Promo

Smartwatch voor zeilers: Garmin Quatix 6 altijd binnen handbereik

10:47

Met één hand aan het stuurwiel, de andere aan de boot, één oog op het water en het andere op de snelheid. Wat gebeurt er als je al die meters om je pols bij je draagt? We varen een middag met de speciaal op de zeilerij geënte smartwatch van Garmin, de Quatix 6. Hoe bevalt dat?

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met 

Praten met de boot

Ze is al 25 jaar oud, maar de boot ziet eruit alsof ze zo uit de verpakking komt. Eigenaar John is er dan ook zuinig op. “Ik werk haar altijd netjes bij.” Vandaag ga ik varen met een smartwatch die speciaal is ontworpen voor zeilers. Het hyperintelligente klokje met de naam Quatix 6 heb ik te leen van derde opvarende Herman, die werkt voor Garmin, de fabrikant van het horloge. De opvallende, blauwe siliconen band heeft dezelfde kleur als de striping van de boot. Ze vonden het vast zo’n mooie kleur dat ze hem ook voor de horlogebandjes hebben gebruikt, opper ik. John haakt erop in: “Of misschien heb ik de boot wel speciaal voor deze gelegenheid geverfd.”

We varen op het Haringvliet vanuit Hellevoetsluis.

Hij heeft zijn boot volledig uitgerust met Garmin-apparatuur, het zou voor mij dus een appeltje- eitje moeten zijn om ‘mijn’ horloge te laten converseren met de boordapparatuur. “Het horloge kan ook overweg met boordapparatuur van andere merken,” licht Herman toe, “maar dan heb je een GNT10-kastje nodig dat de NMEA 2000-gegevens voor je apparaten vertaalt.” Voor de functionaliteit waar ik het meest in ben geïnteresseerd – het sturen van de boot – heb je wel een Garmin-pratende stuurautomaat nodig. Het toeval wil dat er hier natuurlijk zo’n apparaat aan boord is geïnstalleerd.

Dezelfde cijfers op beide klokken.

Zon

We steken van wal bij een lichte bries en hijsen de zeilen. Een strakke genua en een zeer soepel knisperend laminaatgrootzeil – “We zeilen nogal wat,” aldus John – trekken de aluminium Van de Stadt eenvoudig door het vlakke water van het Haringvliet. Ruime wind zeilen we nog geen deuk in een pakje boter, maar aan de wind gaat het dankzij de schijnbare wind relatief hard. Na even zoeken ontdek ik hoe ik via een submenuutje de helderheid van het scherm kan aanpassen, zodat het horloge ook in helder zonlicht goed af te lezen is.

Als je er even mee loopt, zie je het kenmerkende blauwe kleurtje vaak terug.

Meten is weten

Omdat ik zijn horloge om heb, heeft Herman er weer eentje van iemand anders geleend; John heeft een wat oudere versie om zijn pols. “En ik heb ook nog een handheld-gps meegenomen, die eveneens verbonden is met het boordnetwerk,” zegt Herman. “Met één druk op de knop kun je de verschillende sensoren uitlezen op je horloge.” Hij drukt op, vooruit, drie knoppen op de plotter en voilá, ik zie koers, snelheid en wind om mijn pols verschijnen. Dat ging gemakkelijk. Nu de stuurautomaat. “Dat gaat niet zo eenvoudig,” zegt Herman. “Je kunt dus de volledige bemanning vanuit de reling mee laten kijken, maar het is niet zo handig als ze allemaal de stuurautomaat kunnen bedienen.” Ik moet een paar waarschuwingen als ‘Wil je dit écht?’ wegdrukken voor je controlecode verschijnt, maar dan kan ik aan de slag.

Heerlijk zitten in de preekstoel met de stuurautomaat ‘om je pols’.

