Sinds 2009 is het voor recreatievaartuigen verboden om ongezuiverd toiletwater te lozen. Het toepassen van zegels moet het handhaven van dit verbod vergemakkelijken, een regeling die het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat per 1 juli 2022 wil invoeren. Tegen deze regeling is veel weerstand, maar mocht zij er komen, dan worden uitzuigstations voor zeilers van levensbelang. Zeilen zocht uit hoe het ervoor staat met de uitzuigstations in de Nederlandse havens.
Dit zeggen de havenmedewerkers
Marina Muiderzand liet weten dat zij over een uitzuiginstallatie voor afvalwater beschikken en dat die zo nu en dan wordt gebruikt. Hetzelfde antwoord hoorden we van Jachtcentrum Dinteloord. “De voorziening is er, maar het gebruik is sporadisch”. Een dame die bij Marina Makkum werkt, laat weten dat men de pomp regelmatig gebruikt. “Zowel door vaste liggers, als andere schippers die weten dat wij over de uitzuiginstallatie beschikken. Marina Volendam, de haven waarmee we samen zijn, besteedt het uit aan een andere partij”. Maar daar hebben de schippers dus ook de mogelijkheid om van het vuilwater via een uitpompstation af te komen. Verbazingwekkend is dat een aantal havenmedewerkers nog geen weet had over het plan om de afsluiters van de vuilwatertanks van plezierjachten te verzegelen.
Zeegaande jachten mogen toiletwater op zee lozen, maar een noodzaak daartoe ontstaat pas als er langere tijd op zee wordt verbleven en de opslagtank vol raakt. De havenmeester van Waddenhaven Ameland zegt het volgende: “Toevallig deed ik afgelopen jaar onderzoek naar uitzuiginstallaties bij havens rondom de Waddenzee. Bij vrijwel geen enkele haven wordt de installatie regelmatig gebruikt. Op zout water is de noodzaak er ook eigenlijk niet om deze te gebruiken. Door de getijden en het zoutgehalte in het water is er geen overlast als men vuilwater op zee loost. Zelf dacht ik er aan om een kar voor vuilwater te maken die voldoet aan de wet- en regelgeving van de overheid. Bij wijze van spreken is een waterstofzuiger met een zestig liter vat op een bolderkar voldoende”.
Gebruik jij de uitzuiginstallatie in jouw jachthaven? En is er op jouw haven al wat veranderd? Laat het ons weten in de reacties.
Omslagfoto: (c) Jachthaven Oldenburger
Tags: Verzegeling vuilwatertank Last modified: 5 januari 2022
Wij hebben de boot achterhuis liggen. Dus geen jachthaven. En we varen veel in Friesland op de aanmeersteigers van de Marrekrite. Hierdoor hebben wij geen gelegenheid km gebruik te maken van een vuilwaterstation. Wij mogen ook geen gebruik maken van het vuilwaterstation van de lokale jachthaven want wij hebben geen ligplaats aldaar.
Hoe moeten wij dan ons vuilwater kwijt raken?
Wij hebben al veel rondgebeld maar we kunnen nergens terecht!
Naar onze mening moeten jachthavens hun uitzuigstations openbaar maken. Het is vooralsnog onduidelijk wat het ministerie van IenW hierover zegt. Zodra we dat weten lees je dat op zeilen.nl.
In de huuskes van de Marrekrite kan dat wel, als die werken
Bij de jachthaven bij Theehuis Grou kun je snel en gratis je grijswater kwijt. Net als op een aantal Marrekriteplekken, bv aan zuidkant van Goingarijpster Puollen. Er zijn er voldoende in Fryslân.
En wat nu als je ouder jacht bezit, zónder vuilwatertank?
En al op zout vaart?
Op zout water mag je nu, en ook straks na het invoeren van de nieuwe regels, gewoon vuilwater lozen. Het lozingsverbod en de aanstaande verzegeling geldt voor de Nederlandse binnenwateren. Het Ministerie is onduidelijk over wat er met jachten zonder vuilwatertank moet gebeuren. Als we dat te weten komen plaatsen we dat op zeilen.nl.
