Golden Globe Race

Golden Globe weekupdate: onstuimige tijd voor Slats

10:48

Update: de tracker van Mark Slats is weer werkzaam! De Nederlander vaart ongeveer 633 mijl achter koploper Jean-Luc Van Den Heede.

Elke week geeft Zeilen een update over hoe het eraan toegaat in de Golden Globe Race. Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen van de afgelopen week, wat zijn de verwachtingen voor de komende tijd en wie vaart momenteel waar. Lees het hier!

(c) Facebook Golden Globe Race

Wat gebeurde er deze week?

Mark Slats is momenteel net over de evenaar gekomen. Hij loopt nog steeds een flink stuk achter op koploper Jean-Luc Van Den Heede. Het verschil tussen de twee is nu ca. 900 mijl. Hoe ver hij exact achter Van Den Heede vaart is niet te zeggen, want de YBi3-tracker van Slats is niet in werking. Zoals op de website van de GGR te zien is, is 1 januari om 04.00 uur voor de laatste keer zijn positie vernomen.

Hij en Yellow Brick proberen zijn tracker al een tijd lang opnieuw op te starten. Slats heeft twee draagbare YB3 satelliet-sms-eenheden aan boord. Eén van de twee was eerder in de race beschadigd door stormen. Hij gebruikt nu de andere noodeenheid voor zijn dagelijkse Tweets. Als de externe YB3i-tracker niet opnieuw opgestart kan worden, dan kan de sms-eenheid gebruiken. Aangezien het zijn laatste tracker en teksteenheid is, wil de organisatie deze pas gaan gebruiken als de hoofd-YB3i-eenheid niet meer gerepareerd kan worden.

Materiële en lichamelijke problemen

De aflopen twee weken heeft Slats zijn boot Ophen Maverick het zwaar te verduren gekregen. De dikwandige stalen beugel die de windvaan tegen de spiegel hield, werd bijna afgescheurd door trillingen. Slats zijn ‘Flintstone-reparatie’ die veel tijd in beslag nam, zo’n elf uur, zorgde ervoor dat alles weer net zo sterk als voorheen is en dat hij niet hoeft te stoppen met zeilen. Hij meldde ook dat de rubberen kraag die de mast afdicht waar hij door het dek gaat, was gespleten. Met een hoop Sikaflex heeft hij de lekken gestopt.

Ook lichamelijk heeft Slats makken. De natte omstandigheden aan dek hebben geleid tot dezelfde problemen als tijdens zijn solo-roeiboottocht over de Atlantische Oceaan eind 2017. “De plekken verschijnen nu opnieuw wanneer mijn kont nat wordt. Het is erg pijnlijk en ik moest mijn toevlucht nemen tot het dragen van mijn volledige pak van de Zuidelijke Oceaan aan dek terwijl het 40 graden was.”

Er staat Randmaa heftig weer te wachten. (c) Facebook Golden Globe Race

Passaatwinden en Kaap Hoorn

Op tweede kerstdag kwam Van Den Heede over de evenaar. Nu is hij minder dan 2500 mijl van de finish verwijderd. De Fransman maakt goed gebruik van de passaatwind. Máár… binnen enkele dagen zal hij het voordeel van deze wind niet meer kunnen plukken en dat zou misschien deuren kunnen openen voor Slats… Daarnaast is een reden voor het gebrek aan snelheid van Van Den Heedes Matmut het Sargasso-wier dat in overvloed groeit ten noorden van de evenaar. Het belemmert de snelheid doordat het wier rondom de kiel gaat zitten. Daarnaast werd de Fransman zijn navigatie belemmerd door schade aan zijn twee sextanten.

En een andere mijlpaal: op 1 januari 19.00 UTC heeft Istvan Kopar Kaap Hoorn gerond met zijn boot Puffin. Dat is pas een goed en bijzonder begin van het nieuwe jaar! Het ziet ernaar uit dat hij de komende dagen te maken krijgt met redelijk gunstige weersomstandigheden.

Storm opkomst en matige wind

Voor Uku Randmaa zijn de weervoorspellingen minder fijn. Er komt een zeer heftige storm aan en deze ontwijken is niet meer mogelijk. Als zijn ‘vluchtpoging’ mislukt, kan hij in de meest gevaarlijke positie van de storm terechtkomen met 60 tot 75 knopen wind en golven van 6 tot 8 meter.

