Golden Globe Race

Golden Globe Race 2022: Een ode aan retro-zeilen

De 2022-editie van 's werelds langste sportevenement start 4 september

15:56

Start Golden Globe Race 2018

Een van de meest iconische oceaanraces ter wereld keert terug voor de derde editie. Vier jaar na de vorige editie in 2018, waarin Mark Slats knap tweede werd, gaat de Golden Globe Race op 4 september 2022 van start in Les Sables d’Olonne. Net als tijdens de vorige twee edities zijn de inschrijvingen gelimiteerd. Slechts 28 gelukkige zeilers zijn door de organisatie gekozen om deze derde editie te starten. Daarnaast moeten de deelnemende boten aan een aantal eisen voldoen: het moeten productieboten van voor bouwjaar 1988 zijn met een lengte tussen de 32 en 36ft, een vaste kiel en een aangehangen roer. Verder, zo laat de organisatie van de Golden Globe Race 2022 op haar website weten, zijn de zeilers zoveel mogelijk vrij in de keuzes die ze aan boord maken.

Mark Slats tijdens de Golden Globe Race 2018. Foto: Christophe Favreau/PPL/GGR

Opvallende winst Rustler 36 in SITraN

De volledige top 3 van de 2018 editie bestond uit Rustler 36’s. En ook tijdens de Golden Globe Race 2022 staan er opvallend veel boten van dit type op de startlijst. Hoewel Mark Slats tijdens ons interview in Zeilen editie #9 aangaf dat dit type boot absoluut geen garantie op winst, of ook maar een grotere kans op een podiumplek, zou geven, is het wel opvallend dat de winnaar van de SITraN, de proloog van de Golden Globe Race, precies in een Rustler 36 voer. Statistisch gezien is dat natuurlijk wel te verklaren. Als er immers meer Rustlers meedoen, is de kans dat er eentje wint groter, maar toch. Na een krappe vijf dagen zeilen kwam Damien Guillou 18 augustus als eerste over de finish met PRB, een Rustler 36 dus, in Les Sables d’Olonne

Finish van Damien Guillou tijdens de proloog van de Golden Globe Race 2022.
Damien Guillou (FR) finisht de SITraN Challenge. Foto: Aïda Valceanu

Mede-Rustler zeiler en oude bekende uit de 2018-editie Abhilash Tomy streed een lange tijd mee om de winst, maar kwam in botsing met een vrachtschip. Voor Tomy krijgt deze proloog dus een staartje in de vorm van een race tegen de klok om zijn boot op tijd gerepareerd te krijgen voor de start van de Golden Globe Race 2022.

Schade aan de boot van Abhilash Tomy na de aanvaring tijdens de proloog van de Golden Globe Race 2022.
Schade aan de boeg van Abhilash Tomy’s Bayanat na de aanvaring met het containerschip. Foto: GGR / Nora Havel

Lessen uit 2018

De editie van 2018 was, 40 jaar na dato, een soort eerbetoon aan de eerste editie in 1968. Het was een ode aan het ‘retro’-zeilen van weleer; de ultieme uitdaging vinden in het op jezelf aangewezen zijn zonder beschikking over moderne technologie. Desondanks werd er onderweg af en toe misbruik gemaakt van de wel beschikbare hulpmiddelen, waaronder HAM Radio’s. Daarnaast vonden er een aantal incidenten plaats (gebroken masten, verloren gegane boten, ondergelopen kajuiten) die ervoor gezorgd hebben dat de organisatie nog eens kritisch naar de ‘Notice of Race‘ heeft gekeken.

Er zijn dus de nodige veranderingen doorgevoerd. Verrassend genoeg zijn het hebben van een zeeanker, een verplichte stormtraining, en vereisten voor de tuigage hier niet in opgenomen. Dat zou de zeilers teveel beperken, aldus de organisatie. Zoals Mark Slats in Zeilen al aangaf; zelfredzaamheid blijft de sleutel in deze race.

Verschillen met de vorige editie

Wat is er dan wel veranderd? De belangrijkste en meest opvallende regels op een rij:

  • De start van de Golden Globe Race 2022 is twee maanden uitgesteld. In 2018 zeilden de boten namelijk sneller dan verwacht, waardoor de deelnemers te vroeg in de Zuidelijke Oceaan waren.
  • De kwalificatie-eisen zijn aangescherpt: als deelnemer moet je nu minstens 8000 oceaanmijlen en 2000 solomijlen hebben afgelegd. Daarnaast moet je ook tenminste 2000 mijlen met de boot en windvaanstuurinrichting waarmee je gaat deelnemen aan de race hebben gevaren.
  • Het gebruik van een Weatherfax is toegestaan. Als deelnemer heb je dus de mogelijkheid om weerkaarten binnen te halen. Dit vereist echter wel de kennis van deze technologie om hier ook echt nuttig gebruik van te kunnen maken.
  • Er zijn onderweg vier verplichte punten die iedereen aan moet doen om media af te geven. Op deze manier geeft elke deelnemer tot 14 minuten aan content, foto’s of video’s, af bij Lanzarote (Canarische Eilanden), Kaapstad (Zuid Afrika), Hobart (Australië) en Punta del Este (Uruguay). Dit vindt uiteraard plaats zonder met iemand in contact te komen of je boot aan te leggen.
  • Digitale camera’s zonder GPS-functie en drones zijn toegestaan om deze content te maken.
  • Het eerste misbruik van de satelliettelefoon wordt bestraft met een tijdstraf van 24 uur. Daarnaast is het gebruik van een HAM Radio niet langer toegestaan en wordt ook het misbruik van ITU Radio bestraft.
  • Elke deelnemer neemt maandelijks deel aan een Facebook Q&A sessie van 30 minuten met zijn of haar volgers. Wekelijks moeten de deelnemers twee keer 20 minuten beschikbaar zijn voor interviews met willekeurige media.
  • Voor elke aanvraag voor de verduidelijking van een regel betaal je $150,-
  • Ben je onder de 21 jaar en red je het tot na de Canarische Eilanden? Dan krijg je je inschrijfgeld terug.

Via onze speciale Golden Globe Race pagina is de race vanaf 4 september te volgen.

Tags: Last modified: 24 augustus 2022
Sluiten