Tijd voor koffie

Ik zet de stuurautomaat aan, loop over de boot naar voren, laat mijn benen overboord zakken en leun met mijn rug tegen de preekstoel. Ik kijk op mijn horloge; het is al 231 graden, de hoogste tijd om af te vallen. Met een druk op de knop laat ik de boot 10 graden lager sturen en breng haar daarna weer terug op de oude koers. Dat gaat eenvoudig! Nu nog een kussentje en een kop thee erbij, en laten we de harde randjes langs het water ook maar even wegdenken, want zo breed is het Haringvliet niet. Als ik schakel naar het scherm met Bootgegevens, moet het apparaat er een seconde nadenken, maar daarna zie ik direct weer diepte, snelheid en windgegevens. Als experiment loggen we ook een keer met twee horloges in op de stuurautomaat, maar dan gaat die van mij, vanuit de verre preekstoel, een beetje moeilijk doen, dus we houden het bij één schipper aan boord.

Schipper John, zuinig op z’n boot.

Hand vrij

Ik houd ervan om met de boot op de automaat lekker te trimmen en met de zeiltjes te rommelen. Natuurlijk kan dat ook met een gewone stuurautomaatafstandsbediening, maar da’s een groot ding in vergelijking met zo’n horloge, dat je relatief eenvoudig en intuïtief bij de hand kunt hebben. Bij een standaard overstag kan ik bijvoorbeeld m’n handen al aan de genuaschoot hebben, de overstagknop indrukken en dan direct vieren, zonder dat ik een extra stap hoef te zetten. Dat werkt lekker.

Klokkijken

“Het is natuurlijk niet alleen maar een afstandsbediening,” stelt Herman. Er zit ook een ankerwachtfunctie in, een Man OverBoord-knop, wedstrijdfunctie, standaard tracker met tijd en afstand, en nog wat handigheden. Je kunt zelfs je Fusion-radio ermee bedienen, nog even los van het feit dat je er een muziek-app op kunt zetten. En, mocht je dat willen, kun je er natuurlijk ook gewoon de tijd op zien. Bijna vergeten.

Ook in zonlicht is de timer goed afleesbaar.

Hoe lang nog?

We proberen de wedstrijdfunctie uit, waarin we beide kanten van de startlijn ‘pingen’. Met die twee posities en je snelheid rekent het apparaat uit hoe ver je nog van de startlijn bent en hoe lang het nog duurt – op basis van je huidige snelheid – voordat je er bent. Overigens komen we er in dit menu achter dat er op het gebied van vertaling nog wat te winnen valt. Herman is verrast en wijst naar zijn pols. “Dit horloge staat op Engels, dan merk je dat natuurlijk niet.” Is het groen, dan ben je te vroeg, is het rood, dan ben je te laat. Om erachter te komen wat voor kleur ‘precies op tijd’ heeft, moet je nauwkeuriger starten dan dat wij als gelegenheidsbemanning kunnen uitvinden.

We gebruiken een boei voor de peiling van de denkbeeldige startlijn.

Dwarspeiling

“Wanneer gaan we overstag?” vraag ik John. “Wat mij betreft kunnen we, maar dat moet je ook op je horloge kunnen zien volgens mij,” antwoordt hij. Die functie heb ik nog niet aan de praat gekregen. Voordat je koersassistentie (of je aan de wind meer of minder drift hebt door de draaiende wind en dus overstag moet) kunt produceren op je klokje, heb je aardig wat instelwerk nodig. “Dat moet je dan op je plotter al voor elkaar hebben,” meent Herman. John, die weinig wedstrijden vaart, heeft de elektronica op zijn boot dik op orde, maar heeft geen wedstrijdset- up in zijn plotter gezet. “Ik maak wel een dwarspeiling,” lacht John. “Het komt nu toch niet op de minuut.”

