Nieuws

Sander Bakker klaar voor Figaro

Onze landgenoot Sander Bakker ligt in het Franse Ouistreham klaar voor de start van 35ste La Solitaire Afflelou du Figaro, kortweg 'de Figaro'. Het is een van de toonaangevende wedstrijden voor solozeilers. Bakker doet voor het tweede achtereenvolgende jaar mee, als enige Nederlander.

14:56

Onze landgenoot Sander Bakker ligt in het Franse Ouistreham klaar voor de start van 35ste La Solitaire Afflelou du Figaro, kortweg ‘de Figaro’. Het is een van de toonaangevende wedstrijden voor solozeilers. Bakker doet voor het tweede achtereenvolgende jaar mee, als enige Nederlander. Hij zeilt met zijn Bénéteau 30 Stern Groep, de boot die speciaal voor het Figaro-circuit is ontworpen. “Ik ben er klaar voor en ik heb er zin in,” aldus een opgewekte Bakker vanuit Quistreham. Morgen begint hij aan de bijna 1500 mijl lange wedstrijd.


“De eerste etappe –van Ouistreham naar Portsmouth- is ingekort, vanwege het lichte weer dat ze verwachten,” vertelt Bakker. “Het zou eerst 160 mijl zijn via een boei die we verplicht moesten ronden; nu kunnen we de ruim 100 mijl bijna rechtstreeks naar Portsmouth zeilen. Vind ik wel jammer. Morgenochtend om 6 uur gaan wij hier door de sluis. De schroeven van alle 52 deelnemende boten worden dan verzegeld.”
De Figaro bestaat uit vier etappes:
Ouistreham-Portsmouth
Portsmouth-St. Gilles-Croix-de-Vie
St. Gilles-Croix-de-Vie-Gijon (Spanje)
Gijon-Quiberon
Het Franse St. Gilles-Croix-de-Vie wordt aangedaan om een jubileum van de Bénéteau-werf  te vieren.
De Figaro is niet zonder risico. Vorig jaar liep Bakker op het strand nadat hij in slaap was gevallen en door vier(!) kookwekkers was geslapen.
Zijn boot is voor de race onder handen genomen door werf. Afgelopen voorjaar moest de 30-voeter na een Atlantische oversteek naar St. Barth per vrachtschip terug omdat de kiel loszat. “Die is opnieuw ingelamineerd,” vertelt Bakker, “en het onderwaterschip is nu in de harde antifouling gespoten. Ook heb ik eindelijk het originele roerprofiel eronder. Verder heb ik nieuw grootzeil en nieuwe genua. Vorig jaar was leerjaar, dit keer wil ik goed meedoen. Het is waarschijnlijk mijn laatste race in het Figaro-cicruit, want het geld is op; ik ben twee keer falliet. Die terugtocht als cargo vanuit de Carieb kostte ook een slordige tien mille extra, die we niet hadden verwacht. De boot staat al te koop, dus als zich geen nieuwe sponsors aandienen, moet ik stoppen. Desondanks voel ik mij mij goed en ik heb echt zin in deze Figaro.”

Last modified: 4 september 2007
Sluiten