Afgelopen dinsdag hebben drie zeiljachten het de beroepsvaart op de Waddenzee erg moeilijk gemaakt. Ondanks het slechte zicht door de mist, plaatselijk minder dan 150 meter, waren de boten uitgevaren zonder radar aan boord. Ook gaven zij geen gehoor aan diverse oproepen op het marifoonkanaal binnen het blokgebied. Hoe zit het precies met de regels?
Veranderde weersomstandigheden kunnen het zicht belemmeren op het water. Speciaal hiervoor zijn er regels opgesteld. Meestal worden die van het Binnenvaartpolitiereglement (BPR) gehandhaafd. Het BPR moet op bijna alle wateren in ons land worden nageleefd. In de wetgeving staat geen omschrijving van het woord mist. Daarom houden de handhavende organisaties de volgende richtlijnen aan. Er wordt gesproken van slecht zicht als je niet verder kunt kijken dan 1000 meter op de hoofdvaarwegen (grote nationale vaarwegen die de provincies met elkaar verbinden met een bepaald transportvolume) en niet verder dan 400 meter op andere vaarwegen.
Ze zijn zich niet bewust van het gevaar
– Woordvoerder van de Landelijke eenheid Ed Kraszewski
Radar vs. AIS
Woordvoerder van de Landelijke eenheid Ed Kraszewski: “Varen bij mist is onverantwoord van de schippers. Of het is pure onwetendheid en zijn zich niet bewust van het gevaar. Het probleem van zonder marifoon varen is dat ook al zie je elkaar (op de radar), je kunt niet communiceren. En juist hetgeen wat je bij mist moet doen is met elkaar afspraken maken zodat je weet wat de ander gaat doen.”
Op een groot deel van de Nederlandse vaarwegen is het verplicht om bij slecht zicht op radar te varen en hier gelden bepaalde regels voor. Zo moet bijvoorbeeld de radar goedgekeurd zijn en moet de schipper in het bezit zijn van een radarpatent – of een diploma dat hieraan gelijk is gesteld – en een vereiste vaarbevoegdheid.
En let op: AIS is géén vervanger van de radar. Dit komt omdat AIS navigatie-ondersteunend werkt, maar geen navigatiesysteem is. Het is daarom verboden om op vaarwateren, waar je verplicht bent met radar te varen, alleen AIS te gebruiken. Met radar kan worden bepaald of er schepen in de omgeving zijn en je kunt er boeien of andere objecten op zien. Met AIS is dit niet mogelijk en kun je alleen schepen waarnemen die zelf ook over AIS beschikken.
Overrompeld
Wanneer je tijdens je rit met goedgekeurde radar en marifoon in ene te maken krijgt met slecht zicht, dan is het per situatie verschillend hoe je te werk moet gaan. In ieder geval moet je altijd de snelheid aanpassen aan het zicht, de plaatselijke vaarwegomstandigheden en de aanwezigheid van andere schepen. Mocht verder varen gevaar met zich meebrengen, dan word je geacht stil te gaan liggen op een dichtstbijzijnde, geschikte plaats.
Een boot groter dan twintig meter moet een mistsein geven en een uitkijk voorop de boot plaatsen. Het mistsein is een lange stoot met tussenpozen van hoogstens één minuut. Op boten onder de twintig meter is het sein niet verplicht, maar mag het wel gegeven worden.
Ik snap de hoge nood niet van mensen die per se bij mist willen varen
– Kraszewski
Op de bon geslingerd
Kraszewski: “Er zijn altijd mensen die denken dat ze genoeg kennis en ervaring hebben om met dichte miste het water op te gaan. Dan denken ze dat zolang ze buiten de geul blijven of op de rivieren dicht langs de kribben varen het wel goedkomt. Maar voor je het weet ben je je oriëntatie kwijt. Ik snap de hoge nood niet van mensen die per se bij mist willen varen.”
Als je bij slecht zicht vaart op een vaarweg waar radar verplicht is of je zet de tocht toch voort terwijl dit niet veilig is, dan kan een bevoegde autoriteit, zoals Rijkswaterstaat of de waterpolitie, een verkeersaanwijzing geven om op een bepaalde plaats stil te gaan liggen. Hier moet gehoor aan worden geven. Bijvoorbeeld door voor anker te gaan naast de geul. Als je vaart zonder radar in een gebied waar dat verplicht is, je vaart zonder radar bij slecht zicht of je verkeersaanwijzingen negeert, dan loop je het risico om een boete van €550 te krijgen.
