Sinds de Brexit in 2021 definitief is geworden, is het een stuk minder vanzelfsprekend om voet aan de wal te zetten in het Verenigd Koninkrijk (VK). Wil je tegenwoordig de Noordzee over dan moet je met een aantal zaken rekening houden en daarover lees je hieronder meer. Gelukkig zijn we in de jachthavens in Engeland nog steeds meer dan welkom. De jachthavens van Dover (zowel de nieuwe haven als Granville dock, Wellington dock en Tidal dock) zijn tot eind augustus niet toegankelijk vanwege werkzaamheden. Voor de overige bestemmingen geldt in principe: paspoorten klaar? Zeilen maar!
Hijs de gele vlag
Als je van buiten het VK komt, moet je de gele ‘Q’-vlag voeren. Zorg ook dat deze goed zichtbaar is zodra je de Britse wateren opgaat (de 12-mijlslimiet). Haal de vlag pas weg als je klaar bent met de aangifte bij de douane. Als je je hier niet aan houdt, kun je een boete verwachten. Het is gebruikelijk de Britse gastenvlag pas te hijsen als je van de douane toestemming hebt om de ‘Q’-vlag te strijken.
Vul het formulier in
Als je rechtstreeks van buiten komt, moet je de National Yachtline bellen. Deze instantie zal je vragen om het formulier C1331 (deel 2) in te vullen. Houd er rekening mee dat je geen voet aan wal mag zetten, totdat een officier van de grenswacht je daar toestemming voor geeft.
Omdat je van zowel de National Yachtline als de Border Force toestemming nodig hebt om het VK te mogen betreden, is het raadzaam het C1331 formulier voor vertrek in Nederland in te vullen. Deze kun je dan het beste als digitaal excel-bestand naar beide instanties mailen. Vaak krijg je dan binnen afzienbare tijd een reactie. Dat voorkomt dat je lang voor de kust moet blijven wachten, omdat je (nog) geen toestemming hebt om aan land te komen. Heb je een huisdier aan boord? Vermeld dit dan ook.
Als je met minder dan twaalf opvarenden vaart, moet de schipper of persoon die verantwoordelijk is voor het vaartuig, ervoor zorgen dat de voornamen, geboortedatums en nationaliteiten worden verstrekt van alle passagiers.
Verlaat je het VK weer? Vul dan deel 1 van het formulier C1331 in.
Invoerrechten en btw
En nog een punt van aandacht: één van de voordelen van de Europese Unie is dat je niet te maken hebt met invoerrechten en het dubbel afdragen van de belasting op goederen en diensten: btw, in het Engels VAT. De douanier van de Engelse Yachting Line zal je vragen naar goods to declare. Dat gaat dan om de bekende zaken als drank, tabak, grote geldsommen en wapens.
Wil je nog meer lezen over met je boot van en naar het VK gaan? klik dan hier.
Tags: Engeland Last modified: 7 juli 2022
Afgelopen dinsdag in Ramsgate aangekomen. Om vrij het land binnen te gaan heb je toestemming van National Yacht line en de Border force. Pas op! National Yacht line accepteert alleen een digitaal opgestuurde excel (of gelijkwaardig) en accepteert geen digitaal opgestuurde ingevulde PDF. Als je de PDF wil gebruiken dan moet je die uitprinten en ingevuld op de post doen. Bij aankomst moet je de National Yachtline bellen. Als die de formulieren binnen hebben dan krijg je meteen een ok. Borderforce stuurt een ok per email als je de formulieren naar ze hebt gestuurd. Die mail was er binnen een uur na versturen, toen we nog in Nederland waren. Deze procedures vallen totaal in het niet met de shit die je op de Noordzee tegenkomt. Door windmolenparken en constructieplatforms, waar je ruim afstand van moet houden, wordt je gedwongen om op hele ongunstige plekken de shipping lanes over te steken. Wij raakten verzeild op de kruising van de lanes over de Noordzee en die komende uit Rotterdam. Advies is om als je richting Ramsgate gaat eerst bij IJmuiden naar buiten te steken en niet de route langs de kust te kiezen.
Hallo Rolf,
Welke twee email adressen heb je nodig voor Engeland. Groet,
Mirjam
Is mis in het artikel nog de mogelijkheid om het C1331 formulier digitaal in te leveren.
Wat Rolf Appels schrijft is herkenbaar. Het stuk van Zeilen lijkt daarmee incompleet. Volgens mij moet je: (1) bij customs door het “Goods to Declare” aangifte ritueel heen (alsof je wapens en drugs gaat aangeven) EN (2) heb je van Immigration/Home Office toestemming nodig (de UK Border Force is de uitvoerende instantie). We kwamen in mei veel EU-ers tegen die wel de National Yachtline hadden gebeld en een C1331 hadden ingediend en goederen hadden aangegeven, maar die de Q-vlag nog moesten blijven voeren omdat ze nog niets van de UK-Border Force hadden gehoord (.. en dus officieel niet aan land mochten).
