Maak jij je (eerste) oversteek naar Engeland? Reis virtueel mee van IJmuiden naar Lowestoft en krijg een beeld van alles wat je meemaakt of tegenkomt tijdens de tocht. Of vul je eigen vaarplan in met deze handige kaart als leidraad.
“Je eerste oversteek vergeet je nooit.
Het is bijzonder door de ervaring op zee, maar ook door de verschillende uitdagingen die je onderweg tegenkomt. Oversteken naar Engeland lijkt wat dat betreft meer op het passeren van een chaotisch kruispunt, dan op een rustige zeiltocht. Maar geen zorgen, want hieronder vertellen we je precies waar je op moet letten zodat je probleemloos aan de overkant komt.“
Zeilen-redacteur en vertrekker Joris Westerveld
De basis op orde
Voor je aan een oversteek begint, is er een aantal zaken die je aan boord wilt hebben wat betreft de romp-, kiel- en roerconstructie en tuigage. Wat je precies meeneemt tijdens de oversteek, bepaal je uiteraard zelf; het concept veiligheid hangt af van de tocht die je voor ogen hebt, het schip waarmee je zeilt, het weer en de bemanning. Wel is er essentiële uitrusting die op geen enkele overtocht mag ontbreken. Op de redactie zijn we het roerend eens: zonder reddingsvlot, reddingsvesten, werkende navigatieverlichting, marifoon, vaste zwemtrap, radarreflector en peilkompas willen wij niet naar Engeland zeilen.
Passageplan als houvast
‘Een schipper van een zeegaand vaartuig dient in de tochtvoorbereiding rekening te houden met de verwachte weersomstandigheden, getijdengegevens, beperkingen van het vaartuig, navigatierisico’s, ervaring en fysieke capaciteiten van de bemanning, eventuele noodsituaties en contact met het thuisfront,’ aldus de SOLAS-conventies.
Dat klinkt als heel wat, maar in de praktijk kun je hieraan voldoen door een passageplan in te vullen – dit dwingt je bovendien om goed na te denken over alles wat je tijdens de reis tegen kunt komen en je voor te bereiden op onvoorziene omstandigheden. In de Zeilen Praktijkgids Naar Zee vind je een voorbeeld van een passageplan.
Dit kom je tegen
Deze virtuele oversteek is gebaseerd op de daadwerkelijke getijdengegevens van het hemelvaartweekend 2024. Het weer is fictief. Kijk voor de actuele verwachtingen op Zeilen Meteo en bekijk het Zeilen Weekend Weerbericht van meteoroloog Henk Huizinga, dat speciaal voor dit weekend al op woensdag wordt gemaakt.
Oversteek stap voor stap
- Avond voor vertrek: Bekijk weerbericht, getij en stroomrichting. Bepaal welke kant het TSS te passeren en houd rekening met windmolenpark Hollandse Kust Zuid.
- UPDATE: de douane-formaliteiten zijn onlangs gewijzigd. Je kunt je komst vóór vertrek aanmelden bij de Border Force via https://www.spcr.homeoffice.gov.uk/register. Bevestiging van aanmelding (en een geldig paspoort) is alles wat je nodig hebt.
- 08.30 uur: Hijs binnen de pieren en houd rekening met in- en uitgaande scheepvaart. Blijf vrij van de IJ-Geul en houdt tot boei IJMW3 kanaal 61 (haven IJmuiden) in de gaten.
- 11.04 uur: Windmolenpark Luchterduinen, zuid van je koerslijn, mag je niet in. Noord ligt scheepvaart voor anker, te herkennen aan de afwezigheid van de witte snor onder de boeg. Na boei IJMW3 schakel je over naar marifoonkanaal 7 (Verkeersdienst IJmuiden) om te horen wat er in het TSS gebeurt.
- 14.23 uur: rond deze tijd kentert de stroom. Houd het platform aan bakboord van je koerslijn vrij. Kom je binnen de veiligheidszone van 500 meter vanaf het platform, dan kun je 1000 euro boete krijgen. Eventuele oproepen gaan nu via kanaal 16.
- 17.06 uur: de stroom zet je nu naar het noorden en je passeert op afstand enkele platforms.
- 20.15 uur: je betreedt de diepwaterroute. Op de ais kun je goed zien hoe dicht je waarschijnlijk bij de scheepvaart komt. Twijfel je, zoek dan via kanaal 16 contact met desbetreffend schip om te melden wat je waarneemt en te vragen hoe dat het best aan te pakken.
- 22.00 uur: windmolenpark East Anglia One is zichtbaar aan bakboord, het wordt donker.
- 03.38 uur: je passeert ten zuiden van een uitgestrekt baggergebied voor de Britse kust. Er is al 3G-bereik.
- 05.54 uur: de zon komt op. Je bent bijna bij Lowestoft, maar er ligt nog een zandbank voor. Eroverheen kan mogelijk zijn. Zuidwest van de haveningang van Lowestoft ligt een ondiepte (droogvallend). Koers naar boei N Newcome voordat je richting de pieren stuurt. Hijs de Q-vlag en de gastenvlag en schakel naar kanaal 14 om toestemming te vragen voor binnenvaren.
- 07.30 uur: aankomst in Lowestoft. Gehaald!
Dit artikel is gebaseerd op het grotere artikel Je eerste oversteek op zee – Groot water, grote beloning van Joris Westerveld. Bij uitzondering, speciaal voor het hemelvaartweekend, hebben we een deel van het artikel online voor iedereen beschikbaar gemaakt. Je leest het volledige verhaal in Zeilen 05/2024.
Omslagfoto (c) Klaas Wiersma
Regels
Je leest hier meer over de regels waar je je op zee aan dient te houden.
Last modified: 10 mei 2024
Je vergeet te melden dat je nog diesel bij moet tanken. Want veel wind was er niet met de (virtuele) overtocht op hemelvaartsdag.
Ik denk dat het niet verstandig is om ‘s morgens te vertrekken uit IJmuiden voor de oversteek naar Lowestoft. Je hebt kans om in het donker aan te komen en dat is niet prettig bij het ronden van de zandbank voor Lowestoft. Beter is om ‘s middags te vertrekken. Je zit dan in de nacht midden op de Noordzee, waar geen shipping lanes zijn en je komt bij daglicht aan in Lowestoft.
Het is leuk om voor vertrek voor de hele reis de stroom uit te rekenen en daarmee een bovenstroomse koers te bepalen. Hou die koers aan en kom niet aan je stuurautomaat. Het tij zet je naar het zuiden en naar het noorden en als je dit goed doet kom je precies bij Lowestoft uit, dat geeft een kick. Hou de track (een zigzag lijn) bij op de kaart. De kortste weg over zee is niet een rechte lijn!
Ik vraag me af waarom er niet haaks door de vaargeulen heen wordt gevaren? Of neem ik de theorie te letterlijk?