Pas geleden vroegen we op Facebook naar jullie gouden ankertips. Wat doe jij waardoor je anker geen centimeter krabt? Zweer je bij een bepaald anker? En welke keuze maakt een verblijf achter het anker nog relaxter? Door ervaring zijn jullie wijs geworden en de beste ankertips deelden jullie graag met ons. En ook een rondvraag onder de Zeilen-collega’s leverde goede tips en trucs op. Je leest ze hieronder.
Wat vertelt de ankerketting je
André de Looze: “Wij liggen graag voor anker. Ultiem gevoel van vrijheid. Wij hebben gezocht naar een anker configuratie die in balans was voor onze 37-voets Jeanneau:
1. Maximale houdkracht t.o.v gewicht.
2. Een modern anker, i.v.m. boegspriet zonder beugel.
3. Veel ketting maar niet te zwaar.
4. Elektrische ankerlier.
Het werd een Mantus 20 kilo. Met 80 meter 6 millimeter grade70-ketting. Voordeel is dat het ankerlier ook kleiner kon, een Lofrans XS1. Mantus had ook bijpassend ankerbeslag. De snubber van Mantus is 7 meter. Heel de configuratie heeft een werklast van minimaal 1000 kilo: Anker, swivel, ketting, pendant en snubber. Dit kon ik alleen bij Mantus vinden.”
“Ankeren? Wij zoeken tijdens de vaart altijd naar goede ankerplekjes. Bestuderen de kaarten. Zoeken naar zo vlak mogelijke plekjes, dit zie je doordat de dieptelijnen ver van elkaar staan getekend. Liefst zand of modder, staat vaak aangegeven met een “S” of “M”. Niet te diep. En belangrijk: goed beschut! Zo ver mogelijk in de baai of rivier, uit de swell. Vaak lig je te ver van het strand of beschutting. Varen eerst een rondje om te peilen. We kijken naar kleurverschil in het water, dit vertelt ons waar er zand, stenen of waterplanten zijn.
Anker laten zakken, langzaam achteruit varen, ketting vieren. Vier tot zes keer de diepte. Snubber beleggen en dan flink gas achteruit. We trekken het anker erin in de richting waar de wind of stroom ook gaat trekken.
Het belangrijkste: voelen aan de ketting wat deze jou probeert te vertellen: is het zandgrond? Stenen? Krabt het anker? Houdt het goed?
Ankerbal omhoog en genieten!”
50 jaar ankeren
Luuk Knol: “Wij voeren circa 50 jaar ankerend op de Wadden, het IJsselmeer en de Oostzee met onze Westerdijkschouw Weerlicht van 10 meter en 8,5 ton. Meestal ankerend en overnachtend, met de bijboot Achterlicht voor walbezoek. Op deze gebieden met klei- of zandgrond was een poolanker van 15 kilo altijd genoeg. We vonden op geschikte ankerplaatsen altijd wel ondiep water, zodat we vaak aan 10 meter ketting genoeg hadden. Bij uitzondering tot 15 meter. Op de Oostzee in het heldere water heel goed uitkijken dat je het anker niet op waterplanten laat zakken. Er is altijd wel een plekje met alleen zand te vinden. Op onrustig water (vooral op het Wad door de wisselende resultante van stroom en wind) de rukken dempen door middel van een eenvoudige rekker in de vorm van een niet te zware nylonlijn met een klem aan de ketting. Anderhalve meter buitenboord is al genoeg. De laatste jaren een elektrische ankerlier wat wel heel fijn is. Niet klooien met neuringlijnen, hou het simpel. Niet een anker voor en een anker achter op stroom, dat wordt altijd een puinhoop.”
Steunzeiltje
Zeilen-collega Marinus: “Klein steunzeiltje achterop de giek om gieren achter het anker te voorkomen.”
