Promo

Zelf je boordsysteem vernieuwen

Je elektronica vervangen voor een volledig Garmin-systeem, zo doe je dat

06:00

GPSMAP 8412

Zodra John buitengaats gaat, bevindt hij zich meteen in de Maasgeul. Goed werkende elektronica aan boord is een must. Bij de laatste upgrade besloot hij om alles van één merk te gaan gebruiken. Het werd Garmin (met de GPSMAP 8412 als hart van het systeem), een keuze waar John nog altijd voor de volle honderd procent achter staat.

Dit bericht kwam tot stand in samenwerking met:

GPSMAP 8412

“Je wilt zeker weten wat voor model schip dit is? Het is een one-off. Ontworpen door Van der Stadt en gebouwd in aluminium.” John is na 27 jaar nog altijd trots op zijn zeiljacht. Onlangs voorzag hij het schip van nieuwe elektronica. Zijn keuze viel op Garmin en daarmee is hij nog altijd zeer tevreden. Het jacht ligt in een kleine beschutte haven aan het Spui, een verbinding tussen de Oude Maas en het Haringvliet onder Rotterdam. Met zijn vrouw maakt hij regelmatig lange zeiltrips naar Normandië, de Kanaaleilanden en Zuid-Engeland.

Oude apparaten, nieuwe functies

Natuurlijk is de oorspronkelijke elektronica al lang eens vervangen. “De eerste keer was in 1995, de tijd dat de groene Sailor marifoon, Decca en Navtex niet meer voldeden.” Even zien we een twinkeling in Johns ogen. “De apparatuur van toen was zeker niet minder betrouwbaar dan het materiaal van nu, hoor. Maar er waren nieuwe ontwikkelingen, zoals radar, en die marifoon was misschien oerdegelijk, maar er zat geen dsc-functie op.” De elektronica kreeg een grote upgrade en het zeilende echtpaar kon weer minstens tien jaar vooruit.

John met zijn geïnstalleerde GPSMAP 8412

Verwerken van ais-data

In de tussentijd gaan de ontwikkelingen opnieuw snel. Zo gaat bijvoorbeeld het gebruik van ais een steeds grotere rol spelen. “Ik merkte dat onze apparatuur niet meer voldeed. Dat moet rond 2018 zijn geweest. Met ais krijgt de plotter ontzettend veel gegevens binnen, zeker hier in de buurt van Hoek van Holland. Niet alle plotters kunnen dat aan.” Als John een geleende ais-module aansluit, is meteen duidelijk dat ook zijn plotter deze extra vorm van veiligheid niet kan verwerken. “Het scherm bevroor na een tijdje. Alles stond stil. Dat was voor mij een belangrijke reden om te kijken naar een nieuw systeem. De nieuwe generatie schermen heeft veel meer processorkracht dan de plotter die ik aan boord had.”

Keuze voor Garmin

De keuze voor Garmin was voor John snel gemaakt. Als hardloper gebruikt hij zijn Garmin smartwatch al om trainingsactiviteiten en hardloopprestaties te volgen en te
analyseren. Ook in de auto heeft hij een Garmin navigatiesysteem. “Ik merkte hoe gemakkelijk en intuïtief de bediening is. Het werkt goed en voelt betrouwbaar aan. De maritieme apparatuur heeft dezelfde intuïtieve bediening.”

Multifunctioneel display als kern

Over de keuze van het systeem hoefde John niet lang na te denken. “Bij Garmin hebben alle boordsystemen eenzelfde structuur. De plotter dient niet alleen als kaartplotter, maar functioneert ook als centrale computer waarop alles is aangesloten. Dat heeft als voordeel dat je eveneens andere systemen via het centrale scherm kunt bedienen.” John koos voor de GPSMAP 8412, een 12 inch-scherm met een full HD IPS-touchscreen. Dit is een multifunctioneel display (MFD) dat niet alleen het navigatieprogramma toont, maar ook informatie geeft van alle instrumenten en elektronische apparaten, zoals de windmeter, radar, marifoon, ais en stuurautomaat. “De afstandsbediening voor de stuurautomaat en mijn smartwatch heb ik dus draadloos aangesloten op de GPSMAP 8412.”

