Lithium-ion-accu’s winnen tegenwoordig enorm aan populariteit, ook onder zeilbooteigenaren. De voordelen hebben we eerder al uitgebreid beschreven in dit artikel. Een extreem laag gewicht, compacte afmetingen en een lange levensduur zijn daar slechts een paar voorbeelden van. Tegelijkertijd waarschuwen veel instanties over het brandgevaar van een lithiumaccu of batterij. In een recent artikel wijt Boat International zelfs het afbranden van meerdere schepen aan ontplofte lithiumaccu’s. Moeten zeilers zich ook zorgen maken?
Waarschuwingen
In het artikel waarschuwen meerdere professionals voor het gebruik van lithium-ion-accu’s aan boord van boten. Deze zouden namelijk de afgelopen jaren meerdere scheepsbranden veroorzaakt hebben. Vaak werkt de bemanning niet veilig genoeg met de potentieel gevaarlijke lithium-ion-accu’s, stelt het artikel. Ook onder andere brandveilig.com waarschuwt voor de gevaren van lithium-ion-accu’s. Door oververhitting, schade of verkeerd opladen kan de batterijcel exploderen en een grote brand veroorzaken die zeer lastig te blussen is.
Hoewel de waarschuwingen lithium-ion-accu’s de boosdoener noemen, gaat het eigenlijk alleen om de lithium-ion-polymeer-accu (LiPo). Dit is de lichtste soort lithium-ion-accu en wordt met name gebruikt in laptops, telefoons, elektrische auto’s of- in het geval van de afgebrande superjachten- in waterscooters of hoverboards. Deze accu kan inderdaad bij verkeerd gebruik ontploffen of vlam vatten. Aan boord gebruiken we echter een hele andere lithium-accu als huishoudaccu.
Lithium-ion-accu aan boord
Als huishoudaccu aan boord gebruiken we namelijk LiFePO4 lithium-accu’s. Bij deze soort accu’s is lithium ijzerfosfaat de kathode. Naast dat ijzerfosfaat minder schadelijk is voor het milieu, is de stof ook onbrandbaar, schrijft Kok Watersport. Bovendien geven de accu’s ook geen giftige dampen af. Wel kan de accu slecht tegen temperaturen boven zo’n vijftig graden Celsius. Niet vanwege brandgevaar, maar omdat de accu onherstelbaar beschadigd kan raken. Gelukkig bevatten de accu’s een intern Battery Management System (BMS), wat de accu ontkoppelt zodra de celtemperatuur of de batterijspanning te hoog of te laag wordt.
Al met al zijn de waarschuwingen voor LiPo-accu’s dus zeker gegrond, maar in veel gevallen onvolledig. Het is vaak namelijk niet duidelijk aangegeven dat het specifiek om lithium-ion-polymeer-accu’s gaat. In tegenstelling tot de LiPo-accu’s zijn de accu’s voor aan boord juist onbrandbaar en erg veilig. Dus tenzij je ook van plan bent om je bijboot te vervangen door een waterscooter, kun je met een gerust hart vertrouwen op een LiFePO4-huishoudaccu.
Foto’s: Newcopy en Liontron
Wil je meer weten over lithiumaccu’s? Volg dan onze webinar Energie aan boord: waarom lithium?
Tags: Elektronica, energie, lithium Last modified: 1 februari 2023
Geachte.
In de modelbouw wereld is dit al lang een probleem. Persoonlijk bewaar ik mijn lippo accu’s in een stalen kluis. Maar menige model race auto of snelle boot zijn al verloren gegaan door lipo ontbranding of ontploffing.
Waarvan de meeste door onwetendheid van de gebruiker. Accu’s gaan bol staan of erger.
Door de accu te ver te ontladen en dan weer op te laden met een trucje heb je al gauw de brand erin. Of beschadiging, is ook een veel voor komende oorzaak van brand.
Mvg Jan
Als je in een afgesloten ruimte een accu laad ontstaat er knalgas ,dat ruikt niet gezond
Geef mij maar de het geluid van mijn op volle kracht draaiende Perkens 4.236 met een vet gesmeerde waterdichte schroefas die zich al honderd jaar heeft bewezen
Hou je vooral vast aan systemen die zich al jarenlang hebben bewezen
Jan ik ben het totaal met je oneens dat iets dat oud is goed werkt dat zegt niks, de efficiëntie is laag en het systeem is voor hedendaagse begrippen veel te vervuilend. Daarbij is een watergesmeerde as of een as met een seal ook zeer betrouwbaar. Goed artikel overigens al mag je ook aangeven dat Lifepo4 ook bij lage temperaturen niet geladen kan worden, en dat de capaciteit flink afneemt bij kou.