Nederlandse wedstrijden

Ronde om Noord-Holland: “Er stond 40 knopen wind”

21:59

De 25e editie van de YSY Ronde om Noord-Holland is voorbij. Dit jaar was het geen wedstrijd, maar enkel een prestatietocht. Dit had alles te maken met de regels rondom evenementen in deze coronatijd: alleen verenigingen mogen wedstrijden organiseren, en Yachtclub Seaport Ymuiden is een stichting. Niettemin was het een geslaagde tocht. Samen met een YSY-organisatielid en twee deelnemers blikken we terug op een tocht met zwaar weer maar tevreden zeilers.

Prestatietocht

De Ronde om Noord-Holland is één van de eerste grote Nederlandse zeilwedstrijden die weer is doorgegaan. Weliswaar in de vorm van louter een prestatietocht, maar Jeroen Koninkx en bemanning van SailSelect (Varianta 37, ORC2) voeren er niet minder hard om: “We waren vooral heel erg blij dat het doorging. We hebben al meer dan tien keer meegedaan en dragen de organisatie een warm hart toe.” Het was ook weer voor het eerst in lange tijd dat de crew bijeenkwam. “We varen al zo’n zeven jaar samen dus dit was echt een verademing. Alles ging ook zoals het moest gaan, het team is goed op elkaar ingespeeld.”

Blue June ©Willem van Liebergen

Deelnemer Erik van Kasteel vond het wel heel jammer dat het geen wedstrijd was. Hij voer op Blue June (Standfast 43, ORC3) samen met een aantal anderen. “We hebben het ook voorbereid als een wedstrijd en eigenlijk hebben we de ronde ook zo gevaren. Natuurlijk heb ik veel begrip voor coronaregels en dergelijke, maar ik vond het wel balen.”

Windy

Koninkx en Van Kasteel hebben beiden al eerder meegedaan, maar van de 119 ingeschreven boten deden er zeker 20 dit jaar voor het eerst mee, vertelt Majel Tromp, onder andere penningmeester en persvoorlichter van stichting YSY. Voor deze boten was het meteen een vuurdoop, gezien de weersomstandigheden van vrijdag en zaterdag. Die waren niet mals.

Onweer volgen m.b.v. Windy ©Erik van Kasteel

Koninkx: “Het eerste traject (Lelystad naar Enkhuizen, red.) was prima weer. We wisten ongeveer wat eraan zat te komen, dus bij Enkhuizen wilden we zo snel mogelijk door de sluis.”

De eerste onweersbuien kwamen eind van de middag, begin van de avond. De meeste deelnemers zaten toen op het IJsselmeer of waren bij Enkhuizen. Van Kasteel: “Ik heb de app Windy heel veel gebruikt, want ik kon daarop de onweersbuien heel goed volgen.”

Schuilen

Toch kwam de heftige wind en het onweer voor veel deelnemers vrij onverwacht. Tromp vertelt dat van de 119 inschrijvingen uiteindelijk maar 39 boten zijn gefinisht. “We hadden als organisatie vrijdagochtend een uitgebreid palaver gedaan met veel informatie over het komende weer. Ook hadden we ervoor gezorgd dat mensen in verschillende havens, bijvoorbeeld Makkum of Oude Schild, eventueel konden schuilen voor het onweer.” Als mensen daar gebruik van maakten, konden ze hun wedstrijdtijd voor een bepaalde tijd stoppen, zodat ze daarna veilig door konden varen zonder tijd in te leveren.

Uiteindelijk is de schipper van een boot wel eindverantwoordelijk, vinden ook Koninkx en Van Kasteel. Koninkx: “We hebben bij elke stop gekeken of het verantwoord was om door te gaan. Vanaf Enkhuizen zouden we bijvoorbeeld bij Andijk of Medemblik een pauze hadden kunnen nemen. Tegen de tijd dat dat misschien ook echt nodig was, waren we daar al voorbij.”

Veel wind

Midden op het IJsselmeer schoof er een zware onweersbui over, die gepaard ging met heel veel regen. Tijdens de regenval waren er ook momenten van windstilte, “dat frustreert soms nog veel meer dan onweer”, aldus Tromp.

Regenboog ©Erik van Kasteel

Naast de buien waren er ook momenten met extreem veel wind: “Als verwacht zag ik opeens de wind aan komen rollen. Dat ging heel hard, gelukkig hadden we twee reven gestoken en de fok ingerold.” Op die manier was Blue June goed voorbereid en restte het de crew alleen nog om zich te bewonderen over het weerspektakel. Want het leverde ook prachtige plaatjes op. Zelfs een regenboog.

