Actueel, Nieuws, Zeilen nieuws, Zeilen TV

Investeren in zeilvracht

18:28

Een Frans-Japans initiatief van maritieme ontwerpers met een filantropische insteek wil eind 2013 het prototype van een klein zeilend vrachtschip de wereld rond laten varen.

Een Frans-Japans initiatief van maritieme ontwerpers met een filantropische insteek wil eind 2013 het prototype van een klein zeilend vrachtschip de wereld rond laten varen. Het Greenheart project heeft voor ogen een emissievrije handelsvloot te bouwen waarmee op een duurzame en eerlijke manier economieën en samenlevingen rond de wereld met elkaar verbonden blijven. Elk schip moet een uniek platform worden voor organisaties, instituten, overheden en bedrijven met een duurzaam oogmerk.

Doel
Het idee achter het project en het schip is om kustgebieden in  ontwikkelingslanden, waar het meestal ontbreekt aan een gedegen infrastructuur en aansluiting op de wereldeconomie, op een duurzame manier toch toegang te geven tot de internationale markten. Door simpele en laagdrempelige ontwerp-eigenschappen van dit open-source project blijven de ontwikkelingskosten laag. De organisatie hoopt op snelle verbreiding van hun kennis en idealen.

Ontwerp
De ontwerpeisen van de S/V Greenheart voldoen aan hoge duurzaamheidstandaarden en flexibiliteit in los en laad mogelijkheden. Zo heeft het schip geen verbrandingsmotor en draaien de boordsystemen op wind en zonne-energie. De mast van de conservatieve kottertuigage kan voor het lossen en laden als hijskraan ingezet worden en kan reikt zowel voor als achter het schip om ladingen aan boord te krijgen. De kimkielen met ophaalbare zwaarden zorgen ervoor dat het schip ook in gebieden zonder ontwikkelde havens, zoals op stranden kan landen om te laden en lossen. Doordat de mast gestreken kan worden komt de S/V Greenheart ook gemakkelijk tot ver in de centra van grotere stedelijke gebieden.

Bijdragen
Het project heeft een expliciet open-source karakter. Op hun website houdt een levendige discussie van een schare experts en enthousiastelingen de ontwikkelingen van het ontwerp in de gaten en dragen bij aan verbeteringen. Via crowd sourcing probeert het project voldoende sponsoring te krijgen om binnen afzienbare tijd met de bouw van het eerste prototype te beginnen.

Afmetingen:
Lengte: 31,5 meter
breedte 7,8 meter
waterverplaatsing: 220t
zeiloppervlak: 300 m²
fotovoltaïsch oppervlak: 125m²
voortstuwing: 2 * 200kW DC elektromotoren
laadvermogen: 2TEU / 50 ton in gewicht
vaarsnelheid: 10-11 Knopen

Tags: Last modified: 5 december 2012
Sluiten