Klaar voor de start

Ik probeer het starthorloge, terwijl John en Herman de boot aan de lijzijde van een denkbeeldige startlijn heen en weer varen. Met de jachtbetonning als pin-end en een voor anker liggend Dehlertje als startschip zijn we dik tevreden. Ook het horloge meldt – met een niet te missen getril en gepiep – regelmatig hoeveel tijd we nog hebben. Mocht ik toch het signaal hebben gemist, dan kan ik synchroniseren met ons fictieve vierminutensignaal. De laatste tien seconden trilt hij zelfs continu en na de start begint hij vrolijk op te tellen. “Je kunt alles opslaan na de start, of tijdelijk stoppen, of een rondetijd meten, als ware het een stopwatch,” laat Herman zien. Per ongeluk weggooien gaat niet: zelfs voor een afgebroken startprocedure moet ik ‘weggooien’ bevestigen. Kom je in elk geval niet zomaar zonder de tijd te zitten.

Weinig wind, maar middenop het Haringvliet voldoende voor aan de wind varen.

Dobberen

We laten het windveld midden op het Haringvliet voor wat het is en sukkelen met de ruime wind terug naar de haven van Hellevoetsluis. Met mijn rug tegen de mast probeer ik de stuurautomaat vanaf mijn pols bij de les te houden. “Doe geen moeite,” zegt John. “We hebben te weinig voortgang voor de stuurautomaat; het valt me mee dat hij nog geen alarm geeft.” Hoe dichter we bij de oever komen, hoe minder wind er staat. De genua hangt op het gewicht van de schoot loodrecht naar beneden. “Zullen we strijken?”

Niet meer je bed uit om de koers te checken…

Wakker

Met de zeilen naar beneden kunnen we een andere, naar mijn mening eveneens belangrijke functie van het horloge uitproberen: ankerwacht. Deze kun je natuurlijk op je gps instellen, maar die is altijd afhankelijk van je boordaccu en staat dus ook heel de nacht stroom te vreten. Op zich niet erg – met een beetje zonnepaneel laad je dat verlies eenvoudig weer bij – maar op de een of andere manier vind ik het een prettig gevoel zo’n apparaat om mijn pols te dragen, ook al heb ik jaren ankerwacht uitgevoerd met de boord-gps of op het oog (met de wekker). Moet je ’m natuurlijk wel ’s nachts omhouden. De ankerwachtfunctie heeft ook een rekenmachine om de hoeveelheid ketting uit te rekenen voor je waterdiepte en scope, maar hoofdrekenen gaat sneller. Ik voer de gewenste radius in die we mogen gieren, terwijl John een imaginair anker met een landvast van de boeg laat zakken. We moeten immers testen of het horloge alarm slaat. Langzaam dobberen we naar achteren en zodra we buiten de ingestelde radius komen, gaat de Quatix zodanig te keer, dat ik niet weet hoe snel ik de stopknop moet vinden. Daar word je wel wakker van! Op dezelfde manier proberen we de MOB-knop uit. Lang ingedrukt houden levert een positie op, waar je vervolgens afstand en aanwijzer heen krijgt. Simpel en doeltreffend.

De Quatix praat vloeiend met Garmin-apparatuur, maar via een ‘vertaalkast’ ook met andere merken.

Binnen bereik

“Hoe lang heb je mijn horloge nog nodig?” vraagt Herman, als ik aan het eind van de middag met mijn tas van boord stap. “Tot volgende week woensdag,” laat ik hem weten. “Dan kan ik nog even de menu’s doorspitten.” Ik zeg gedag en loop, met het horloge om mijn pols nog gekoppeld aan de boordapparatuur, de steiger op. Kijkend op het horloge tel ik mijn stappen. Zestien… zeventien… en weg is het signaal. Twee meter verder dan de beloofde vijftien meter. Ik roep het resultaat naar de heren op de boot, zwaai een laatste keer en kijk op ‘mijn’ horloge… om te zien hoe laat het is.

Meer informatie over de Garmin Quatix 6 vind je hier

 

Foto’s (c) Laurens Morel

 

Tags: Last modified: 8 december 2022
Sluiten