De Noor Terje Lade ontwierp een vrachtschip dat met de windvang van de romp tot zestig procent aan brandstofkosten kan besparen in vergelijking met een gemiddeld conventioneel vrachtschip. Hij verwacht over drie tot vier jaar te kunnen beginnen met de bouw van een eerste versie.
Lade werkte zijn hele leven als ingenieur in de Noorse olietransportsector. Door experimentele zeilexperimenten als de SailRocket en l’Hydroptère werd hij geinspireerd om het immense brandstofverbruik en dito uitstoot in zijn sector te kunnen verminderen. Gelimiteerd door de huidige opzet van internationale havens zag hij al snel in dat grote tuigages te veel praktische mitsen en maren met zich mee zouden brengen. Daarop bestudeerde hij de mogelijkheden van een romp die door zijn aerodynamische vorm als hulpvoortstuwing zou fungeren.
Vooral op aandewindse koersen moet de romp die als een symmetrische vleugel is gevormd rendement gaan opleveren. Een miniatuurversie wordt op dit moment in de windtunnels van de Cranfield University in Engeland getest. Volgens de eerste berekeningen zou de varende vleugel meer dan de helft van de tijd een positieve kracht vooruit genereren. In combinatie met mechanische voortstuwing en de daar uit voortkomende schijnbare wind loopt dit percentage verder op.
Het schip zal intelligent gebruik gaan maken van weerssystemen om de snelste, danwel de meest economische route te kiezen. De eerste versie is een RORO schip voor het vervoer van 7000 auto’s. Het project wordt gesponserd door het Noorse innovatiefonds en twee private investoren.
Tags: zeilvracht Last modified: 18 september 2013