Sterke verhalen

Boete op open zee

Zijn ze nou wel of niet iets te dicht langs het Tennet offshore platform gevaren?

11:16

guard vessel platform noordzee Ben Rutte
Guard vessel bewaakt platform (niet het platform uit het verhaal). Foto Ben Rutte

Afgelopen voorjaar voer Ronald Molenaar mee met een georganiseerde toerzeiltocht naar Engeland. Het werd iets meer dan alleen maar een zeilavontuur want hun reis eindigde met een peperdure boete op open zee van maar liefst 1000 euro. Geen kattenpis. Zijn ze nou wel of niet iets te dicht langs het Tennet offshore platform gevaren? We delen in dit artikel zijn avontuur op de Noordzee.

“Volgens mij zijn we echt veel te dichtbij hoor!” zegt mijn vriendin terwijl ik onze koers nog probeer te corrigeren. “Ik denk het ook, maar hoe kan dat nu? Waar komt dit platform in eens vandaan?” Oké, we hebben een behoorlijk tempo, ergens tussen de zeven en acht knopen, maar dit krijg ik echt niet meer gecorrigeerd! We loeven op, zo ver het kan! En voor dat we er erg in hebben schieten we het Tennet offshore platform voorbij. Terwijl de golven en de Noordoostelijke wind ervoor zorgen dat we echt een waanzinnige start hebben van deze mooie tocht, vragen wij ons af of we wel die vereiste 500 meter afstand tot het platform hebben aangehouden.

We hervatten onze koers en samen met onze vrienden discussiëren we nog even of we nu wel of niet te dichtbij het platform zijn gevaren. “Infinitas, Infinitas, Infinitas, hier de kustwacht, over.” “Ehh, dat zijn wij?!” Ik pak de handmarifoon en reageer vanuit de kuip; “Kustwacht, Kustwacht, hier Infinitas over.” De Kustwacht reageert direct en vraagt of we naar kanaal 65 willen gaan.

Ongeveer een halve minuut later worden we door een vriendelijke mevrouw op VHF 65 opnieuw opgeroepen en ze vraagt naar onze gegevens. “Mag ik ook uw telefoon nummer even noteren?” vraagt ze kort en zakelijk. Dat is vreemd denk ik nog bij mezelf, maar als een gehoorzame burger geef ik over de VHF-Band mijn mobiele nummer door.

De gegevens worden goed ontvangen waarna ze onmiddellijk overgaat tot het vergrijp en vraagt of wij er ons bewust van zijn dat we te dicht langs het platform zijn gevaren. Met een kleine aarzeling geef ik aan dat we er ons bewust van zijn, maar dat we een inschattingsfout hebben gemaakt. Ze legt uit dat alle schepen een veiligheidszone van minimaal 500 meter moeten aanhouden rond installaties en inrichtingen en dat deze overtreding toch echt gerapporteerd moet worden aan de Maritieme Politie en dat zij dan eventueel nog contact zullen opnemen. “Een goede vaart en terug naar kanaal 16.”

Met toerzeilers naar Lowestoft

We varen samen met een grote groep toerzeilers onze eerste zeemijlen op de Noordzee van IJmuiden naar Lowestoft. Voor ons is dit de eerste keer dat we deze oversteek maken. Daarom vinden wij het verstandig om dit samen met De Toerzeilers te ondernemen. We nemen samen de route meerdere malen door. Brengen vervolgens alles in kaart en worden ook meerdere malen met klem gewaarschuwd over de veiligheidszone van de objecten en het verbod van het varen in de windmolenparken.

Zeeziek

Inmiddels kijken we al weer zes weken terug op ons avontuur naar Lowestoft. Het was een pittige heenreis van achttien uur met een mooie gemiddelde snelheid van zes knopen. Wel met een vervelende golfslag waardoor de boot continue een vervelende wokkel maakte door het zoute water. Bij aankomst in Lowestoft, midden in de nacht, kwamen we erachter dat we niet het enige schip waren met een zeezieke bemanning aan boord. Toch waren we blij en euforisch dat we zonder problemen zijn overgestoken, deze kunnen we afvinken!

Een spannend telefoontje

Het is nog vroeg op een doordeweekse dag en ik hoor mijn GSM de pas nieuw ingestelde ringtone afspelen. Opgewekt neem ik op met: “Goedemorgen, met Ronald Molenaar.” Een uiterst vriendelijke jongeman antwoordt: “Goedemorgen met de Maritieme Politie.” Er volgt direct een heel verhaal over een gepleegd strafbaar feit en dat er niets anders op zit dan dat hier een boete voor opgemaakt zal moeten worden.
Hij vraagt vriendelijk of ik een verklaring wil afgeven, waarop ik zonder aarzelen begin te ratelen hoe het precies gebeurd is. Ik word al snel onderbroken en hij vraagt of dit mijn officiële verklaring zal zijn. Het duurt even voordat ik snap wat hij bedoelt. Maar in zijn nadere toelichting heb ik de keuze om mijn verklaring af te geven op het politie bureau of nu mondeling door de telefoon, zodat hij mee kan schrijven. Ik kies voor het laatste en start met even veel energie opnieuw mijn verdedigingsrede.

Oké, het staat genoteerd en ik zet alles door naar de officier van justitie.

Hij wil het gesprek gaan afronden, waarop ik hém onderbreek en vraag wat de hoogte van de boete zal zijn. “Dat bepaalt de officier van justitie, ik wens u fijne dag.” Beduusd klik op het rode icoontje van mijn telefoon en voel me toch een beetje terneergeslagen.

1000 euro boete

Maar liefst acht maanden later valt er een zware brief op de mat, een boete van € 1000 euro. Inmiddels heb ik meer info gekregen van de Politie, waaronder ook de route die we hebben afgelegd met de geografische posities. Waarschijnlijk is deze data afgenomen van onze ais. Onze ais is 0,0 geijkt en derhalve ook niet rechtsgeldig als meetinstrument volgens mij.

Inmiddels heb ik een reactie op mijn bezwaarschrift ontvangen. Daarin staat alle informatie en de melding dat ik voor mag komen in Amsterdam, zodat ik me mondeling kan verweren. Ik had in mijn bezwaarschrift ook gevraagd naar de ijkrapporten. Of iets van bewijs waar ze de meeting mee gedaan hebben. Daarna heb ik van alles teruggekregen maar niets van beeldmateriaal, meetinstrumenten of ijkrapporten. Vandaag heb ik een aangetekende brief teruggestuurd waarin ik nogmaals vraag naar de meetinstrumenten en ijkrapporten.

Het blijft nog even spannend hoe dit avontuur gaat aflopen. Ik vestig mijn hoop op het hoger beroep waarin wij al onze argumenten aangeven. Wij houden voortaan in ieder geval ruimschoots afstand van boorplatformen en bij deze zijn andere zeilers ook meteen gewaarschuwd!

Dit artikel wordt vervolgd zodra er meer bekend is over het hoger beroep dat Ronald heeft aangespannen.

Tekst en beeld Ronald Molenaar

Tags: Last modified: 13 maart 2024
Sluiten