik denk dat we beter hier met z’n allen over moeten nadenken en de creatieve oplossingen moeten delen met elkaar. Voor diegene die denken dat ik niet om het milieu geef, lees het eerdere commentaar van mij hierboven.
In oppervlaktewater lozen moet je niet willen en dat geldt ook voor de binnenvaart die veel intensiever gebruik maakt van dat water.
De afvalpompen op de haven zijn lastig , logischer zijn pompen op de steigers zoals bij goede camperplaatsen.
Deze pompen zijn er al van het merk Yoss en kan meerdere schepen bedienen.
Groot voordeel Je kan je eigen sanitaire voorziening gebruiken met minimaal gedoe.
Beste Jaap
De verhoudingen in aantallen zijn hier doorslaggevend. Het verblijf op stromend of doorgaand vaarwater of verblijven met grote aantallen in de kleine oppervlaktewater van een jachthaven. Het aantal personen per m3 (oppervlakte) water. Een recreatie vaartuig op 2,5m diep water, of met een vrachtschip op 5 meter diep vaarwater.
Het probleem is voor beiden partijen niet ander. Als is het voor de beroepsvaart makkelijk te handhaven omdat deze een registratie en certificatie heeft. ilent kan gewoon een gesloten zwartwatersysteem eisen bij hernieuwing van een certificaat. Maar ook het lozen (legaal) is daar hetzelfde probleem. Maar zonder goede motivatie werkt geen enkel systeem. Waar het haven afzuigsysteem zwartwater af kan zuigen, kan elke andere pomp dat ook.
Geen politieke neussen paternosters en dat stinkt naar D66 in klankborden ze maken al genoeg stuk in heel Nederland
Een goed opgevoede watersporter zal zich verantwoordelijk gedragen t.o.v. Natuur en milieu verder goede voorlichting verder geen politiek correct gelul
Het vaarseizoen is heel kort meeste tijd van het jaar kan de natuur zich herstellen van die enorme hoop stront van al die watersporters
Er zijn meer doden gevallen door de Corona besmetting dan als gevolg van vervuiling van het oppervlaktewater door de water recreatie
Belachelijk politiek correct geleuter
Beste mede zeilers,
De discussie rondom de vuilwatertank is en wordt vervelend. Ik vind het de normaalste zaak van de wereld dat je die mogelijkheid om ons oppervlaktewater zuiver te houden consequent gebruikt. Die groene IJsselmeersoep vind ik een beschamende en smerige vertoning. Ik gebruik de vuilwatertank zéér consequent (behoudens op zee) en als je dit niet doet, dan moet jij je schamen! MAAR :
1. Ik ben zo’n beetje de enige in onze haven (van 300 liggers) en kan dit zien omdat ik naast de afpomp-unit ligplaats heb. Bij ons kost dit slechts € 0,50
2. De meeste keren dat ik buiten onze haven deze faciliteiten wil gebruiken zijn ze óf buiten gebruik, óf defect, maar bijna altijd onder de spinnenwebben omdat ze zo intensief worden gebruikt.
3. Havenmeesters, of tankstationbeheerders kijken je soms met de nek aan, als je wilt aftanken.
4. De kosten zijn zéér wisselend, soms gratis, of tegen een kleine vergoeding, tot € 25 per keer, deze zomer in Rendsburg (Kieler Kanaal).
5. Ik ben van mening dat ons lijfblad Zeilen veel actiever zou moeten zijn in de lobby voor het gebruik van de vuilwatertank. Als die vuilwatertank intensief zou worden gebruikt, zou die onzinnige maatregel van verzegeling er nooit zijn gekomen.
Ik zeil Zeeland en de Belgische kust met een boot van 8 meter lengte. Het aparte toilet is een chemisch toilet voor de grote boodschap, dat zelden gebruikt wordt (tenzij vrouwen aan boord zijn) en de kleine boodschap wordt gedaan in de bijhorende lavabo met een hoosvat. Praktisch en veilig op zee. Soms merk ik uitwerpselen in de havens wanneer de wind in de havens blaast. Dit is een totaal verwerpelijk bedrag zonder burgerzin.
In vergelijking met de binnenvaart waar het (nog) niet verplicht is produceren wij als watersporter maar weinig “afval”. De binnenvaart is 365 dagen aan boord en heel veel woonarken, ook 365 dagen bewoond zijn nog zonder riool aansluiting. Is het afval? Dieren, hoe doen ze dat?