Drie dagen werk

John heeft het nieuwe systeem zelf aangelegd. “Toen ik wist dat ik de GPSMAP 8412 wilde hebben, zocht ik contact met Herman Frijlink van Garmin, om te overleggen over het nieuwe netwerk dat ik zou aanleggen. Hij heeft toen een overzichtelijk aansluitschema voor me gemaakt. Deze service is overigens voor iedereen beschikbaar.”

GPSMAP 8412 display interface
Het MFD. Opvallend is de detaillering van de kaart. Twee havengenoten hebben hun ais aanstaan.

Het idee van een modern NMEA 2000-netwerk is dat alle onderdelen zijn aangesloten via een zogeheten backbone. “Deze backbone, een zwarte kabel van 5 millimeter dik, loopt bij mij aan boord van de mast – waar zich de log, dieptemeter en het kompas bevinden – naar de kajuitingang waar het MFD hangt. Ik heb er drie dagen over gedaan. Alle schotjes moesten eruit; daar was ik wel even mee bezig. Het trekken van de kabels viel uiteindelijk mee. TOTAAL € 12.792,99. Vaak kon ik ook met de oude kabel de nieuwe doortrekken – dat scheelde veel tijd. Er gingen veel meer kabels uit dan erin natuurlijk, omdat alles nu op de backbone zit.”

Stekkerverbindingen

Alle apparatuur is met de backbone verbonden via een T-connector: een stekkerverbinding die stevig kan worden aangedraaid, maar ook op elk moment weer los kan. Garmin heeft onlangs het ontwerp nog verbeterd. De kabel die vanaf de T-connector naar het instrument loopt, heet de dropkabel. Deze is verkrijgbaar in verschillende lengtes. De backbone is verder nog via een gele voedingskabel verbonden met het stroomnetwerk aan boord. De 12 volt op het systeem voorziet de displays en transducers van stroom. Grotere apparaten, zoals de radar en stuurautomaat, die veel meer stroom verbruiken, hebben een eigen gezekerde stroomaansluiting. De backbone en dropkabels zijn zogeheten datakabels. “Daarnaast is er nog de netwerkkabel”, legt John uit. “Zo’n netwerkkabel kan veel grotere hoeveelheden data aan, denk maar aan je internetmodem thuis. Met deze kabel is bijvoorbeeld de radar aangesloten.”

Dop de T-connectoren niet af.
Dop de T-connectoren niet af; hiermee verstoor je het systeem. De weerstanden horen alleen op beide uiteinden. Heb je een T-connector over, haal die er dan tussenuit.
T-connectoren tegen het hoofdschot
Vier T-connectoren tegen het hoofdschot onderaan de mast. Hier zit ook de gWind windunit.

Voor het eerst varen

Toen alle houten paneeltjes en plafonddelen weer netjes op hun plaats zaten, was het tijd om het nieuwe systeem te testen. “De eerste keer varen ging alles meteen goed,” vertelt John. “Alles werkte. Alleen had ik de GPSMAP 8412 aanvankelijk iets te dicht bij het schuifluik gepland. Het luik zou niet meer kunnen bewegen. Daar was ik wel op tijd achter.” Op de nieuwe plek raakte het scherm echter de buiskap. “Gelukkig was die buiskap al aan vervanging toe. Deze nieuwe is iets ruimer en daardoor past het nu perfect.”

Afstandsbediening voor de GPSMAP 8412
Afstandsbediening voor de GPSMAP 8412: “Een welkome aanwinst, al was het maar om vanaf de stuurstand te kunnen in- en uitzoomen op de kaart.”

Hoe kijkt hij terug op de installatie? “Eigenlijk kun je het qua hardware niet verkeerd doen. Vroeger moest je van alles solderen en dan gold ‘vast is vast’ – of de kabel werd weer een stukkie korter. Nu, met de stekkerverbindingen en het aansluitdiagram van Garmin, is het een heel ander verhaal. Dit is veel makkelijker en overzichtelijker.”

