Afgelopen voorjaar voer Ronald Molenaar mee met een georganiseerde toerzeiltocht naar Engeland. Het werd iets meer dan alleen maar een zeilavontuur want hun reis eindigde met een peperdure boete op open zee van maar liefst 1000 euro. Geen kattenpis. Zijn ze nou wel of niet iets te dicht langs het Tennet offshore platform gevaren? We delen in dit artikel zijn avontuur op de Noordzee.
“Volgens mij zijn we echt veel te dichtbij hoor!” zegt mijn vriendin terwijl ik onze koers nog probeer te corrigeren. “Ik denk het ook, maar hoe kan dat nu? Waar komt dit platform in eens vandaan?” Oké, we hebben een behoorlijk tempo, ergens tussen de zeven en acht knopen, maar dit krijg ik echt niet meer gecorrigeerd! We loeven op, zo ver het kan! En voor dat we er erg in hebben schieten we het Tennet offshore platform voorbij. Terwijl de golven en de Noordoostelijke wind ervoor zorgen dat we echt een waanzinnige start hebben van deze mooie tocht, vragen wij ons af of we wel die vereiste 500 meter afstand tot het platform hebben aangehouden.
We hervatten onze koers en samen met onze vrienden discussiëren we nog even of we nu wel of niet te dichtbij het platform zijn gevaren. “Infinitas, Infinitas, Infinitas, hier de kustwacht, over.” “Ehh, dat zijn wij?!” Ik pak de handmarifoon en reageer vanuit de kuip; “Kustwacht, Kustwacht, hier Infinitas over.” De Kustwacht reageert direct en vraagt of we naar kanaal 65 willen gaan.
Ongeveer een halve minuut later worden we door een vriendelijke mevrouw op VHF 65 opnieuw opgeroepen en ze vraagt naar onze gegevens. “Mag ik ook uw telefoon nummer even noteren?” vraagt ze kort en zakelijk. Dat is vreemd denk ik nog bij mezelf, maar als een gehoorzame burger geef ik over de VHF-Band mijn mobiele nummer door.
De gegevens worden goed ontvangen waarna ze onmiddellijk overgaat tot het vergrijp en vraagt of wij er ons bewust van zijn dat we te dicht langs het platform zijn gevaren. Met een kleine aarzeling geef ik aan dat we er ons bewust van zijn, maar dat we een inschattingsfout hebben gemaakt. Ze legt uit dat alle schepen een veiligheidszone van minimaal 500 meter moeten aanhouden rond installaties en inrichtingen en dat deze overtreding toch echt gerapporteerd moet worden aan de Maritieme Politie en dat zij dan eventueel nog contact zullen opnemen. “Een goede vaart en terug naar kanaal 16.”
Met toerzeilers naar Lowestoft
We varen samen met een grote groep toerzeilers onze eerste zeemijlen op de Noordzee van IJmuiden naar Lowestoft. Voor ons is dit de eerste keer dat we deze oversteek maken. Daarom vinden wij het verstandig om dit samen met De Toerzeilers te ondernemen. We nemen samen de route meerdere malen door. Brengen vervolgens alles in kaart en worden ook meerdere malen met klem gewaarschuwd over de veiligheidszone van de objecten en het verbod van het varen in de windmolenparken.
Zeeziek
Inmiddels kijken we al weer zes weken terug op ons avontuur naar Lowestoft. Het was een pittige heenreis van achttien uur met een mooie gemiddelde snelheid van zes knopen. Wel met een vervelende golfslag waardoor de boot continue een vervelende wokkel maakte door het zoute water. Bij aankomst in Lowestoft, midden in de nacht, kwamen we erachter dat we niet het enige schip waren met een zeezieke bemanning aan boord. Toch waren we blij en euforisch dat we zonder problemen zijn overgestoken, deze kunnen we afvinken!
Een spannend telefoontje
Het is nog vroeg op een doordeweekse dag en ik hoor mijn GSM de pas nieuw ingestelde ringtone afspelen. Opgewekt neem ik op met: “Goedemorgen, met Ronald Molenaar.” Een uiterst vriendelijke jongeman antwoordt: “Goedemorgen met de Maritieme Politie.” Er volgt direct een heel verhaal over een gepleegd strafbaar feit en dat er niets anders op zit dan dat hier een boete voor opgemaakt zal moeten worden.
Hij vraagt vriendelijk of ik een verklaring wil afgeven, waarop ik zonder aarzelen begin te ratelen hoe het precies gebeurd is. Ik word al snel onderbroken en hij vraagt of dit mijn officiële verklaring zal zijn. Het duurt even voordat ik snap wat hij bedoelt. Maar in zijn nadere toelichting heb ik de keuze om mijn verklaring af te geven op het politie bureau of nu mondeling door de telefoon, zodat hij mee kan schrijven. Ik kies voor het laatste en start met even veel energie opnieuw mijn verdedigingsrede.
