Bij een boot hoort onderhoud en een belangrijk onderdeel daarvan is zorg voor je onderwaterschip. Want ook al zie je dat deel van je boot – als het goed is – bijna niet, de juiste zorg daarvoor kan een wezenlijk verschil maken in de (zeil)prestaties. Zoveel minder aangroei als dat er aan het onderwaterschip zit, zoveel gladder het oppervlak blijft en zoveel meer snelheid je kunt maken of brandstof kunt besparen. Alleen zijn door strengere regelgeving lang niet alle effectieve antifoulings meer toegestaan, en kleven er vooroordelen aan de milieuvriendelijker alternatieven. Deze zouden minder lang mee gaan en minder effectief zijn. En daar heeft AkzoNobel nu een antwoord op: de nieuwe biocidevrije fouling release technologie B-Free Explore.
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met:
Nieuwe biocidevrije fouling release van AkzoNobel
Biocidevrije antifoulings op zich zijn niet nieuw; antifoulings gebaseerd op siliconen bestaan bijvoorbeeld al jaren. Maar met B-Free Explore heeft AkzoNobel een nieuwe generatie biocidevrije fouling release ontwikkeld, waarmee watersporters hun impact op het milieu kunnen verminderen zonder daarbij in te hoeven leveren op prestaties en levensduur. Voor B-Free ontwikkelde AkzoNobel een unieke siliconenpolymeertechnologie die voorkomt dat micro-organismen een sterke hechting kunnen vormen met de coating.
Zijn er toch hechtingen ontstaan? Dan zijn deze eenvoudig met de hand of met een waterstraal te verwijderen. Hierdoor blijft het onderwaterschip seizoen na seizoen glad, waardoor je niet alleen brandstof bespaart maar ook – voor zeilers niet geheel onbelangrijk – de efficiëntie van de romp en de vaarprestaties verbetert.
B-Free technologie
B-Free Explore is het eerste product in een nieuwe reeks speciale biocidevrije coatings die AkzoNobel speciaal voor watersporters ontwikkelde, en aan de behoeften van zeilers heeft aangepast. Dit systeem kan zowel op kale rompen als bestaande verflagen worden aangebracht. De vorige aangroeiwerende laag hoeft dus niet per se te worden verwijderd. Het systeem bestaat namelijk uit een tweecomponenten primer/sealer voor het overschilderen van de bestaande antifouling – mits deze laag nog goed is – (B-Free Conversion Coat), een hechtlaag (de tweecomponenten primer Tie-Coat) en een toplaag (B-Free Explore Topcoat).
Door deze combinatie hecht B-Free zowel aan aluminium en polyester als aan staal en hout, en is het product geschikt voor aanbrengen op verschillende soorten ondergrond. Oude verflagen of het materiaal van je boot hoeven je dus niet tegen te houden om over te stappen op deze nieuwe technologie. Naast een superheldere wit die, in tegenstelling tot traditionele antifoulings, niet verkleurd, is B-Free verkrijgbaar in rood, marineblauw en zwart. Op die manier is er altijd een kleur die bij jouw boot past.
Het volledige B-Free verfsysteem kan, mits de omstandigheden dat toelaten, in een weekend op een goed geprepareerde romp aangebracht worden. Houd dan wel rekening met de temperatuur, zodat de verf genoeg tijd heeft om te drogen. AkzoNobel heeft het systeem speciaal ontwikkeld voor doe-het-zelfers, waardoor het gemakkelijk met een kwast en verfroller is aan te brengen. Meer tips en informatie over het aanbrengen van je antifouling vind je hier. Liever stap voor stap meegenomen worden in een video? Bekijk deze hier.
Meer weten over de B-Free productreeks? Alle informatie over B-Free Explore en de andere producten vind je op de website van AkzoNobel.
Tags: Antifouling, International Paint Last modified: 18 maart 2023
Werkelijk onbegrijpelijk dat deze antifouling wordt gepromoot, immers in jullie eigen onderzoek naar antifoulings vorig jaar, kwam naar voren dat als er iemand antifouling op siliconen basis aanbrengt alle anderen in een wijde omgeving die niet een zelfde Antifouling aanbrengen onoplosbare problemen krijgen met de hechting van ALLE soorten verf en lak!
Het is dan ook onverteerbaar dat daar niet voor wordt gewaarschuwd!
Beste Elmer,
Bedankt voor je reactie. Bij de oudere typen antifoulings op basis van siliconen is dat inderdaad het geval. Dit is echter een totaal nieuw product, waarmee in Scandinavië positieve tests gedaan zijn. Het is in elk geval weer een stapje in de richting van milieuvriendelijke antifoulings.