Smartwatch

John is enthousiast gebruiker van de Garmin Quatix smartwatch. Waarom zou je de gegevens die je op de schermen ziet, ook op je horloge willen ontvangen? John: “Bij ons aan boord stuurt mijn vrouw het meest. Gaan we bijvoorbeeld ankeren, dan kan ik snel zien hoe diep het is en bepalen wanneer ik de ketting laat gaan.” Ook de autopilot kan John aanpassen via de smartwatch. “Maar daarvoor hebben we ook een afstandsbediening. Twee zelfs.” De ene remote control is speciaal bedoeld voor de stuurautomaat, de ander voor het bedienen van de Garmin GPSMAP 8412. “Dan kan ik op afstand bijvoorbeeld inzoomen op een lastig hoekje met rotsen of een zandbank.”

Garmin onderdelen worden tegelijk geüpdatet
Alle Garmin onderdelen worden tegelijk geüpdatet via de GPSMAP 8412.

Updates

Het updaten van de software en de kaarten doet John via zijn telefoon. Op het wifinetwerk thuis zijn via de Garminapp alle laatste updates op de telefoon gedownload. Aan boord maakt de smartphone automatisch verbinding met het MFD. Dat gaat via het eigen wifinetwerk van de GPSMAP 8412. “Dat is dus wat anders dan de wifi in de haven. Dit wifinetwerkje wordt alleen gebruikt door Garminapparaten aan boord.”

Zodra de verbinding er is worden alle systemen geüpdatet. John koos er bewust voor om zo veel mogelijk onderdelen van hetzelfde merk aan boord te hebben. “De Garmin smartphone-apps werken ontzettend goed samen en alle onderdelen van het hele boordsysteem worden in één keer up-to-date gebracht. Dat is een prettig idee.”

Grote verbeteringen

Naast alle extra functies is John ook erg blij met het veel lagere stroomgebruik van het nieuwe systeem. “De apparatuur zelf verbruikt veel minder stroom. Maar bijvoorbeeld ook de stuurautomaat is zuiniger geworden. De mechanische aandrijving van de autopilot heb ik niet eens vervangen, maar deze wordt nu wel aangestuurd door de Garmin autopilot. Tijdens het varen zie ik bijvoorbeeld dat het roer op de autopilot veel minder bewegingen hoeft te maken om te corrigeren. Dat komt waarschijnlijk ook omdat het nieuwe systeem gebruikmaakt van een veel beter kompas.”

Ook over de Garmin Fantom 18x radar is de schipper zeer te spreken. De GPSMAP 8412 haalt eenvoudigweg veel meer uit de beschikbare data: “Eerst werden twee schepen die bij elkaar in de buurt voeren getoond als één vlek. Nu zie ik meteen twee stippen. Ook geeft het scherm aan of een object nadert of van je af vaart.” Dankzij de upgrade van het systeem is het zeilen is dus niet alleen veel leuker, maar ook veiliger geworden.

Totale kosten van het nieuwe boordsysteem

Kosten
Wat kost dat nou, zo’n goed werkend systeem? John heeft er geen moeite mee zijn huishoudboekje met ons te delen. Alle onderdelen die hij aanschafte, zijn op dit moment nog gewoon verkrijgbaar. Voor de totale upgrade heeft de schipper een bedrag van 12.793 euro uitgegeven.

“De grootste kostenpost was de GPSMAP 8412, het hart van het systeem, maar ook de radar, ais-transreceiver en de aanvullingen voor de autopilot kwamen boven de 1000 euro uit.” Opvallend genoeg bedragen de kosten voor de NMEA 2000-startkit – de backbone, T-connectoren, dropkabels en voedingskabel – slechts 109 euro. John heeft de kosten voor zijn nieuwe Quatix 7 smartwatch ook meegerekend in het totaalbedrag.

Meer informatie over Garmin-apparatuur ga je naar Garmin.com. Interesse in een persoonlijk installatieschema? Mail dan naar support@garmin.com of download het schema uit Zeilen 12/2022.

Omslagfoto: Klaas Wiersma

Tags: , Last modified: 29 november 2022
Sluiten