The Ocean Race

Bekking: Volvo Ocean Race heeft ziel verloren

13:56

BRU_150212_coppers_0245Brunel-schipper Bouwe Bekking vindt dat de Volvo Ocean Race gedeeltelijk haar ziel heeft verloren door de invoering van een eenheidsklasse (Volvo Ocean 65), de zware beperkingen in de routeopties en de vele regels die er bij zijn gekomen. ‘De race is gewoon niet meer wat het is geweest’, zegt hij in een beklag tegen Scuttlebutt-redacteur Craig leweck tijdens de stopover in Newport.

‘De Volvo Ocean Race is niet meer wat het is geweest. Het eenheidsklasse-aspect is enerzijds prachtig, maar alle regeltjes en restricties hebben het avontuur de das om gedaan. De limitering in de route en de overvolle evenementenprogramma’s, veelal gedicteerd door commerciële belangen, hebben wat mij betreft veel afgedaan aan de pure zeilervaring. De race is nu zo enorm complex geworden. Ik race liever zonder al die poespas gewoon de wereld rond. Het mag er dan wel meer mediageniek en veiliger op zijn geworden, maar de race heeft wat mij betreft veel van haar ziel verloren.

Vanuit een strategisch oogpunt vind ik het gebruik van AIS verwerpelijk. Het maakt het gewoon onmogelijk om een belangrijke tactische beslissing te maken zonder dat direct de hele vloot daarop reageert. Het mag dan leuk zijn voor de kijkers thuis, omdat het ons zo dicht bij elkaar heeft gehouden, maar het is een uiterst frustrerende situatie om in te moeten concurreren tegen de andere boten.

De boten zijn nu allemaal exact gelijk. En alhoewel dat natuurlijk een opwindend gegeven is, zeiden we in het begin aan boord allemaal al exact hetzelfde; ‘wat een langzame bak!’ Natuurlijk kan ik daar over blijven jammeren, maar zo is het nu eenmaal. De Volvo Ocean 65 werd dan wel gepresenteerd als het kleinere maar vrijwel even snelle broertje van de Volvo Open 70 die we in de afgelopen drie edities gebruikten, maar de waarheid is dat de nieuwe boot onder alle omstandigheden veel langzamer vaart. Er zit minder zeil op, hij is minder stabiel en minder lang. Dat zijn allemaal elementen die in theorie de snelheid van een boot dicteren.

Er zijn al discussies ontstaan om de boot te verbeteren voor de volgende race, maar dat zou ik niet doen, want dat kost veel geld en dat is nu eenmaal al behoorlijk schaars in de Volvo Ocean Race. Een beter idee zou het zijn om de boten meer waterverplaatsing te geven door gewicht toe te voegen. Maar dan alsnog; als we allemaal dezelfde veranderingen doorvoeren en we komen weer bijeen om tegen elkaar te racen, wat hebben we dan gewonnen behalve dat we weer een stuk armer zijn geworden door de kosten ervan?

Maar goed, we moeten de realiteit onder ogen zien. Als we deze editie weer met de Open 70 hadden gevaren, was het een exclusieve race geworden tussen Abu Dhabi en SCA. De Ocean 65 heeft het mogelijk gemaakt voor meer teams om mee te kunnen doen en ook mee te dingen naar de winst. Dus hoe zeer ik ook vind dat de Ocean 65 te wensen over laat, blijft voor mij de keuze voor een éénheidsklasse wel de juiste, want nu is er in ieder geval een vaste variabele waardoor we ons op alle andere vlakken kunnen meten.’

Tot dusver heeft de Abu Dhabi de meeste mijlen in 24 uur afgelegd, namelijk 550,82 in de 5e etappe van Auckland naar Itajaí. In 2008 zette Ericsson 4 het 24 uurs record voor monohulls op 596,4 mijl in de eerste etappe van Alicante naar Kaapstad.

Het originele artikel: http://www.sailingscuttlebutt.com/2015/05/14/volvo-ocean-race-not-what-it-used-to-be/ 

 

Tags: Last modified: 5 mei 2021
Sluiten