Golden Globe Race

Tuigageproblemen in de Golden Globe Race

Een overzicht van de gebeurtenissen in week 12

10:44

koerswijziging in Golden Globe Race

Soms is een windstilte tijdens het zeilen een geluk bij een ongeluk. Dat gold vorige week eigenlijk al voor het zinken van Tapio Lehtinens zeiljacht en de reddingsactie daarna, maar zeker ook voor de nasleep daarvan voor Kirsten Neuschäfer. Want hoewel ze niets wilde weten van felicitaties en het niet meer dan logisch vond om je medezeilers in nood te helpen, zal dit hele avontuur ook haar niet per se in de koude kleren zijn gaan zitten.

Door de rustige omstandigheden kon Neuschäfer even welverdiend rustmomentje pakken en van de gelegenheid gebruik maken om wat aangroei van haar romp te halen. Ook Abhilash Tomy, een goede vriend van Lehtinen, kon zijn race – nadat hij op eigen initiatief op stand by had gevaren – weer vervolgen. De reddingsoperatie was goed afgelopen en de rust was wedergekeerd in de vloot. Toch? Of gaan tuigageproblemen in de Golden Globe Race deze week voor onrust zorgen?

Kirsten Neuschäfer
Kirsten Neuschäfer heeft na de reddingsoperatie even wat rust gepakt voor ze weer in race mode zat. Foto: GGR / Kirsten Neuschäfer

Deadline-stress

Voor de staart van de vloot wordt, zoals in week 10 al bleek, het halen van de tijdslimiet in Hobart een serieus probleem. Een van de zeilers die de druk van het halen van de deadline behoorlijk begon te voelen is Ian Herbert-Jones. De Brit overwoog in het begin van de week zelfs het media drop-off punt over te slaan en dan maar in de Chichester Class verder te zeilen. Of hij dat daadwerkelijk zou doen, liet hij afhangen van de wind.

Die laatste bleek absoluut bereid om Herbert-Jones een flinke slinger richting Kaapstad, het media drop-off punt en de deadline in Hobart te geven. Met een snelheid van zo’n 7 knopen, ging het ineens hard voor de Britse zeiler en kwam hij donderdagmiddag aan in Kaapstad. En dat was een emotionele aankomst, want Herbert-Jones’ zoon besloot hem daar te verrassen met een bezoekje.

Retourtje Kaapstad door gebroken boegspriet

Zoals vaker in deze Golden Globe Race al bleek, kan een schijnbare rust behoorlijk bedriegen. Slechts een paar dagen nadat Elliott Smith Kaapstad achter zich had gelaten, koerste hij noodgedwongen terug naar de Afrikaanse kust. Een gebroken boegspriet, waardoor er ook geen spanning meer op de voorstag van de goedlachse Amerikaan stond, zorgde voor deze drastische koerswijziging in de Golden Globe Race. Met een veiliggestelde mast en verstaging is Smith naar de baai van Simon’s Town (waar Jeremy Bagshaw eerder de aangroei van zijn onderwaterschip haalde) gemotord om te proberen de schade te repareren. In het wekelijkse telefoongesprek met de organisatie vertelde Smith wat er nou precies gebeurd was, en hoe en wat hij ging repareren.

Elliott Smith probeert in Simon’s Town zijn boegspriet te repareren.

Na een reparatie van drie dagen – waarin hij advies van lokale zeilers en tuigers kreeg, een uitwisseling van foto’s en video’s van de reparatie met de organisatie van de Golden Globe Race en een aantal seatrials – kreeg Smith eindelijk groen licht om zijn race voort te zetten. Herbert-Jones was inmiddels ook net vertrokken uit Kaapstad, dus kon Smith samen met hem de achtervolging op de rest van de vloot inzetten.

Elliott Smith met zijn gerepareerde boegspriet. Foto: Simon McDonnell
De gebroken boegspriet zorgde voor een drastische koerswijziging
De gerepareerde boegspriet. Foto: Simon McDonnell

Tuigageproblemen in de Golden Globe Race zorgen voor drastische koerswijziging

Achter hen hadden Arnaud Gaist en Guy Waites inmiddels, na dagen van zwakke wind, weer wat meer wind in de zeilen. Een hogedrukgebied in de buurt kon daar echter wel weer roet in het eten gooien. Voor Gaist was dat nog het minste van zijn zorgen. Aan het eind van de week meldde ook hij zich met problemen aan zijn mast en verstaging, waardoor het voor de Fransman eigenlijk niet langer veilig is om aan de wind te varen. En laat dat nou juist de koers zijn die hij richting Kaapstad in moet zetten. In het telefoongesprek met de organisatie vertelde Gaist dat er speling in zijn mastvoet zit, waardoor de bevestiging van de waterstag aan de boegspriet dusdanig onder spanning kwam te staan dat de mast uiteindelijk krom leek te trekken.

Er zit voor Gaist op dit moment niets anders op dan voor de wind te varen om te proberen de schade te repareren. Ook voor Gaist betekenen deze tuigageproblemen in de Golden Globe Race dus een drastische koerswijziging. Het is nog onduidelijk of het de Fransman gaat lukken om het probleem al varend op te lossen of dat hij zich met de oostelijke wind naar Brazilië laat blazen. De tijdslimiet in Hobart lijkt voor Gaist in elk geval onhaalbaar.

Tuigageproblemen in de Golden Globe Race
Ook Arnaud Gaist kampt met schade aan zijn tuigage. Foto: B. Gergaud

Waites na Kaapstad verder in Chichester Class

Voor Waites is het ook nog steeds onduidelijk of hij de deadline eind januari gaat halen. Het is hem, vanwege de ruige zee, nog steeds niet gelukt de aangroei van zijn onderwaterschip te verwijderen. De Brit heeft dan ook besloten zijn zeiljacht Sagarmatha in Kaapstad uit het water te halen om haar te bevrijden van de eendenmosselen. Dat betekent dat Waites vanaf dat moment in de Chichester Class verder zal zeilen. Hopelijk dan nog wel binnen de tijdslimiet.

Guy Waites vaart na Kaapstad verder in de Chichester Class
Guy Waites zal vanaf Kaapstad verder zeilen in de Chichester Class. Foto: Nora Havel GGR / Nora Havel

Omslagfoto: Simon McDonnell

Alles over de Golden Globe Race en een wekelijks verslag lees je op onze speciale wedstrijdpagina. Liever elke dag de zeilers tracken? Check dan de livetracker van de organisatie.

Tags: Last modified: 1 december 2022
Sluiten