“De bedragen van de bekeuringen zijn niet misselijk,” zegt Kraszewski. “Dit is omdat je onnodig levens in gevaar brengt. Niet alleen dat van jezelf, maar ook dat van anderen. Verplaats je eens in een beroepsvaart schipper. Stel dat hij je boot overvaart, omdat hij je niet ziet door de mist. Met wat voor gevoel moet hij of zij dan verder leven?”
Lees ook: 12 tips voor varen bij mist
Bron: Varen doe je Samen!
Tags: Mist Last modified: 22 maart 2021
Let op: een radar moet een zogenaamde type goedkeuring hebben. Er bestaan geen ‘jachtenradars” met een type goedkeuring. Een professionele radarinstallatie met een type goedkeuring is te groot voor het gemiddelde jacht en kost ook wel wat meer. Op zee buiten het BPR gebied gelden deze regels niet en ook een jachtradar heeft zijn nut, mits u niet in de mist gaat varen op wateren waar een klein schip dat niet mag.
Een type goedgekeurde radar past niet in een plezierjacht.
Daar heeft Jaap van Goor gelijk in. Maar waarom komt er geen goedkeuring op een jachtenradar? Om dat de eisen voor grote schepen daar niet in passen. maar met mijn jacht vaar ik heel anders , zijn de gevaren heel anders etc. Dus waarom geen keuringsprotocol voor een radar die past in het gebruik van kleine schepen, c.q. jachtjes. En waarom is er geen radarpatent voor gebruik op jachtjes. We hebben toch ook verschillende vaarbewijzen. Wie kan daar het voortouw in nemen?
Misschien varen doen we samen?
Kees Temme
Zeiljacht GraafJan 2.
Ik laat mij vertellen dat er geen bochtaanwijzer op zit. En dat past in het regelplaatje dat is opgesteld voor de gekeurde radar. Alsof wij bij 12 tot 16 meter een bochtaanwijzer nodig hebben.
Zeiljacht “First Henderson”
In het goddelijke bezit van een moderne B&G 3G radar.
Wat ieder een jachten radar noemt is in praktijk een zeeradar en deze krijgen nooit of tenimmer een goedkeuring voor de binnenwateren en wat betreft een radarpatent die kan iedereen behalen dat heeft niks met plezier of beroepsvaart te maken maar wat ik me afvraag waarom zou je uberhaupt met een jacht in de mist willen varen het is voor vele al lastig genoeg met helder weer puur op radar varen vereist ook de nodige ervaaring en plaatselijke kennis en die ervaaring en plaatselijke kennis ontbreekt heel vaak in de pleziervaart ik zeg gewoon bij mist pleziervaart aan de kant je zit met je jacht tenslotte voor je plezier op het water en in de mist varen is vere van plezierig. Dit is mijn uitspraak doe er uw voordeel mee lol.
De moderne 3G ,4G en Halo: B&G / Simrad radars geven een veel beter beeld dan bijna alle goedgekeurde radars.
Als je de vaarkunst goed beheert dan zie ik niet waarom wij niet op radar kunnen varen. Probleem is dat er te veel onervarenheid en overmoed op het water zich verplaatst. Niet de radar is dus het probleem.
ik heb radarpatent voor het varen op de rivieren ,ik heb een radar wat men zee radar noemt het onderscheidend vermogen is van een rivierradar anders .maar toch heb ik hem wel aan om er vaardigheid in te houden ik kijk voor en achter mijn boot en als de rivier breed is dan verkleeft de zijkant niet . ik heb het als hulpmiddel en heb ook marifoon wat zeker een must is op de rivieren en in kombinatie met radarpatent.
Ik wil hier ook graag even wat zeggen , ik ben een ex rijnvaart schipper ,afgekeurd en toen ik nog vaarde had ik eerlijk gezegt een bloed hekel aan de pleziervaart omdat je geen contact met die mensen had (30 jaar geleden) ik vaarde altijd met brandbare stoffen dus in die tijd was het best stresvol . ik zelf ben nu voor mijn oude dag een jacht aan het voor bereiden om er de laatste jaren mee op het water te vertoeven zomer en winter. ik weet uit ervaring dat varen op radar een vak apart is , en vraag mijzelf af waarom je in de mist zou gaan varen als dit niet nodig is zoals beroepsvaart. ik ben er voor dat een radar op een jacht wel moet mogen maar dan wel met de goede papieren , ik kom nog uit de tijd dat je geen mooie kleuren schermen had en je dus echt op echo moest varen , in die tijd moest je bijvoorbeeld ook plaatselijk bekend zijn ,want je had toen geen instrumenten die in kleur de boeien aangaven. want op de westerschelde en oosterschelde kwam je niet verder als je niet wist waar en welke boeien lagen. De naam van mijn jacht word DE EX SCHIPPER en de verwachting is dat ik er vanaf eind 2021 mee gaat varen en er ook op zal wonen.