Het is geneuzel om niets. Beter is om bij zwemstranden/eilandjes een bord te plaatsen met “Verboden toilet gebruik”. Dus afsluiter dicht. Dit is door de RPtW te controleren tijdens routine controles en ook kleinschalig in geografische zin.
Op veel jachten is nagenoeg geen plaats voor een vuilwater installatie. En hoe om te gaan met jachten die regelmatig op zee varen, daar mag met wel lozen. Dus voor alle jachten in zeehavens geldt deze “Verzegelingsregeling” niet.
Is er een app te regelen die telematisch de afsluiter verzegeld en je zo aan de overheid kunt laten zien wanneer de afsluiter open of dicht staat? Als bewijsvoering? Moet technisch toch niet moeilijk zijn.
Al kan met dit ook weer niet van buitenlandse jachten verlangen, dus is er een rechtsongelijkheid. Hoe gaat de overheid daar mee om?
Dus; ik stem Nee! De tijd is er niet rijp voor, en te veel geneuzel om niets.
Beste Barend
Je kan het ook omdraaien. 3500 binnenvaartschepen met gemiddeld 4 opvarende op 365 dagen. Voortdurend op grote en diepe vaarwegen (door NLD) vaak op stromend water. Het risico bij recreatie ligt op de aantallen watersporters op 25 hectare water van een jachthaven stilstaand water. En iedereen heeft zijn vraagtekens bij het bacteriologisch effect voor alle vaarweggebruikers. Iedereen heeft ook vraagtekens bij technische haalbaarheid en handhaafbaarheid.
Het ontbreekt aan onderzoek dat deze maatregel kan billijken. Allerlei uitspraken van voor- en tegenstanders lijken daarom aannames. Bovendien gaat de nieuwe omgevingswet uit van draagvlak en dat lijkt te ontbreken.
De wateren worden steeds schoner wat de groei van waterplanten enorm doet toenemen. Hier is de overheid al lang mee bezig en ziet geen oplossing! Maken wij het water nog zuiverder met de nieuwe regeling, kunnen wij de pleziervaart in sommige gebieden wel helemaal vergeten want dan groeien de waterplanten nog harder! Denkt hier weleens iemand over na?
Deze maatregel gaat niet werken, hoe willen we handhaven. Moet ik elk jaar een nieuw zegel aanschaffen als ik in de winter mijn afsluiter vorstvrij wil maken als de boot in het water blijft liggen of de kant opga?
Ik ben 70 jaar geleden op de puts emmer begonnen ,maar met deze mafketels eindig ik weer op de puts emmer
Nederland O Nederland wat hebben ze met je gedaan
Terug naar die goeie ouwe tijd
Dat men een dergelijke regeling verzint voor op afgesloten binnenwater (b.v. Brasem, Friese meren) kan ik ergens nog inkomen. Ik denk echter dat ieder weldenkend watersporter aan de dag van vandaag zijn grote boodschap aan de wal doet, anders er voor zorgt dat er op afgesloten water, in de haven of bij zwemmers de afsluiter dicht blijft en in ieder geval rekening met een ander en omgeving houdt. Of zoals wij dan een flextoilet zak gebruikt. Maar om deze “regeling” ook op te leggen aan mensen die met hun boot hoofdzakelijk op zee, aan de kust of in Scheldemondingen of stromend water varen tart iedere rationele voorstelling. Wat wil die beste D66 man daar nu mee bereiken? De beroepsvaart gaat (net als met Antifouling) weer vrijuit en vervuilt 24/7.
Wellicht is het een idee om ook de zeehonden luiers aan te laten doen… die kunnen er ook wat van. Wel eens gezien wat er uit een meeuw komt?
Stel je voor, een jachthaven met 400 liggers waar iedereen die het weekend aanboord is geweest op zondag langs de poepslurper moet… de file ‘s ochtends om 8 uur voor Vianen is er niks bij. Wordt weinig varen denk ik dan. Benieuwd naar welk onderzoek hier achter zit, waar op gebaseerd en waar uitgevoerd en wat het resultaat was.
De heer de Groot van D 66 die dit heeft aangezwengeld zal zelf wel geen boot hebben, anders zou die wel beter onderbouwde ideeën hebben. Ik weet zeker dat de meeste mensen in de jachthavens niet lozen. Is deze meneer wel eens op de randmeren de zwanen gaan tellen ?, deze geven een veelvoud aan uitwerpselen.
In de jaren 60 veel in openbaar water gezwommen nog nooit een dag ziek geweest, dus waar hebben we het over.
Deze heer gedraagt zich als luis in de pels van de watersporter.
Is iedere dag scheepsbeschuit belegt met Norit ook goed ?