Het is de vraag die zeilend Nederland al maanden bezighoudt: Gaat het Simeon Tienpont lukken om een Nederlands team aan de America’s Cup te helpen. Als het aan Tienpont zelf ligt wel. “Als ik bij een sponsor of teampartner zit en ik ben er niet 100 procent van overtuigd dat we daar in februari staan, waarom zou ik dan wel in de propositie van dat team geloven? Het is net als bij topsport: als je een wereldrecord wilt vestigen, dan moet je erin geloven, anders gaat het niet gebeuren.”
Financiën: Wat kost zo’n campagne?
Het Engelse team van Ben Ainslie is al aardig op weg. Ze zijn al veel op het water met een testboot en ze zijn gezegend met een flinke sponsor, INEOS. Het vermogen van INEOS Team UK wordt geschat op zo’n 125 miljoen euro. Volgens Tienpont kan het ook op een andere manier en is zo’n enorm budget helemaal niet nodig voor een succesvolle campagne. Tienpont: “Iedereen had een beeld van honderden miljoenen, maar dat bleek heel erg mee te vallen. Het is eigenlijk niet meer dan anderhalf keer een Volvo Ocean Race-campagne.” Zo’n Volvo-campagne kost overigens zo’n 15 miljoen euro. Ook niet niks, maar het staat in schril contrast met het budget van de Engelsen.
In plaats van dat je dan straks naar een of ander dansprogramma of een talentenjacht aan het kijken bent, zit je naar je eigen boot te kijken
– Simeon Tienpont
Waarom certificaten?
Eerder maakte DutchSail bekend dat je een certificaat kon kopen. Er werden 1000 certificaten uitgegeven en die kosten 100 euro per maand, voor twee jaar. Tienpont vertelde in het interview dat er al tussen de 400 en 500 certificaten zijn verkocht. Dat is al een significant deel van de inschrijfkosten van 2 miljoen euro. Tienpont: “Je ziet heel veel MKB’ers die zo’n certificaat kopen. Het is toch een manier van crowdfunding binnen bedrijven. 1000 certificaten levert toch 2.4 miljoen cash op. Het is een stukje potentieel inkomen; we kunnen alleen maar cashen als stichting als het nu doorgaat. Wat belangrijker is dat je in een keer 400 ambassadeurs in Nederland hebt gekregen, die willen dat dit doorgaat en die een stukje America’s Cup-boot hebben die in 2021 gaat varen. In plaats van dat je dan straks naar een of ander dansprogramma of een talentenjacht aan het kijken bent, zit je naar je eigen boot te kijken. Dat is supergoed voor de sport en voor ons als stichting en het America’s Cup-project.”
We hebben een aantal hete ijzers in het vuur en dat is super spannend
– Simeon Tienpont
Het belangrijkste: een naamsponsor
Het blijft nog altijd spannend, maar de komende weken weten we of het DutchSail gaat lukken. Het hangt nu nog af van een grote hoofdsponsor. Tienpont: “We hebben een aantal hete ijzers in het vuur en dat is super spannend. Nu op dit moment hebben we drie partijen die heel tastbaar zijn. Het moet nu wel de komende weken rond zijn. We moeten los, materiaal bestellen en een boot bouwen.” Opvallend is dat Tienpont aangeeft dat er wel een testboot moet gaan komen en dat er niet alleen in een simulator moet worden getraind. Die testboot wordt niet een aangepaste boot, maar een echt serieus schaalmodel van de AC75.
Bekijk hier het interview:
DutchSail: een stichting
Hoe steekt dat DutchSail eigenlijk in elkaar? Tienpont praat ons bij over hoe de stichting tot leven en hoe in slechts een paar maanden tijd een opzet werd gemaakt voor de campagne en een garantstelling voor het inschrijfgeld werd gegeven. Vooral de beoogde samenwerking is anders dan bij een team met een grote sponsor. Net als de Nieuw Zeelanders wil Tienpont een campagne waar veel partijen mede-eigenaar zijn van de campagne. “Neem nou het ontwerp van de boot, dat is een complex probleem. In plaats van dat je daar een toeleverancier voor zoekt en uurtarieven betaalt, doen die Nieuw-Zeelanders het heel anders. Wij vragen of ze (die toeleveranciers, red) onderdeel van het team worden. Dat is een hele andere propositie. Uiteindelijk bied je het die infrastructuur en informatie ook aan”, aldus Tienpont.
Omslagfoto: Team AkzoNobel
Tags: DutchSail, Simeon Tienpont Last modified: 19 maart 2021