Inlezen qua ankerplek
Lajla Wilson: “Wij hebben een Ultra anker gekocht. We hebben hiermee nog geen krabbend anker gehad. We proberen vooraf altijd wel ons in te lezen qua ankerplek, en vooral qua ondergrond op Navily en Noforeignland.”
Bekijk onze Zeilen-ankerkaart:
Liggen als een huis
Henk-Jan van Essen: “Mijn bootje weegt 35 ton. Toen ik d’r kocht zat er een CQR-anker op, en daar had ik op vorige schepen slechte ervaringen mee, dus ik heb een 38 kilo Mantus gekocht. Ze ligt sindsdien als een huis en aangezien ik aan boord woon en voornamelijk onder anker, heb ik al aardig wat windjes meegemaakt.”
Vijftig meter ketting
Pieter Apeldoorn: “Scheepje van 5 ton, Southerly 95. Bruce anker van 18 kilo, 50 meter ketting 8 millimeter. Perfect.”
Rocna!
Joost Lindenborn: “Rocna anker kopen!”
Zit het anker aan de boot vast?
Zeilen-collega Casper: “Wij kregen vroeger bij de Scouting ook altijd de tip om te checken of het anker aan de boot vastzit voordat je hem overboord gooit, ligt voor de hand maar toch ging het nog wel eens mis…”
Neuringlijn
Joop van Wijngaarden: “Type anker afhankelijk van ankergrond en altijd neuringlijn gebruiken.”
Vertrouw op je anker
Zeilen-collega Ben: “Het opbouwen van een goede vertrouwensband met je anker is heel belangrijk. Na een paar probleemloze nachten met windkracht 8 en vlagen van 45 knopen in Noord-Spanje was het pleit beslecht en werden wij definitief fans van ons eigen anker.”
En nog een goede tip van Ben: “Om de 10 meter heb ik een aantal schakels geschilderd zodat je makkelijk ziet hoeveel ketting er uitstaat.”
Voor anker gaan doe je zo
Niels Visser:
“1. Doe van tevoren vast onderzoek, zodat je weet waar je wel en niet moet zijn op een ankerplaats.
2. Kies ter plekke een plekje uit waar je je echt comfortabel bij voelt (voldoende afstand van de wal/ondiepte en andere boten).
3. Laat je anker zakken. Zet vier keer zoveel lengte aan ankerketting uit als dat het diep is.
4. Wacht totdat de wind je netjes recht achter je anker heeft geblazen.
5. Geef langzaam gas achteruit totdat de ketting op spanning staat.
6. Geef dan meer gas achteruit (wij gaan tot zo’n 2000 toeren)
7. Houd in de tussentijd in de gaten of je op je plek blijft liggen. Vaak schuif je eerst een klein stukje naar achter tot het anker goed ingegraven is.
8. Als je niet meer beweegt, wacht dan nog heel even voor de laatste check en neem dan weer gas terug.
9. Je ligt nu voor anker, gefeliciteerd!
10. Als je een ankerketting en ankerlier gebruikt, zet de spruit op je ankerlijn. Dat is een lijn die je aan je ketting vastmaakt en ervoor zorgt dat schokken niet opgevangen worden door de lier maar door die lijn.
Meer info in ons filmpje hierover 🙂”
Zie ook: Ankeren: Hoe begin je eraan?
En: Ankertips van een wereldzeiler
Praktijkgids Naar zee
€13,49
In deze compacte gids over voor het eerst oversteken naar Engeland of richting het Kanaal:
- Zeemanschap
- Tochtplanning
- Navigatie
- Meteorologie
- Inspiratietochten overzee
Omslagfoto: © Klaas Wiersma
Tags: Ankeren Last modified: 25 juli 2024
Voor mn hekanker (Scandinavië) ben ik blij met een ankerolina in de bakskist, en de ketting voorloop in een open gesneden jerrycan die ik op mn achterdek kan zetten. Ik gebruik achter n Brittany omdat die makkelijk stouwt en snel ingraaft. Niet zoveel houdkracht als de moderne ankers maar erg prettig in het gebruik