De Golden Globe Race 2022 is nog maar net een week onderweg, maar het nodige drama heeft zich al afgespeeld. Waar de vloot in eerste instantie nog onder rustige omstandigheden van start ging, werd het weer al snel slechter. De condities op zee werden steeds heftiger, waardoor er vrij snel een tweesplitsing in het deelnemersveld ontstond. Een klein groepje koos voor de zwaardere omstandigheden in het noordwesten om te kunnen profiteren van een lage drukgebied. Het grootste deel van de vloot bleef echter dichterbij de kust waar de condities iets milder waren. Een verslag van de afgelopen week.
Medische problemen
De eerste 24 uur van de Golden Globe Race 2022 verliepen gelukkig zonder grote problemen. De sfeer onder de schippers was nog prima. Er werd nog een beetje via VHF gekletst en genoten van het weer. Die eerste dag ontstond er al wel een kleine afscheiding van een groepje van vijf zeilers, die voorzichtig naar het noordwesten koersten om van een lage drukgebied te kunnen profiteren.
Guy deBoer meldde zich bij de organisatie met lichte medische problemen. Daar bleef het echter niet bij voor de Amerikaan, want ook zijn elektriciteit had er al na een dag genoeg van. Een probleem met het aarden van het elektrische circuit op de boot gooide roet in het eten van deBoer. En hij was niet de enige, want ook Ertan Beskardes kreeg problemen met zijn elektriciteit. Beskardes moest in een steeds ruiger wordende zee (veel wind en hoge golven) op zoek naar de oorzaak van kortsluiting aan boord. deBoer was intussen de verbinding van zijn VHF kwijt.
En weet je nog van die zeiler die met de start mee voer om zijn noodtuig te testen? Aleix Selles? In Les Sables d’Olonne wachtte de Spanjaard nog steeds op zijn mast. Inmiddels begint de tijd te dringen voor Selles, want 11 september 16:00 uur komt steeds dichterbij.
Ruige omstandigheden
Op zee begonnen de ruige omstandigheden hun tol steeds meer te eisen. De windvaanstuurinrichting van Damien Guillou is in de hoge golven stuk gegaan. Waar de Fransman eerst nog zelf ter plekke aan de reparatie wilde beginnen, bleek al snel dat dát onbegonnen werk was. Er zat voor hem niets anders op dan terug naar Les Sables d’Olonne te zeilen en de reparatie daar uit te voeren. Volgens de regelementen mag hij namelijk voor 11 september 16:00 uur (dezelfde deadline als Selles) opnieuw starten.
Intussen had Pat Lawless de leiding in handen, gevolgd door Abhilash Tomy en Simon Curwen. Dit dappere drietal had in de ruige omstandigheden een klein gaatje geslagen ten opzichte van de rest van de vloot, maar besloot toch het hazenpad te kiezen en overstag te gaan richting de iets rustigere wateren in het zuiden. Alleen Tapio Lehtinen bikkelde nog verder naar het westen in de hoop dat hij later kon profiteren van de draaiende wind.
Voor Ertan Beskardes bleven de problemen niet beperkt tot de kortsluiting aan boord, want in de hoge golven kwam hij hard ten val. Hij kwam daarbij ongelukkig op zijn hoofd in de kajuit terecht en was een tijdje bewusteloos. Met een flink kwetsuur aan zijn hoofd en arm besloot Beskardes de beschutting van de kust op te zoeken en voor anker te gaan om zijn lichaam de kans te geven hiervan te kunnen herstellen.
De eerste uitvaller
Terwijl de vloot probeerde het natuurgeweld zonder al te veel kleerscheuren door te komen, speelde er voor Edward Walentynowicz iets belangrijkers. Na een telefoontje met zijn vrouw, dat hem potentieel op een boete had kunnen komen te staan, besloot Walentunowicz zich uit de Golden Globe Race terug te trekken. Om persoonlijke redenen, en zonder verdere uitleg, maakte de Canadees rechtsomkeert naar Les Sables d’Olonne waar hij zaterdag veilig aan wal stapte.
Herenigde vloot
Precies zoals Tapio Lehtinen voorzien had, draaide de wind na vier dagen racen naar het westen. De Fin kon door een strategische overstag manoeuvre in één rak naar Cape Finisterre. Lehtinen kruiste onderweg wel de wegen van Lawless, Tomy en Curwen, waardoor de kopgroep weer zo goed als compleet was. Guillou, de ontbrekende factor in dit groepje, kon ondertussen in Les Sables beginnen aan de reparatie van zijn windvaan. 11 september kon hij gelukkig opnieuw aan zijn avontuur rond de wereld starten en in een stuk gunstigere omstandigheden (oostenwind) een begin maken aan de achtervolging van de rest van de vloot. Selles’ mast werd jammer genoeg te laat geleverd, waardoor hij de deadline van 11 september jammer genoeg gemist heeft.
Voor de Spaanse kust was de gehele vloot eigenlijk weer in elkaar geschoven, met Lawless, Tomy, Curwen en Lehtinen nog stevig aan de leiding. En zo eindigt een toch wel tumultueuze week retro-zeilen met grofweg dezelfde groep boten als aan de start op 4 september die samen voor de kust van Portugal koers zetten naar het zuidwesten en kunnen profiteren van de noordenwind. Hopelijk laten de orka’s de deelnemers daar met rust!
Alles over de Golden Globe Race en een wekelijks verslag lees je op onze speciale wedstrijdpagina. Liever elke dag de zeilers tracken? Check dan de livetracker van de organisatie.
Omslagfoto: GGR / Nora Havel
Tags: Golden Globe Race Last modified: 14 september 2022