The Ocean Race

AkzoNobel stevig aan de leiding

14:49

Leg 6 to Auckland, day 05 on board AkzoNobel Interesting water based shot. 12 February, 2018.

In het afgelopen etmaal verstevigde het Nederlandse team AkzoNobel zijn koppositie in de zesde Volvo Ocean Race-etappe. De voorsprong op SHK/Scallywag in het westen liep op van 5 tot ruim 25 mijl. Het gat met het viertal in het oosten bedraagt nu meer dan 50 mijl. De zes boten sterke vloot vaart inmiddels in de passaatwind richting het zuiden naar de finish in Auckland, Nieuw-Zeeland.

Focus

Team AkzoNobel en Sun Hung Kai/Scallywag hadden deze week de meest geleidelijke overgang naar de stabiele passaatwind. Ze passeerden de groep in het noordoosten, die lang worstelde met lichte en variabele condities. Team AkzoNobel-schipper Simeon Tienpont: “Hopelijk kunnen we de kleine voorsprong behouden. Op weg naar Hong Kong lagen we op een gegeven moment 100 mijl voor op Team Brunel, dat vervolgens in de doldrums terugkwam tot 2,5 mijl achter ons. We moeten dus gefocust blijven, maar dat kunnen wij goed. Als we doen wat we in die vierde etappe deden, heb ik er alle vertrouwen in.”

 

De roden boten bij elkaar in het zicht.
(c) Martin Keruzore/Volvo Ocean Race

Matchrace tussen rode boten

Ondertussen matchracen Dongfeng en MAPFRE richting de Doldrums, die de vloot naar verwachting morgen bereikt. De koplopers van het totaalklassement verloren elkaar in de laatste 48 uur geen moment uit het oog. Op enig ogenblik schreef Dongfeng-schipper Charles Caudrelier: “Sinds 24 uur is 500 meter de maximale afstand tussen ons. Dat is minder dan in onze geweldige havenrace in China.” De Chinees/Franse boot lag de hele nacht voorop, maar vanmorgen nam MAPFRE de derde positie over. Het Spaanse team heeft sindsdien 1,5 mijl kunnen uitlopen. Het duo noteert op dit moment de hoogste bootsnelheden.

Frustrerend

Het Nederlandse Team Brunel zeilde begin van de nacht nog in derde positie. Totdat Dongfeng en MAPFRE hun koers naar het westen verlegden om de onstabiele condities te ontvluchten. Team Brunel en Turn the Tide on Plastic konden niet volgen, waardoor de scheiding ontstond. “Beide teams gingen er met 12 knopen snelheid vandoor en wij konden daar gewoon niet komen. Dat was frustrerend”, aldus Brunel-schipper Bouwe Bekking. “Toen kwam Turn the Tide on Plastic ook nog onder ons. Langzamerhand bereikten we de bries, maar MAPFRE en Dongfeng kregen die eerder en konden zo enorm op ons inlopen.” Volgens de tracker vaart Team Brunel ondertussen 9 mijl achter Dongfeng en ongeveer 27 mijl voor Turn the Tide on Plastic.

Beslissing in de Doldrums

Annemieke Bes heeft er nog zin in!
(c) Jeremie Lecaudey/Volvo Ocean Race

De komende dagen worden cruciaal voor de zesde etappe van Hong Kong naar Auckland. Scallywag-schipper David Witt blikt vooruit: “Ik denk dat de race in de Doldrums wordt beslist. We hebben ons zodanig gepositioneerd, dat we zijn waar we willen zijn.” De verwachting is dat de vloot weer meer in elkaar schuift. Iets wat vaker gebeurt in de doldrums. De boot die zich als eerste weet te ontworstelen aan de instabiele weersomstandigheden en weer in de passaatwinden terecht komt, trekt vaak aan het langste eind.

Omslagfoto: Rich Edwards/Volvo Ocean Race

Tags: , , , Last modified: 15 juli 2021
Sluiten