Ik kan het mis hebben, maar ik meen me te herinneren dat het verbod geldt voor alle Nederlandse wateren tot 12 mijl uit de kust.
Afgezien daarvan: als de afsluiters verzegeld worden, hoe moet je dan “op zout” lozen? De zegels verbreken en weer aan elkaar knopen als we terugkomen?
Een woordvoerder van het Ministerie van IenW meldde hierover het volgende:
“Zeegaande jachten mogen toiletwater op zee lozen, maar een noodzaak daartoe ontstaat pas als er langere tijd op zee wordt verbleven en de opslagtank vol raakt.
Om te voorkomen dat het zegel moet wordt verbroken, zou men alternatieven kunnen overwegen, zoals een chemisch toilet, een droogtoilet, een toilet waarmee uitsluitend urine kan worden geloosd of een zuiveringsvoorziening aan boord. Daarnaast biedt de wetgeving de mogelijkheid dat een zogeheten “gelijkwaardige maatregel” wordt toegepast, dus een voorziening waarmee ten minste hetzelfde resultaat wordt bereikt als het zegel. Te denken is aan bijvoorbeeld een automatische afsluiter in combinatie met GPS. De minister van IenW beslist of zo’n maatregel als gelijkwaardig kan worden beschouwd. Als de eigenaar van het zeegaande jacht besluit om het zegel te verbreken, zal hij bij terugkomst in het oppervlaktewater opnieuw een zegel moeten aanbrengen.”
De binnenwateren zijn neem ik aan de wateren die in de binnenvaartwet genoemd worden. De Waddenzee en zeegaten behoren officieel dus tot de binnenwateren.
Simpelweg stellen dat je op zee of zout water mag lozen is niet juist. Op zee volgens de wet is bijvoorbeeld bij Scheveningen of IJmuiden buiten de havenhoofden en de Westerschelde of bij Den Helder buiten een lijn tussen in de wet benoemde punten.
Hoe zit dat met de Waddenzee? Reglementair is dat binnenwater. Maar wel zout.
Over het gebied waar de verplichte verzegeling zal gelden is nog geen duidelijkheid. Maar gezien het feit dat de Waddenzee als binnenwater wordt beschouwd, moeten we erop rekenen dat de verzegeling ook daar zal gelden. We houden het in de gaten en laten het weten als er meer bekend wordt!
Bij aantal havens is de installatie buiten gebruik of defect.
Als eerste beroepsvaart start dan wellicht pleziervaart. Het effect is volgens mij voor de pleziervaart minimaal.
Dit jaar waren we op groter water, hebben zo geloost. Vorig jaar, in Eernewoude moest opgebeld worden. Een wat verbaasde vrouwenstem, na 20 Minuten kwam een vriendelijke jonge dame op de fiets die weer terug moest omdat ze niet wist dat ze een sleutel nodig had. Duurde alles bij elkaar 40 minuten. In Urk lag een grote motorboot voor de afzuiger. Commentaar van de havenmeester, ik had geen plaats meer. Verder drie afzuigers tegengekomen met bord defekt er op. Dat kan en moet zeker beter.
Ik heb een jacht uit 1986. Lig achter mijn eigen huis en en vaar voornamelijk op de Oosterschelde, Westerschelde en zee. Mijn vuil water gaat altijd eerst naar de tank en ik loos niet op binnen/zwemwater zoals het Veersemeer en Grevelingen meer. Maar ik loos wel op de Schelde en op zee. Ik maak daarom heel zelden gebruik van afzuiginstallaties maar heb dan de ervaring dat ze relatief vaak niet werken.
Ik wacht op degene die een pomp bedenkt waarmee je het zelf leeg kunt pompen. Als je op zout en zoet vaart dan ga je niet steeds het zegel verbreken. Wie betaald de kosten van de verzegeling?
