Golden Globe Race

Elke dag nieuwe schade, en dat al meer dan een maand

Een verslag van week 26 in de Golden Globe Race

17:18

Minnehaha op weg naar Les Sables d'Olonne

De strijd tussen Abhilash Tomy en Kirsten Neuschäfer is aan! De voorsprong van 600 mijl die Neuschäfer vorige week nog had, is inmiddels geslonken naar een grove 300 mijl. Aan het begin van de week kon Tomy profiteren van het hogedrukgebied waarin de Zuid-Afrikaanse zeilster vast zat. De nummer twee begon hard in te lopen op de koploopster, maar dat ook Tomy in dat systeem terecht zou komen, waardoor het gat tussen de twee weer begon te stabiliseren, was onvermijdelijk. Helaas voor Neuschäfer trok de wind vanuit het westen aan, waardoor Tomy – die zich meer naar het westen bevond – eerder wind had dan zij. Aan de andere kant meldde Tomy aan de organisatie van de Golden Globe Race dat hij elke maand nieuwe schade aan zijn boot had. En dat al meer dan een maand lang.

Elke dag nieuwe schade in Golden Globe Race

Aangezien Neuschäfers Minnehaha het met minder wind minder goed doet dan Tomy’s Bayanat was de verwachting dat Tomy haar aan het eind van week 26 voorbij zou steken. Maar we weten inmiddels dat je Neuschäfer nooit zomaar mag uitvlakken. De enige vrouw in de Golden Globe Race heeft de leiding nog steeds stevig in handen, en lijkt niet van plan haar voorsprong van 300 mijl verder te laten krimpen. Haar huidige strategie: als altijd haar eigen koers varen, en bijna non-stop haar zeilen wisselen.

Ondertussen kon Tomy even van de rustigere omstandigheden gebruik maken om de zoveelste reparatie aan Bayanat uit te voeren. De Indiase zeiler heeft ongeveer een dag in de mast gezeten om een van zijn lopende achterstagen te repareren. En om de situatie nog net een tikje erger te maken, is zijn grootzeil vlak onder het eerste rif van voor naar achter gescheurd. De reparatie – met de hand en in een wind van inmiddels weer 10 tot 15 knopen – was niet makkelijk. Gefrustreerd liet hij de organisatie weten dat er sinds 26 januari, het moment waarop hij in de Golden Globe Race in de heftige storm terecht kwam, elke dag nieuwe schade aan boord is. Voor Tomy is het inmiddels dus niet alleen meer een race tegen Neuschäfer, maar ook een soort interne race tegen het slijten van Bayanat.

Golden Globe Race elke dag schade
Abhilash Tomy kampt al meer dan een maand elke dag met nieuwe schade. Foto: Abhilash Tomy / GGR2022

De bewonderingswaardige comeback van Simon Curwen

Voor het klassement maakt het niet veel meer uit, maar achter de twee koplopers is Simon Curwen bezig met een indrukwekkende comeback. De onfortuinlijke Brit, die wegens problemen met zijn windvaanstuurinrichting koers moest zetten naar Chili om daar nieuwe onderdelen op te pikken, is Michael Guggenberger al bij Kaap Hoorn voorbij gestoken en heeft zijn vizier nu wederom op de kop van de vloot gericht. Het gat tussen Curwen en de nummers een en twee is inmiddels teruggelopen tot zo’n 600 mijl. Wellicht dat we dus zelfs nog met een derde persoon rekening moeten houden als het gaat om de eerste aankomst in Les Sables d’Olonne. Volgens de huidige regels kan Curwen het algemene klassement niet meer winnen, maar de winst in Chichester Class is zo goed als zeker.

Simon Curwen in Hobart
Simon Curwen maakt een realistische kans om als eerst in Les Sables d’Olonne aan te komen. Foto: GGR2022 / D&JJ GGR2022 / D&JJ

Er kan weer gedanst worden

Michael Guggenberger heeft inmiddels een achterstand van 200 mijl op Curwen, maar dat mag de pret voor de Oostenrijker niet drukken. Na een week met heftige omstandigheden, waarin hij nog even een moment vond om stil te staan bij het feit dat hij en Nuri inmiddels een half jaar samen rond de wereld zeilen, werden het weer eindelijk kalmer. Het nadeel van zijn achterstand op Curwen was dat de Brit inmiddels in een ander weersysteem zeilt en wind bleef houden. Dat gold voor Guggenberger niet, maar het tijdelijke gebrek aan wind kon hem niet deren. Het begint eindelijk warmer te worden, dus de deken die hij al weken als een rok om zich heen had geslagen kan de kast weer in. Maar belangrijker nog, de perfecte dansomstandigheden zijn terug, dus Nuri’s discobal draait overuren.

Michael Guggenberger zeilt langzaam warmer gebied in.
Michael Guggenberger kan zijn dekentje eindelijk weer opbergen. Foto: Michael Guggenberger / GGR2022

Storm op de Grote Oceaan

Aan de andere kant van Zuid-Amerika, op de Grote Oceaan, gaat het er heel anders aan toe. Vlak voor Kaap Hoorn heeft zich een nieuwe storm ontwikkeld, die vooral voor Jeremy Bagshaw een gevaar vormt. De organisatie heeft de nummer twee in Chichester Class geadviseerd om zijn koers te verleggen naar het noorden om de ergste omstandigheden te omzeilen. Een stuk naar het westen is Ian Herbert-Jones eindelijk de exclusion zone voorbij. Na weken van weinig wind is het staartje van de storm een hele verademing. De Brit maakt eindelijk weer progressie. Nog zo’n 2500 mijl naar Kaap Hoorn.

eindelijk progressie voor Ian Herbert-Jones
Eindelijk progressie voor Ian Herbert-Jones. Foto: GGR2022/ DD&JJ

Ondertussen zijn de Imoca’s in The Ocean Race met een etappe door hetzelfde gebied bezig. Met de huidige snelheid van 19-20 knopen van koploper Holcim-PRB bestaat de kans dat de twee races elkaar tegenkomen. Of dat ook al voor Kaap Hoorn gebeurt, is verre van zeker, maar voor de finish van The Ocean Race etappe 3 in Itajaí hebben de Imoca’s Herbert-Jones waarschijnlijk wel ingehaald.

Positie vloot begin week 27 Golden Globe Race
De positie van de vloot in de Golden Globe Race aan het begin van week 27.

Omslagfoto: Kirsten Neuschäfer

Alles over de Golden Globe Race en een wekelijks verslag lees je op onze speciale wedstrijdpagina. Liever elke dag de zeilers tracken? Check dan de livetracker van de organisatie.

En vergeet ook niet onze podcast te beluisteren voor extra inzichten, analyses en informatie.

Tags: , , Last modified: 8 maart 2023
Sluiten