Tapio Lehtinen, de Finse nummer vijf, vaart met een matige wind richting het oosten. De afgelopen week heeft hij een dag gebruikt voor een paar kleine aanpassingen aan de zeilen. Lethinen heeft nog ruim 9600 mijl voor de boeg voor hij in Les Sables d’Olonne arriveert.

Kopar. (c) Golden Globe Race

Nieuwjaarswensen vanaf zee

Naast een eenzame kerst, hadden de deelnemers ook een speciale jaarwisseling. Wel hebben zij een nieuwjaarsboodschap achtergelaten:

Slats: “Gelukkig nieuwjaar en een goed en gezond 2019”
Van Den Heede: “Een heel goed 2019 aan iedereen die de GGR volgt! Tot binnenkort.”
Randmaa: “Gelukkig nieuwjaar.”
Kopar: “Mijn ‘blind date’  werkt aan haar make-up met 45 knopen wind.”  & “Gelukkig nieuwjaar GGR-team en concurrenten.
Lehtinen: “Lachen op de Apollo radio.”

Ook schreef Slats nog het volgende: “Hier een berichtje van mij aan boord van de Maverick. Ik wil iedereen graag een gelukkig nieuwjaar toewensen en de beste wensen voor 2019. Ik wil ook iedereen bedanken die een donatie heeft gedaan aan mijn goede doel Sailing4cancer. Veel dank daarvoor en ga zo door met doneren! Doel € 50.000. 30 december € 13.002.”

De nummer één in de race. (c) Golden Globe Race

Verwachtingen voor de komende tijd

Zodra Van Den Heede de passaatwinden achter zich heeft gelaten, draait het weer meer om technieken en juiste beslissingen maken. Dit zou wellicht in het voordeel kunnen werk voor Slats aangezien hij minder rekening hoeft te houden met (mast)problemen.

Dick Koopmans, jachtontwerper en manager van Slats, schat de kansen van Slats als volgt in: “Het is moeilijk te zeggen, maar er is nog wel een kans dat ze gelijk in Les Sables d’Olonne aankomen. Natuurlijk wordt het wel steeds lastiger. Maar als Jean-Luc pech heeft, dan heeft hij straks 2 à 3 dagen te maken met weinig wind. En hij moet natuurlijk ook nog een tijdstraf van 18 uur uitzitten. Daarom denk ik dat er nog wel een kans is dat ze gelijk finishen. De afgelopen tijd heeft Mark ook steeds harder gezeild dan Jean-Luc. Het wordt nog spannend.”

De race-organisatie zal de positie van Randmaa nauwlettend in de gaten houden met het oog op de storm. Zij zal 24/7 beschikbaar blijven, waardoor ze de zeiler regelmatig van weerberichten en adviezen kunnen voorzien.

Deadline 14 januari

Lethinen heeft genoeg eten, water, boeken en muziek aan boord en hoopt eind januari Kaap Hoorn te bereiken. De hoop is ook dat hij de race net voor de prijsuitreiking op 22 april kan afronden.

De Russische schipper Igor Zaretskiy, nu terug in Moskou, zal spoedig zijn gezondheidscontrole ondergaan waarbij bepaald wordt of hij de race in de Chichester-klasse opnieuw kan starten vóór de deadline van 14 januari. Als hij de all-clear krijgt van artsen, is hij van plan onmiddellijk naar Australië terug te keren, maar als een operatie wordt geadviseerd, betekent het dat hij niet opnieuw kan beginnen voordat het voorjaar van de Zuidelijke Oceaan in november van start is gegaan.

Wie vaart waar (op 3 januari)

Jean-Luc Van Den Heede, DTF: 2369 mijl
Mark Slats, DTL: 946 mijl (op 1 januari)
Uku Randmaa, DTL: 3254 mijl
Istvan Kopar, DTL: 4467 mijl
Tapio Lehtinen, DTL: 7188 mijl
Igor Zaretskiy: Chichester-klasse en vooralsnog niet bekend wanneer hij de race weer hervat

Klik hier voor de tracker

Omslagfoto: Christophe Favreau / GGR 2018

Tags: , Last modified: 10 augustus 2022
Sluiten