Wat wordt aangemerkt als vuil water? Is dit alleen lozingswater met uitwerpselen? Mag plassen over boord of via de puts overboord wel? En hoe zit het met het afvalwater van douche en gootsteen? Als dat allemaal naar een vuilwatertank moet dan ziet ie snel vol…
Wat ik eerste gedaan heb toen ik mijn Zeeschouw kocht was het toilet er uit en de 2 huiddoorvoeren dichtlassen. Dat scheelt 2 potentiële lekkage- en roestplekken. Een portepoti voor de grote bootschap en een toiletemmer voor de plas die volgens mij wel gewoon overboord mag. Daarmee kom je een heel eind. Een portepoti is, met een beetje voorzichtigheid, in elk toilet te legen en je bespaart je een zoektocht naar een uitzuiginstallatie en een dure installatie.
Zoals de slogan van de laatste Zeilen: ‘houd het simpel’ zou ik zeggen.
Je mag een Portapotti niet in de gewoone WC leegen ivm de chemicalien erin. Want die doden dan wederom de bacterien in de riool. Dus Porta Potti moet in een speciaal innamestation
Ik vraag mij af wat het probleem is. Onlangs sprak ik met iemand, die in opdracht van een waterschap de waterkwaliteit kwam meten en die mij wees op groep van tientallen watervogels. Volgens de waterkwaliteit meter was dit een enorm probleem en viel de lozing door pleziervaart daarbij in het niet. Heeft iemand al eens onderzocht over hoe groot de “lozings problemen” zijn ? En is er verschil tussen een grote en kleine boodschap? En wie gaat deze regelgeving handhaven ? En betalen? Ik vrees dat ik het antwoord op deze laatste vraag al weet…
Ik ben het helemaal met v.d. Grint eens. De hype is ontstaan nadat Maarten v.d. Weijden 200 km gezwommen had en ziek werd. Daar zou ik zelf ook ziek van worden en dan niet vanwege de waterkwaliteit. De leden van de Tweede Kamer weten blijkbaar weinig van de praktijk van het varen af. Vissen, vogels, otters, bevers, het mag allemaal ontlasten, maar de mens niet. Vermijd lozen op krap water, dan is er verder echt geen probleem.
Deze laatste reactie slaat de spijker op de kop denk ik. Het is een goedkope manier van scoren van een D66 2e kamerlid over de ruggen van de watersporter.
Voor de meeste onderwerpen geldt dat de tweede kamerleden bitter weinig weten van de onderwerpen waarvan ze woordvoerder of portefeuillehouder zijn. En helaas hebben we ook maar weinig “vakministers” . Resultaat: incidentenpolitiek en “napraatbeslissingen”.
Vergeet de riooloverstort niet.
Wij hebben in onze thuishaven zelf een pomp geinstalleerd die altijd werkt, dit is tegenstelling tot de pompen van Seissener, die vaak verstopt zitten. Onze pomp is een slangenpomp, die niet verstopt raakt en die ‘s winters niet bevriest. Seissener reageerde op een telefoontje van mij “dat die pompen te duur waren”.
Ik heb een vuilwatertank en ik loos, als het nodig is, op ruim water. Daar heeft niemand last van. Er wordt om niets veel heisa gemaakt. Als ik het kan voorkomen komt er geen ambtenaar bij mij aan boord om de zaak te verzegelen.
Wat met de boten van onze ooster- en zuiderburen die in nederland liggen of op vakantie komen. Worden die ook verzegeld?
Wie ‘s zomers wel eens in een propvol Grieks haventje heeft gelegen weet hoe goor het kan zijn als iedereen alles direct loost.
Nederlandse havens zijn daarbij vergeleken superschoon. De meeste mensen gebruiken netjes het sanitair van de haven of hun vuilwatertank. Buiten op ruimer water kan de afsluiter open. Vergeleken met andere vervuiling stelt dat weinig voor. Een klein probleem waarvan de gekozen oplossing (verzegeling) extreem duur, vervelend en onuitvoerbaar gaat blijken.
