Starten met zeilen

Met de kont naar de kade

Aanleggen in Kroatië in vijf stappen

13:28

Kroatië is een populaire bestemming voor zeilers. Langs kust bevinden zich honderden eilanden. Omringd door het blauwe water van de Adriatische Zee vind je beschutting tussen de eilanden of kan je het ruimere sop kiezen en achter de eilanden langs varen. Bij aankomst in de haven staat er een steigermedewerker naar je te wuiven en schreeuwen. Wat verwacht hij van je?

Aanleggen in Kroatië werkt anders dan we in Nederland gewend zijn. In Kroatië maken ze gebruik van mooringlijnen. Hoe moet dat? Aanleggen in Kroatië in 5 stappen.

1. Voorbereiding

Voordat je aan een aanlegmanoeuvre begint, zorg je dat de boot voldoende is beschermd. Hang een bolfender achterop de boot ter hoogte van de kade te hangen en bescherm de zijkanten van de boot met fenders. Leg de achtertrossen en pikhaak klaar.

2. Aanlegplek kiezen

Kies een plek op de kade uit waar je aan wilt leggen. Vaak staat er al een steigermedewerker enthousiast te zwaaien. Houd rekening met ondiepe gedeeltes in de haven, hier liggen vaak de kleine motor- en vissersbootjes. Als je de keuze hebt, kies dan voor een kadeplek aan de hogerwal, waar de wind vanaf de kade waait. Met de kont in de wind heb je namelijk veel controle. Tijd voor actie!

3. Met de kont naar de kade

Vaar achteruit naar de kade. Neem als het kan een lange aanloop, dat geeft je ruimte en tijd voor de manouvre. Zorg dat je rond de minimale manoeuvreersnelheid vaart. Dit is de minimale snelheid die de boot op dat moment nodig heeft om in een rechte lijn te kunnen varen, zonder af te wijken door stroming of wind.

Op aanlegafstand van de kade leg je de boot stil. Je legt de boot op tijd stil door een flinke dot gas vooruit te geven. Daarna zet je de gashendel in z’n vrij.

4. Loeflijn en koppelvaren

Beleg als eerste de loeflijn op een kikker of bolder aan de kade. Dit is de achtertros aan de loefzijde van het schip (de kant waar de wind vandaan komt). Zorg dat dit vlot en soepel gebeurd, een steigermederwerker kan hierbij erg goed van dienst zijn.

Zodra de loeflijn vast ligt, kan je ook de tweede achtertros (de lijlijn) beleggen. Indien de boot verwaait, kan je rustig wat gas vooruit geven. Op deze manier houd je de boot gecontroleerd haaks op de kade. We noemen dit koppelvaren.

5. Mooringlijn

En dan is het tijd voor de Kroatië-special: de mooringlijn. In plaats van palen of andere aankopingspunten voor de voortrossen gebruiken ze in Kroatië mooringlijnen als voortros. Dit is een dikke lijn die bevestigd is aan een blok beton op de bodem en aan de kade. Kies voor een mooringlijn aan de loefzijde van het schip. Vis de mooringlijn op met de pikhaak achterop het schip vlakbij de kade en loop ermee naar de voorkant van het schip. Trek de lijn strak en beleg op de voorkikker. De boot ligt: de motor kan uit.

Bekijk in onderstaande video de hele manoeuvre.

Zoals je leest komt de mooringlijn dus pas in de eindfase van de manoeuvre. Kroatische steigermedewerkers kunnen erg stressen en bang zijn dat je verwaait op een ander schip. Ze zullen vanalles naar je roepen, wat erg verwarrend kan zijn. Als je gewoon rustig je plan uitvoert, kan er weinig mis gaan.

Andere overnachtingsopties

Als je liever de drukke havens vermijd kan je er ook voor kiezen om te ankeren in een baai of aan een mooringboei te gaan liggen. Ankeren is meestal gratis en vrijwel overal in Kroatië toegestaan, tenzij er een ankerverbod heerst. Dat zie je aan het merkteken op de afbeelding hieronder. Navionics geeft bovendien redelijk goed aan waar je kan en mag ankeren. In de buurt van mooringboeien is ankeren bijvoorbeeld vaak niet toegestaan. Meer handige tips voor het varen in Kroatië vind je op de website van vaarbewijsfilmpjes.

Omslagfoto: (c) CC-BY-SA-4.0-via-Wikimedia-Commons

Tags: , , , Last modified: 25 mei 2022
Sluiten