Nieuws

Nieuwe accubak

Verbeteringen aan Zoef

11:11

Wat als een rustige dagtocht met Zoef begon, werd een spannende trip. Op zee begint alle apparatuur te sputteren. Niet veel later valt de stroom uit. De oorzaak, een onderbemeten constructie om de accu op zijn plaats te houden, vraagt om een degelijke oplossing om herhaling te voorkomen. Het stappenplan kun je ook voor veel andere bootklussen gebruiken.

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Zeilen 07/2022
Tekst: Jasper Themans

Aan, uit, aan, uit. Heb ik weer. Nee, ik zit hier niet op zee mijn relaties te evalueren en ik probeer ook niet het lichtkarakter van een boei te herkennen. Ik staar met verbazing naar de windmeter. Niet dat de wind zo wispelturig is, maar het schermpje laat afwisselend iets en helemaal niets zien. Dat de stuurautomaat tegelijkertijd is gaan sputteren, duidt op een storing in het gehele elektrische systeem. Stroomloos op zee.

De golven glijden lekker onder Zoef door. Behalve die ene dan. Een soort linkse directe. Daar dondert de blauwe notendop vanaf. Ze loopt uit het roer en gaat bijna plat. Schoot los, stuurautomaat eraf. Zoef schudt de golf van zich af en komt dapper weer overeind.

Misschien heb ik later weer een beetje stroom?

En nu dus dat gesputter van de elektriek. Mijn hoofd sputtert mee om dit verschijnsel te verklaren. Zoef lag niet aan de walstroom toen ik gisteravond opstapte. Nadat ik de gele kabel in het blauwe kastje prikte, ging er geen rood lampje branden. Er zit weliswaar een zonnepaneeltje op Zoef, maar het is de afgelopen week nogal grauw en grijs geweest. Is de accu nu leeg en geeft het zonnepaneel net voldoende stroom voor een volgende stuiptrekking? Daar is onderweg weinig aan te doen, dus dan maar verder op ellenbogenstoom. De hoofdschakelaar gaat uit. Misschien heb ik dan later weer een beetje stroom? Vast wel, ik ben een optimist. In dit geval onterecht.

Omdat dat in het totaal minstens 12 uur varen is. Omdat ik tussendoor het roer maar heel even met een touwtje aan de helmstok op koers kan houden voordat Zoef haar eigen weg zoeft. Omdat de handmarifoon bijna leeg blijkt te zijn. Omdat ik, nadat de wind het steeds verder af laat weten, in het donker zonder verlichting Scheveningen aan moet lopen. (Gelukkig is verkeerscentrale Scheveningen ook per telefoon bereikbaar). En omdat Simonis dan al dicht is! Natuurlijk weet ik dat allemaal, als ik ’s avonds Zoef in Scheveningen Marina aan de steiger vastknoop. Ik wist het eigenlijk al een beetje van tevoren. Maar het ging zo lekker…
Als de buitenboel nachtklaar is, ga ik op onderzoek uit. Met de hoofdschakelaar weer aan staat er werkelijk nergens stroom op. Dan maar upstream de kabels volgen. Niets aan de hand, tot ik bij de accu uitkom: een overbemeten 140 Ah AGM- accu die keurig netjes op zijn plaats ligt. Ligt? Jawel, de spanband die het 38 kilo zware apparaat overeind moet houden, ligt er in een sierlijke krul naast. En dat komt dan weer doordat het beugeltje met twee schroefjes, dat de spanband op zijn plaats
moet houden, ondersteboven aan het einde van die spanband bungelt. Kennelijk is de accu ooit serieus geüpgraded, maar de constructie daaromheen niet.

Solide accubak

Gelukkig is het een gesloten accu, zodat er geen accuzuur in de boot ligt, maar door de klap is een van de accupolen losgeschoten – waarmee het mysterie is opgehelderd. Naast de lessen die ik hier voor mezelf uit trek, passeren ook verschillende technische oplossingen voor Zoef de revue. De meer, meer, meer oplossing – in de zin van meer spanbanden en grotere schroeven – geven me geen warm gevoel. De binnenschaal waaraan de boel is vastgeschroefd, is immers maar zo’n 4 millimeter dik. Een solide accubak waarin de accu klem kan worden gezet, lijkt me een beter idee.
Met wat tips en tricks van scheepstimmerman Arjen Waaienberg en een bezoek aan Polyservice voor de juiste ingrediënten ga ik aan de slag.

De ‘operatietafel’. Gebruik kant-en-klare lijmpasta, of stel de lijm naar wens samen uit hars en vulmiddelen zoals katoenvezels (stevigheid) en glasbubbels (lichtgewicht).

Het plan is om het luik waarin de accu staat, van twee schotten te voorzien waar de accu precies tussen past. Deze schotten zet ik met epoxylijm op hun plaats. De toegepaste technieken zijn bruikbaar voor veel verbeteringen en reparaties aan je boot.

1. Teken af op een ruw hulpschot. Dit geeft de precieze vorm, maar dan een maatje kleiner. Zaag uit en teken met hetzelfde blokje weer groter af op het hout voor het nieuwe schot.
2. Nieuwe schotten: klemvast. Behandeld met injecteerhars, een dunne epoxyhars die goed in het hout trekt en het volledig beschermt tegen vocht.
3. Het wegschuren van de gelcoat: deze pigment- laag heeft geen structurele stevigheid. Het onder- liggende ‘doorzichtige’ laminaat – hars gevuld met glasweefsel – is veel steviger.
4. Schuren of slijpen van polyester is een stoffig klusje, en dat schuurstof kan flink prikken. Gebruik dus een stofzuiger en pak jezelf goed in. In een wegwerpoveral blijft geen stof zitten.
5. Teken de positie van de nieuwe schotten af. De kopse kanten en randen van de schotten zijn geschuurd, voor goede hechting van de epoxylijm.
6. Epoxylijm kun je met een spuitzak (snoepzak) aanbrengen. Je kunt de hoeveelheid lijm bepalen door de grootte van het puntje dat je afknipt.
7. Breng na plaatsing van de schotten nog meer epoxylijm aan en strijk af zodat ‘fillets’ worden gevormd. Het contactoppervlak tussen schot en laminaat wordt op deze manier vijf keer zo groot. Haal overtollige epoxylijm naast de fillets weg met een spatel of plamuurmes. Kleine restjes kun je – als de fillets hard genoeg zijn, maar nog niet volledig uitgehard – met aceton wegpoetsen.
8. Zie hier: de accubak. Precies op maat en onverwoestbaar.

Let op: volg bij het werken met epoxyproducten altijd de veiligheidsvoorschriften uit de gebruiksaanwijzing.

Omslagfoto en foto: © Jasper Themans
Tekst: Jasper Themans

Last modified: 13 mei 2024
Sluiten