Oké, het staat genoteerd en ik zet alles door naar de officier van justitie.
Hij wil het gesprek gaan afronden, waarop ik hém onderbreek en vraag wat de hoogte van de boete zal zijn. “Dat bepaalt de officier van justitie, ik wens u fijne dag.” Beduusd klik op het rode icoontje van mijn telefoon en voel me toch een beetje terneergeslagen.
1000 euro boete
Maar liefst acht maanden later valt er een zware brief op de mat, een boete van € 1000 euro. Inmiddels heb ik meer info gekregen van de Politie, waaronder ook de route die we hebben afgelegd met de geografische posities. Waarschijnlijk is deze data afgenomen van onze ais. Onze ais is 0,0 geijkt en derhalve ook niet rechtsgeldig als meetinstrument volgens mij.
Inmiddels heb ik een reactie op mijn bezwaarschrift ontvangen. Daarin staat alle informatie en de melding dat ik voor mag komen in Amsterdam, zodat ik me mondeling kan verweren. Ik had in mijn bezwaarschrift ook gevraagd naar de ijkrapporten. Of iets van bewijs waar ze de meeting mee gedaan hebben. Daarna heb ik van alles teruggekregen maar niets van beeldmateriaal, meetinstrumenten of ijkrapporten. Vandaag heb ik een aangetekende brief teruggestuurd waarin ik nogmaals vraag naar de meetinstrumenten en ijkrapporten.
Het blijft nog even spannend hoe dit avontuur gaat aflopen. Ik vestig mijn hoop op het hoger beroep waarin wij al onze argumenten aangeven. Wij houden voortaan in ieder geval ruimschoots afstand van boorplatformen en bij deze zijn andere zeilers ook meteen gewaarschuwd!
Dit artikel wordt vervolgd zodra er meer bekend is over het hoger beroep dat Ronald heeft aangespannen.
Tekst en beeld Ronald Molenaar
Tags: Engeland Last modified: 13 maart 2024
Wij hadden vorig jaar ook een dergelijke ervaring. Vanuit Montenegro naar Dubrovnik gevaren via de oude stad zonder aan te meren. Vervolgens bij inklaren bij de douane kade mocht ik even meekomen om de afgelegde route te bekijken op een marinetraffic-achtige site. We hadden rechtstreeks naar de douane kade moeten varen. Boete viel gelukkig mee en we kregen zelfs 30% korting omdat we per pin betaalden.
Het lastige van dit punt vind ik dat een AIS transponder niet verplicht is, maar door wat ongeluk (het artikel rept niet over de afstand, ik vind 50m of 450m een wezenlijk verschil) levert het een flinke boete op.
Alleen een ontvanger gebruiken of stealth mode activeren voorkomt een boete.. maar maakt het er niet veiliger op…
https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2019:9461
Ik ben bekend met deze uitspraak en dus de rechtmatigheid van opsprong middels
AIS, ik vaar met alleen een ontvanger en denk er nog wel
eens over deze te vervangen voor een transponder… voorlopig maar even niet, als ik per ongeluk eens een navigatie fout maak en op 300m ipv 500m passeer dan wordt de transponder steeds duurder!
Ik heb in 2017 een boete van €220 gekregen van de federale overheidsdienst België.
Ik voer om ca 24u 6 min. In het windmolenpark Nobelwind. Ik kreeg van elke minuut dat ik in het park was een radarbeeld met handgeschreven aantekeningen.
Ik was binnen een ton door gevaren op de uiterste punt van het park.
Heb echt mijn best gedaan zo kort mogelijk te passeren. Moest voorkomen in Brussel,
Wat ik niet heb gedaan. Was al blij dat het bij die 220 euro bleef.
https://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBAMS:2019:9461
In dit artikel staat geen route afgebeeld of informatie dat de boot niet te dicht langs zou zijn gevaren. Dat dit niet mag was in de voorbereiding van de reis wel al duidelijk aangegeven.
Een paar jaar geleden had ik hetzelfde voor, ten NW van Terschelling. Wij zijn toen ook opgeroepen geweest omdat wij te dicht bij een boorplatform gekomen waren.
Het was toen dichte mist, het platform gaf geen AIS-signaal en het stond niet op de papieren kaart én niet op de (geupdate) elektronische kaart.
Onmiddellijk na de oproep van kustwacht hebben wij toen een foto genomen van het AIS-scherm, de elektronische kaart en de papieren kaart en wij hebben dit overgemaakt aan de maritieme politie. Wij hebben er nadien niks meer van gehoord.