Ook SailSelect heeft behoorlijk wat wind gezien: “Op een gegeven moment stond er 40 knopen wind. Dat is wel heel erg veel!”

Spinnakeren ©Team SailSelect

Beide crews hebben bij aankomst in Kornwerderzand goed gekeken naar het weer. Was het verantwoord om richting het Wad te varen? Volgens Koninkx zag het er vanaf dat punt eigenlijk heel goed uit: “Het onweer was zo goed als weg, het was niet meer gevaarlijk en dus besloten we met de noordoostenwind te spinnakeren naar Texel. Desnoods konden we daar afstappen.”

Afstappen bleek niet nodig, en eenmaal op de Noordzee werd het weer steeds beter. “We hebben richting IJmuiden nog wel een stuk moeten opkruisen. We hadden ongeveer 20 knopen wind, dus dat ging wel, maar het was fysiek best heel zwaar.”

Voorbereiding

Van Kasteel heeft de weerradar van Windy goed in de gaten gehouden. Ze wilden goed voorbereid zijn op wat er komen ging. Stoppen vonden ze niet echt nodig, zeker niet omdat dit ook een voorbereiding is op de Rolex Fastnet Race die ze dit jaar hopen te varen: “Bij de Fastnet kom je ook van alles tegen. Dit was daarom een heel mooie voorbereiding.

Zware buien onderweg
©Erik van Kasteel

Ondanks de omstandigheden hebben zich, naast een paar gescheurde zeilen, geen grote drama’s voorgedaan. Tromp: “Een paar jaar geleden hadden we ook zoiets en waren er boten die met gebroken mast terugkwamen. Dat was dit keer gelukkig niet zo. Als organisatie hebben we ook bij elke sluis bij iedereen nadrukkelijk gezegd dat men goed moest opletten en dat men mocht stoppen als dat nodig geacht werd.” Koninkx kon dat erg waarderen: “De organisatie heeft echt voor ons gezorgd, we zijn erg tevreden.”

Prestaties

Er zijn dus 39 boten gefinisht. Maar op welke plek is nog niet bij alle klassen bekend. Tromp: “In de ORC1 deden maar vijf boten mee. De kans dat niet alle vijf de boten zijn gefinisht, is erg groot, dus tot we dat duidelijk hebben weten we niet in hoeverre we daar een prijs kunnen uitreiken.”

SailSelect voer mee in de ORC2. Tijdens de tocht was het een nek-aan-nek race met boten Lällekönig (J/99) en Mare (Dufour 425 GL). “Wij probeerden Lällekönig bij te houden, terwijl Mare óns probeerde bij te houden. We kwamen elkaar steeds weer tegen en gingen de battle aan. Dat houdt je wel scherp”, vertelt Koninkx.

De drie boten zijn uiteindelijk ook na elkaar gefinisht, in precies die volgorde. Lällekönig als eerste, SailSelect als tweede en Mare als derde, waarmee meteen de top 3 van klasse ORC2 bekend is.

©Erik van Kasteel

Blue June finishte in de ORC3 als 1e. “We hebben dus gewoon gewonnen!”, glimlacht Van Kasteel. “We hebben veel geleerd, met drie nieuwe bemanning voor het eerst samen weten we nu ook waar we nog aan moeten werken. Maar we zijn heel tevreden en dit was een mooie voorbereiding op de Fastnet.”

“De boot die als eerste over de finish kwam is Ipanema, als ik het goed heb deden zij ook voor het eerst mee, dus dat is superleuk”, vertelt Tromp. Ipanema, een X4.6, deed mee in de toerklasse en finishte om 10 over 7, zaterdagochtend.

Plaats 1, 2 en 3 van deze klasse is nog niet bekend, dat komt in de loop van deze week, samen met de andere resultaten.

Prachtige zonsondergang ©Erik van Kasteel

Reacties

Zowel Tromp als Koninkx als Van Kasteel zijn zeer tevreden over het verloop van de 25e editie van de Ronde om Noord-Holland. Tromp: “We krijgen heel veel positieve reacties. Zowel op onze voorbereiding op de weersomstandigheden als op het feit dat we de Ronde door hebben laten gaan ondanks corona.”

Het is nu dus vooral wachten op de rest van de uitslagen en lekker nagenieten van een prachtige tocht, aldus Koninkx en Van Kasteel.

Omslagfoto: ©Erik van Kasteel

Tags: , Last modified: 22 juni 2021
Sluiten