Als je van plan om deze zomer naar de Engelse Oostkust te varen dan kom je ze zeker tegen; meerboeien. Met de volgende gebruiksaanwijzing leg je je boot er aan vast:
- Bereid je voor: leg een pikhaak klaar op het kajuitdak, beleg een landvast al op een voorbolder en leg dat, buitenom zeereling en zijstagen geleid, klaar in het gangboord.
- Nader de mooring vanuit de goede hoek. Die hoek wordt bepaald door de wind en de stroom samen. Aan de andere boten kun je zien hoe je de mooring van je keuze moet aanvaren. Geen andere boten? Schat zelf de resultante van wind- en stroomsterkte in.
- Kom langzaam bij de mooring langszij.
- Neem de mooring langszij, zodat je als roerganger zicht houdt op de mooring. Bovendien is iets voorlijker dan midscheeps het vrijboord op z’n laagst (in tegenstelling tot het hoogste punt: bij de boeg). In geval van stroom blijf je net zoveel vaart door het water houden dat je naast de mooring stil komt te liggen.
- Pik de mooring op.
- Zet de motor in vrij. Vis de meerlijn van de mooring op met de pikhaak. Rijg het landvast door het aangesplitste oog en loop daarmee naar voren. De boot, die door wind en stroom toch al ligt te deinen, trek je daarmee achteruit.
- Beleg de meerlijn/het landvast.
- Soms is de meerlijn die aan de boei zit lang genoeg om aan dek te beleggen. Dat werkt mooi als je een vrije boegrol hebt waar je hem overheen kunt leggen. Is dat niet zo, maak dan een spruit van je landvast voor de boeg langs.
NB: leg je boot zo kort mogelijk op de mooring. Bij een te grote lengte heeft de boot vrijheid om te gaan liggen gieren en draaien. Hij kan daarbij over de meerlijn heenvaren, die dan achter de vinkiel of het roer kan blijven haken.
Tekst en beeld: Anje Valk
Tags: The Moorings, vaartips Last modified: 22 april 2021
Het bovenstaande gaat wel erg uit van de ideale situatie, bijvoorbeeld dat er een lijn aan de meerboei zit (soms zit er alleen een metalen oog aan de boei, waar je slechts liggend op het dek bij kunt), dat er niet al te veel golfslag is (die je vervelend tegen de boei slingert als je langszij gaat) of dat e.e.a. met de pikhaak makkelijk gaat (hoe vaak hebben wij niet iemand die krampachtig probeerde het oog op de meerboei met de pikhaak vast te houden zijn pikhaak zien verliezen).
Tijdens ons Rondje Engeland in 2011 hebben we de ‘engelse methode’ afgekeken van de locals. Deze werkt fantastisch en is als volgt:
1. Beleg de beide einden van een zinkende landvast op de beide kikkers op de boeg met de lijn voor de voorstag langs;
2. Vaar rustig tegen wind/stroom recht naar de meerboei toe. Degene op de punt wijst continu waar de boei is en de roerganger past daar snelheid en koers op aan.
3. Staande op de punt laat degene voorop de lijn achter de meerboei vallen en roept naar achteren dat hij eromheen ligt.
4. De roerganger slaat achteruit waardoor de boot, zonder de boei te raken, achter de boei komt te liggen. Stroom/wind houden de lijn voldoende strak. Indien nodig kan degene op het voordek de lijn nog wat aantrekken om dichterbij de boei te komen te liggen.
5. Vervolgens kun je in alle rust een lijn door het oog halen, de meerlijn oppikken of, bij zwaarder weer, een eigen meerlijn (met harp; schavielt niet door!) aan het oog maken.
6. Tenslotte kun je de niet meer benodigde hulplijn weghalen.
De boeienpikker
Bij onze tochten naar de Engelse Oostkust lagen we met veel genoegen aan moorings, dat zijn meerboeien die vaak gratis te gebruiken zijn en waar je prachtig kunt liggen, ook aan getijdenwater. De regels zijn simpel: als een mooring vrij is pik je hem op, en als de eigenaar komt ga je weg.
Het oppikken van zo’n boei is wel eens lastig, zeker op stromend water.
Een vriend had in Frankrijk een wonderbaarlijk apparaat gekocht, waarme je een lijn door het oog van een boei kon krijgen, vanaf het scheepsdek en zonder moeite. Ik was gefascineerd door het slimme ontwerp toen hij het apparaat demonstreerde. Helaas, toen ik het zelf probeerde en het niet meteen lukte, zei hij dat ik wat meer kracht moest zetten, en KRAK, de kunststof boeienhaak brak in stukken. Dat was jammer. Ik heb het gebroken ding meegenomen en ik heb van roestvast staal twee nieuwe gemaakt. Eerst een voor mezelf om het te leren, en toen een veel mooiere voor onze vriend.
Wij gebruiken de “boeienpikker”, zoals wij hem gedoopt hebben, nu al jaren. Tijdens een winterlezing op onze haven heb ik het apparaat gedemonstreerd en de toeschouwers en uitprobeerders waren net zo verbaasd over de schijnbare zwarte magie waarmee deze goocheltruc werkt als ik destijds. Het is een praktisch hulpmiddel, tenminste als men wel eens op een boei wil afmeren.
De foto toont de metalen delen van het apparaat. De U-vormige haak wordt op een steel van voldoende lengte gemonteerd, zodat je vanaf het voordek bij het oog van de boei kunt komen.
Zo werkt het:
Beleg je meerlijn aan één kant op een kikker of bolder op je schip. Knoop het andere eind aan het dunne lijntje van de boeienpikker. Neem de boeienpikker in je linkerhand en je meerlijn in je rechterhand. Gebruik de boeienpikker zoals hieronder in 4 stappen is aangegeven. Beleg het doorgehaalde eind van je meerlijn op je kikker of bolder en neem je meerlijn los van het dunne lijntje van de boeienpikker. Klaar!
Jan Huisman
PS De afbeeldingen zijn niet opgenomen in deze reactie. Stuur mij een mail en ik stuur het hele artikel, met plaatjes. janhuisman42@gm
Volledig adres: janhuisman42@gmail.com
Geachte heer Huisman,
Graag ontvang ik het artikel.
Zal in de Oostzee ook wel werken.
Vriendelijke groeten,
R.G.Busser s/y Eureka
Geachte heer Busser,
als u mij een mailtje stuurt komt het goed.
Jan Huisman
Beste Heer Huisman,
Graag komen wij in aanmerking voor uw tips & trics incl foto’s.
Alvast enorm bedankt.
Er liggen nu ook moorings in de Friese wateren,echter deze zijn niet voorzien van een meerlijntje.