Ik heb het eerder ook al een keer benoemd. Een boot die voorzien is van een toilet en/of slaapvoorziening wordt aangemerkt als “woning” in het kader van de Algemene Wet op Binnentreden (AWBI). Het binnentreden mag alleen met toestemming van de bewoner of met een schriftelijke machtiging van de (hulp)officier van justitie waarbij zo exact mogelijk het doel en locatie vermeld moet worden. Geloof mij, er is geen enkele BOA die na het weigeren van de toegang een machtiging tot binnentreden krijgt om “ter controle” naar binnen te mogen. Geef dus in dit geval geen toestemming en wijs erop dat je boot een “woning” betreft!
Ik begrijp dat dit in het kader van het omgevingswet wordt verandert (helaas). Is dat niet zo?
En bedenk je als dat de boot elk jaar de wal op gaat de afsluiter open gezet moet worden om vorstschade te voorkomen.
Komen ze elk jaar de afsluiter verzegelen?
In de meeste havens werkt de afzuig installatie niet.
We zijn dit jaar in 15 havens geweest in Brabant Limburg Zeeland noord en zuid Holland en Utrecht en op twee plaatsen werkte de installatie.
Zolang gemeentelijke jachthavens gewoon aanlegplaatsen niet vrij houden exclusief voor het afzuigen gaat het nooit werken… Ik ga toch niet met de slang over een rondvaartboot heen komen? En hoe gaan we het praktisch doen in de waddenhavens? Ik lig.5 dik in de hoek maar ik ga even alles verleggen enkel voor het afzuigen? Of komt daar een ‘mobiele’ unit?
En.. als ik mijn toilet enkel voor urine ga gebruiken hoe gaat het dan werken? Ik kan daar geen info over vinden
Wat mij betreft is het lozingsverbod grote kolder. Natuurlijk poep je niet in de zomervakaieperiode in een drukke jachthaven. Dan gaat het met een aantal weekenden in voor- en na-seizoen over een week of 10 per jaar. Buiten dat ga je in een haven ook niet zwemmen. De grote watermassa’s kunnen onze biologische keuteltjes prima aan.
Ik heb een zeegaand jachtje van bijna 50 jaar oud en vaar het meest op groot water Er is echt geen ruimte voor een substantiële vuilwatertank en bewaren van uitwerpselen wordt sinds begin twintigste eeuw als onhygiënisch beschouwd. Dat ga ik niet doen.
Ik wacht eerst wel af of ik gecontroleerd word en betaal dan wel een boete. Voor mij zal dus mogelijk op termijn helaas niets anders overblijven dan de ouderwetse puts.
We proberen het afzuigen zo vaak als mogelijk te doen in kwetsbare gebieden zoals de Grevelingen en de Oosterschelde. We merken echter vaak dat de installaties niet krachtig genoeg zijn, niet goed vacuum trekken, of dergelijke meer. Bilge zuiginstallaties werken meestal beter, maar zijn dan natuurlijk ook betalend. We hebben wel nog nooit file gehad aan een pomp….
Bij veel havens is in hoogseizoen de vuilwaterplek geblokkeerd door boten die het als overnachtingsplek beschouwen. Ze zijn bij verzoek weinig bereid om even aan de kant te gaan…..
Aan de havenmeesters dus verzoek om daarop te handhaven zoals de havenmeester van Bolsward wél doet.
Beste mensen,
Twee punten:
1. Er wordt gesproken over: “…een waterstofzuiger met een zestig liter vat op een bolderkar voldoende”. Onze vuilwatertank heeft een inhoud van 100 liter. De kar is dus gelijk overvol, zal geleegd moeten worden en dan het restant pompen. Dit duurt veel te lang wanneer iedereen moet pompen.
2. Uit metingen van Rijkswaterstaat, een aantal jaar geleden, bleek dat het gevolg van lozingen op open water niet te meten was. In havens nauwelijks.
Mijn conclusie is dat het wel of niet lozen nauwelijks wat uitmaakt.
Dat de maatregel goed is voor ambtenaren en plaatsende/verkopende middenstand.
Met vriendelijke groet,
Ron Bos