Ik hoop wel dat de boorplatformen en windmolen-parken van AIS worden voorzien. Anders gaan er in dichte mist wel eens ongelukken van komen.
De regels op zee zijn duidelijk en jullie waren vooraf geïnformeerd door de toerzeilers. Dat je de fout in kan gaan door verkeerde inschatting of gebrek aan ervaring is menselijk en overkomt iedere zeiler vroeg of laat. Gelukkig loopt dat meestal goed af zonder schade en-of letsel en dan mag je van geluk spreken en het als een leermoment zien.
Een boete doet pijn in je portemonnee, vervelend, maar je hebt zelf aan het stuur gestaan. Om nu nog te proberen via juridische puntkomma proberen toch je gelijk te halen vind ik persoonlijk niet fair, je voer gewoon te dicht langs het platform. De AIS is groot goed op zee, voor veiligheid en zichtbaarheid en kan levensreddend zijn. De keerzijde van het gezien worden als je dat even niet uitkomt neem je op de koop toe!
Boetes hebben een doel. Deze 1000 euro dient geen enkel doel. Het is schandaal. Een overheid die steeds meer geld probeert binnen te harken op welke manier dan ook.
Dit heeft niets meer te maken met waar boetes ooit voor zijn bedoeld. Er zou minimaal eerst een waarschuwing moeten worden gegeven als idd blijkt dat hier onzorgvuldig is gehandeld. En daar lijkt in dit geval niet eens sprake van te zijn.
Regels zijn geen doel op zich.
AIS is ooit ingevoerd voor de veiligheid. En zou niet als opsporingsmiddel gebruikt worden. Dat gebeurd nu dus toch en steeds meer. Uitzetten die AIS totdat de overheden begrijpen dat bekeuringen tot dat gedrag leidt en de opzet van AIS teniet gedaan wordt.
Daarnaast ben ik heel benieuwd naar het hoger beroep. De locatie kan echt weleens behoorlijk afwijken van de daadwerkelijke positie. Voor bijvoorbeeld een snelheidsbekeuring mag alleen geijkte apparatuur gebruik worden.
Juridisch ben je door je eigen afgegeven verklaring al gezien. De rechter zal zeggen ‘kan allemaal best over die ijkrapporten, maar u heeft al bekend’. Dat staat verder los van dat ik het ook niet terecht vind dat AIS als opsporingsmiddel wordt gebruikt. Ik geloof dat dit op de grachten in Amsterdam in iedergeval niet was toegestaan. Misschien eens naar kijken?
Goed zeemanschap vraagt om kennis van schip en regelgeving.
De regelgeving heb je ovetreden en dan volgt een boete.
Het eerst erkennen van de fout en dan een poging doen er onderuit te komen is wat kinderachtig, je wist van de regels en je herkende dat je er te dicht bij was. Dan dien je ook de gevolgen te accepteren.
Dat platform komt overigens niet plotseling uit de zee opploppen, je ziet het al van verre en het staat ook op de kaarten, al dan niet ingetekend op de papieren versie.
Voor een overtocht naar Lowestoft is het van belang dat je goed kunt navigeren, middels TKN of andere cursussen doe je de vereiste kennis op.
Je loopt wacht en staat op de uitkijk, daarbij kijk je regelmatig op de kaart of navigatieschermen.
Dat je dan toch te dicht bij een platform komt is echt eigen schuld en netjes betalen is dan handiger.
Beste, we hebben voor de Belgische kust ook zo’ n fenomeen,met name een ngnuitbating van een mosselpark door de winkelketen Colruyt. Recht voor de haven van Nieuwpoort. Het park ligt afgebakend met cardinale boeien op 1000 m van de bebakening met gele boeien voor het echt parkgebied. Als je door een probleem met de zeilvoering eventjes binnen de cardinale boeien komt met Je AIS uitzending aan heb je het vlaggen : 500 Euro boete. aantonen dat het een geval van overmacht is wordt van tafel geveegd. Dus opletten geblazen voor de passanten die graag naar Nieuwpoort komen .
Allemaal herkenbare verhalen. Ons overkwam iets vergelijkbaars. Bij het naderen van Den Helder (koers ca 90). Er lag een container op een paal, een oud boorplatform in afbraak. Bleek achteraf nog steeds een platform wat viel onder de afstand vereisten. Op een afstand <500 gepasseerd. De verbaliserende agent adviseerde ons verhaal voor de rechter te doen, die zijn soms gevoelig voor het verhaal. De OvJ heeft geen zout bloed. Dit was 14 maanden terug, boete is binnen, we wachten op de zitting.