Vlogs

Zwaarweerzeilers: maak kennis met de crew van Dixbay

18:09

Sinds kort plaatsen we Dixbay-vlogs op onze website. De video’s vallen op omdat Dixbay erop uit gaat in weersomstandigheden waarbij de meeste zeilers liever veilig in de haven blijven liggen. Sommige lezers reageerden verontrust: waarom zou je in vredesnaam met 40 knopen tegenwind de Waddenzee op gaan? Hoog tijd om eens in gesprek te gaan met de bemanning: schipper Idris (46) en zijn zeilmaatje Bella (28).

Waarom gingen jullie op pad tijdens zomerstorm Francis? Of tijdens een sneeuwstorm? Of met 40 knopen wind richting Vlieland?

Idris: “Zeilen met zwaar weer is gaaf, maar je moet het vaak doen om er comfortabel mee te raken. Daarom gaan we op pad met heftige omstandigheden. Ook willen we wennen aan zeilen met sneeuw en lage temperaturen, want we zijn van plan om volgend jaar naar Spitsbergen te varen. Ik heb in 2012 al eens een rondje Atlantic gedaan, maar het noorden trekt. Een tocht naar Spitsbergen is echt een reis naar het einde van de wereld, dat doe je maar een keer in je leven en daar moet je klaar voor zijn.”

Bella: “Twee jaar geleden kreeg ik een appje van Idris of ik als bemanning meewilde naar Spitsbergen, inclusief een waslijst sollicitatievragen. Ik heb ze blijkbaar naar wens beantwoord, want niet veel later mocht ik mee op sollicitatiezeiltocht: een rondje Noord-Holland XL. Daar maakten we toentertijd trouwens een toffe video over. We plannen vaker vaartochten en we gaan altijd, ook met weersverwachtingen waarbij de gemiddelde zeiler ‘nee dankje’ zou zeggen. Als er een storm met een naam op komst is, weet ik al van wie ik m’n volgende telefoontje krijg.”

Bella aan het roer van Dixbay

We kregen verontwaardigde reacties van lezers. Strekking: als het misgaat moet de KNRM het weer komen oplossen en daar zijn ze  niet voor bedoeld. 

Bella: “We hebben de KNRM aan boord, Idris is daar vrijwilliger. Hij weet wel het een en ander van zwaar weer af. Bovendien is hij een hele goede zeiler. Zelf vaar ik sinds mijn achtste en kocht ik op mijn veertiende een Victoire 22. Maar het belangrijkste is dat je een goed team bent, precies van elkaar weet hoe je reageert in verschillende situaties, en vooral: durven te zeggen als je iets niet durft of niet snapt. Zeilen in zwaar weer kan prima, maar je moet het doen met een bemanning die je vertrouwt.”

Idris: “Bella is nog een veel betere zeiler dan ik: door haar ervaring in kleinere boten snapt ze het hele krachtenspel van zo’n boot uitstekend. Samen hebben we genoeg kennis en ervaring om ook op pad te gaan als het wat harder waait dan windkracht vier. We kennen Dixbay door en door en weten precies hoe ze reageert in zwaar weer. Je moet bijvoorbeeld niet proberen op te kruisen met windkracht acht, een stormfok en een driedubbel gereefd grootzeil. Dan vaar je met dit schip heen en weer met halve wind. Als het tijdens het plannen van een tocht daarop neerkomt weten we dus dat dat geen optie is.”

Maar is het wel veilig wat jullie doen?

Bella: “Wat je in de filmpjes niet ziet, is dat we altijd een plan B hebben. En een plan C. Bovendien heb je, ook bij zwaar weer, gewoon controle over de boot. Als je maar weet wat de krachten zijn waar je rekening mee moet houden. Zolang wij een handje vrij hebben om te filmen, is er niet zoveel aan de hand.”

Idris: “Precies. Loop je bijvoorbeeld een haven aan maar is het zicht te slecht om de boeien te zien? Dan kun je natuurlijk gewoon de vaart uit het schip halen zodat je tijd hebt om rustig uit te zoeken hoe het zit.”

Bella en Idris genieten na een tocht van een aankomstbiertje

Wat voor boot is Dixbay?

Idris: “Een Pieter Beeldsnijder 45. Een stevig, aluminium schip, in 1981 gebouwd bij Habbeke. In de loop der tijd is er heel veel aangepast en verbeterd. Het teakdek is er inmiddels af, de romp is gezandstraald en we hebben een vaste buiskap gemonteerd. Die is absoluut onmisbaar als je gaat varen in de kou.”

Wat heb je nog meer nodig voor een tocht naar Spitsbergen?

Bella: “Idris heeft schietles genomen; buiten de nederzettingen is het verplicht om een geweer bij je te hebben, mocht je aangevallen worden door een ijsbeer.”

Idris: “Precies, ik moet dan die ijsbeer raken, niet mijn voet. Voor de rest is het belangrijkste dat er voor praktisch alles aan boord reserveonderdelen zijn. Zo heb ik twee stuurautomaten, en als die kapot gaan is Bella er ook nog. Verder: twee dinghy’s, twee buitenboordmotoren, reservelier en maar liefst vier manieren om de boot te verwarmen.”

Zeilen met mooi weer kunnen Bella en Idris trouwens ook, kijk maar naar hun nieuwste video:

Tags: Last modified: 15 april 2021
Sluiten