Week 4 begint frustrerend. Het gros van de deelnemers ligt namelijk te wachten op wind. Met de doldrums in het verschiet is dit dan meteen een goede oefening in geduld hebben voor de zeilers. En een goede training, want het is hard werken om de boten in beweging te houden. Alleen Arnaud Gaist, achteraan in de vloot, kan nog profiteren van een stevige wind om zich bij de rest van de vloot te voegen. Al maken sommige zeilers dankbaar gebruik van het gebrek aan wind. Zo vond Michael Guggenberger het de uitgelezen kans om zijn NMEA-problemen op te lossen.
Een dag later is het weer voor een aantal schippers echter dusdanig omgeslagen dat het bijna lijkt alsof ze de windstilte liever terug willen. Onweer en regen teisteren het midden van de vloot. Alleen Pat Lawless, Kirsten Neuschafer en Abhilash Tomy kunnen profiteren van een klein lagedrukgebied tussen Kaap Verdië en Gambia. Hierdoor weet het drietal iets in te lopen op koplopers Simon Curwen en Tapio Lehtinen.
Elektriciteitsproblemen
Ertan Beskardes kampt ondertussen nog steeds met elektriciteitsproblemen. Hoewel hij in eerste instantie wilde stoppen in Kaap Verdië, besloot hij vorige week om toch door te zeilen. Beskardes wilde de windluwte van de doldrums gebruiken om zijn problemen op te lossen. Tijdens zijn telefoongesprek met de organisatie vertelde hij echter dat zijn accu’s behoorlijk beschadigd zijn. De accu’s blijven stroom lekken, waardoor hij volledig afhankelijk is van zijn nood-zonnepaneel voor het opladen van de meest cruciale apparatuur. Het is nog maar de vraag of hij dat zelfstandig op kan lossen op zee. Maar Beskardes blijft strijdbaar en lijkt voorlopig nog niet van plan te zijn aan land te gaan en verder te zeilen in de Chichester klasse. Desnoods zonder stroom. That’s the spirit Ertan!
Spirit zwaar beschadigd
En over Spirit gesproken, het jacht van Guy DeBoer is inmiddels geborgen en aangekomen op Lanzerote. Waar de berichten over de schade aan het zeiljacht positief leken, laten foto’s een zwaar beschadigde romp zien. Tot nu toe is het nog steeds de bedoeling dat Spirit’s romp gerepareerd wordt, maar dat de boot voorlopig het water niet in kan is duidelijk. Jammer genoeg is dat niet de enige tegenslag voor DeBoer, want terwijl Spirit op haar berging lag te wachten, is ze half leeggeroofd. In totaal is er voor een grove 50.000 Amerikaanse dollar aan apparatuur van het jacht gesloten.
Koplopers in de doldrums
Met de twee koplopers in de doldrums schuift de vloot in rap tempo in elkaar. Een schamele 60 mijl per dag voor Curwen en Lehtinen is geen partij voor de gemiddelde 100 mijl per dag voor de rest van de vloot. Hoewel Simon Curwen nog steeds aan de leiding gaat, is Tapio Lehtinen inmiddels voorbij gestoken door Kirsten Neuschafer. Curwen’s voorsprong op Neuschafer is daarmee geslonken tot 124 mijl, dus als het voor Neuschafer een beetje meezit kan ze binnenkort de koppositie overnemen. Maar is ze op tijd? Of pakt Curwen aan het begin van de komende week de trade winds op en gaat hij weer terrein winnen. Nu de vloot zo (relatief) dicht bij elkaar ligt, zijn de kaarten wederom opnieuw geschud. Dat belooft een spannende vijfde raceweek te worden!
Beluister in deze podcast wat jachtontwerper Dick Koopmans van de komende weken van de GGR verwacht.
Alles over de Golden Globe Race en een wekelijks verslag lees je op onze speciale wedstrijdpagina. Liever elke dag de zeilers tracken? Check dan de livetracker van de organisatie.
Omslagfoto: GGR / Nora Havel
Tags: Golden Globe Race 2022 Last modified: 6 oktober 2022