OUD

Expeditieschip Pooh

17:14

Marinus van Sijdenborgh zeilt vanaf de Azoren naar Nederland op 60-voets aluminium one-off Pooh. Op 9 april vertrok hij vanuit Horta op Faial. Rond 21 april hoopt de vierkoppige bemanning terug te zijn in Nederland. Tijdens zijn reis schrijft hij berichten vanaf de boot. U kunt het gezelschap volgen via [link op expeditiezeilen.nl van de tracker].

Van enkele lezers kregen we bericht met een aantal vragen over de reis en de boot. Hoe kwam Pooh nu eigenlijk op Faial?

Als moederschip voor de Zeilen Atlantische Toertocht, kortweg ZAT, zeilde Pooh eind 2012 samen met een aantal tochtdeelnemers met eigen boot richting West-Afrika. Via Marokko, Senegal, Gambia en de Kaap Verden trok de vloot richting Suriname, om daar de jaarwisseling te kunnen vieren. Ondergetekende voer een klein stukje mee als opstapper vanaf Lagos in Portugal naar de Marokkaanse hoofdstad Rabat. Het verhaal daarvan publiceerden we begin dit jaar in Zeilen.

De weg terug

In Suriname eindigde de ZAT en iedere deelnemer ging zijns weegs. Pooh bleef in de Carieb met wisselende opstappers. In maart vertrokken schipper en eigenaar Hennie ten Dam, vaste maat Yorick en diens vader vanaf Sint Maarten voor een onstuimige terugweg naar de Azoren. Een groot lagedrukgebied op de Atlantische Oceaan stuwde de golven op tot 10 meter. “Volgens de weerkaart hadden we hurricane force winds. We hebben in ieder geval 45+ knopen gehad”, vertelt Hennie. “Toen het ons raakte werden we tot het gangboord in het water gedrukt. Waren we net de rommel binnen aan het opruimen, kwamen er vrolijk een paar walvissen rond de boot spelen.”

Expeditieschip Pooh

Pooh is ontworpen en gebouwd door Hennie ten Dam. Hij bouwde de aluminium 60-voets multiknikspant voor de prijs van een 40-voeter. Het kitsgetuigde expeditieschip was in maart 2004 zeilklaar. Over de bouw en realisatie van de boot werden rond die tijd meerdere artikelen gepubliceerd in Zeilen.

De boot is voorzien van een dekhuis, waar men ‘s nachts de wacht houdt (ideaal). Stuurboord en bakboord achteronder zijn hutten en aan weerszijden van de motorruimte zijn kombuis en badkamer geplaatst. De salon heeft een eetgedeelte en een zithoek met dieselkachel en in het voorschip zijn eveneens twee tweepersoonshutten gebouwd.

Niks meer aan veranderen

“Structureel zou ik niets willen veranderen”, zegt Hennie. “Destijds was het budget niet zo groot, dus toen heb ik gekozen voor twee masten. Een sloeptuig was veel duurder.” Details in afwerking aan de boot worden bij thuiskomst vervangen door een duurdere, maar duurzamer oplossing. “Een gedeelte van de bedrading heb ik toen goedkoop uitgevoerd, maar inmiddels is er wel geld om dat écht goed uit te voeren.”

De boot heeft inmiddels zonder moeite voor de derde keer een rondje Atlantic gemaakt – toegegeven, we zijn nog niet thuis van het van het derde rondje – en voor volgend jaar staat er weer een ZAT inclusief terugreis op de planning.

Tags: , Last modified: 16 maart 2021
Sluiten