Maar behalve de aankomst in de UK, is op zee ook veel veranderd. Ik vaar al 25 jaar naar de overkant, maar door COVID twee jaren even niet en het is bijna onvoorstelbaar wat er in drie jaar veranderd is. We zijn de Eurogeul in het midden overgestoken. Reglementair, maar ik was daar uberhaupt nog nooit geweest. Want je pakt of de Maasmond bij de kust of je gaat helemaal naar buiten. Maar het ging gewoon niet anders vanwege windrichting en windparken. En bij de IJgeul zijn we weggedrukt door een kleine bulk carrier die ook buiten de TTS voer en wegens tegenliggers niet de TSS kon invoegen en aan de andere kant lag het NHK-Nrd park in aanbouw. De Noordzee lijkt zo groot, maar iedereen (klein, groot, visser, zeil, motor) zit elkaar in de weg omdat de vrije beweegruimte gewoon veel kleiner is geworden en iedereen nu dezelfde routes moet volgen door TSS en windparken. En op VHF16 is het een kakofonie. Guard Vessels, maar zeker ook de NL kustwacht, roepen constant schepen op. Vaak onnodig want de meeste recreatie is heel goed op de hoogte van de regels. Maar iedereen zoekt gewoon de randen van de TSS-en of windparken op. En de coulance lijkt ook zoek … ik heb een zeilschip opgeroepen horen worden omdat ze vanwege de windrichting (net) niet met 90grd de TSS overstaken. En een aantal discussies of je net wel/ net niet de veiligheidszone van een platform e.d. binnenvaart.
Het blijft mooi vaargebied (en het is maar 1 ervaring), maar Engeland heeft nog nooit zo ver van Nederland gelegen als nu.
@Edwin Renes
Om even in te haken op uw verhaal over de problemen die u meemaakt als zeiler.
Ik vaar op zo’n kleine bulker door wie je ‘aan de kant gedrukt bent’.
Ik begrijp uw frustratie over VHF 16 en gebrek aan coulance. U gaat echter de mist in met uw opvatting dat grotendeel van de recreatie prima op de hoogte is van de regels.
Uit eigen ervaring kan ik u melden dat dit ontzettend tekort schiet. Ik krijg vaak het idee dat ze slechts 1 regel uit het BVA begrepen hebben en dat is dat een WVS voorrang dient te verlenen aan een zeilschip.
De reden dat u aan de kant gedrukt wordt door een kleine bulker is heel simpel. Wij mogen niet slapen op zee, wij mogen niet in ons eentje naar Engeland varen, wij zijn gecertificeerde zeelui met gecertificeerde apparatuur. Grotendeel van de zeilvaart voldoet hier niet aan en wij moeten er wel tijdig en voldoende voor uitwijken. Hoe vaak zien we het niet dat we uitwijken en het zeiljacht vervolgens koers wijzigt en wij daardoor nogmaals actie moeten ondernemen. Hier ben je gauw flauw van. Daarom wijken we wat later uit, in onze ogen nog steeds ruim op tijd en voldoende, in uw ogen wordt u misschien weg gedrukt.
Als je van haven naar haven wilt in Engeland, moet je dan voor elke haven C1331 invullen en yachtline bellen?
Nee, dat hoeft niet. Alleen bij aankomst in de UK.
C1331 moet 2x: bij binnenkomst (vooraf) en bij vertrek uit de UK.
Over huisdieren: ” the animal will be terminated and the owner will be prosecuted” letterlijk overgenomen uit een folder mbt tot de Kanaaleilanden…Met een huisdier is de UK een no- go area…
Huisdier mag alleen ingevoerd worden via de geeigende kanalen: vliegveld of Ferryhaven, maar dan alleen als die in een auto zit. en ja, die hebben we niet aan boord.
“De Noordzee over, op naar Engeland!”
Maar hoe zat het ook alweer met de douaneregels?
Dit is toch ironisch bedoeld mag ik hopen?
We mogen nog van geluk spreken dat “the animal will be terminated and the owner will be prosecuted” en niet omgekeerd!
Volgens mij is er een update. Het is nu mogelijk om een account aan te maken en je vaarplan en de noodzakelijke gegevens digitaal (via je account te versturen). Apart invullen van een excel sheet (c1331) is dan niet meer nodig.
link naar de account/voyageplan is https://www.spcr.homeoffice.gov.uk
moet je ook een aangifte doen bij de Nederlandse politie of waterstaat bij vertrek in Nederland naar de UK? In België moet dit nu wel!