Actueel

Nu in Zeilen: Het Wad op met opgetrokken kiel

09:00

We hebben het er al over sinds de boot officieel lid werd van de redactie: kunnen we met Zoef overnachten op het Wad? Voor een boot met een diepe, vaste kiel is droogvallen in Nederland op zijn zachtst gezegd uitdagend, maar Zoef zou het met opgetrokken kiel moeten kunnen – het staat zelfs in de folder van de leverancier. Hoe doe je dat?

Dat houden die roertjes nooit,” stelt hoofdredacteur Ben, als hij hoort waar we het over hebben. Elk seizoen komt het idee wel een keer voorbij: met Zoef droogvallen op het Wad. “Volgens de brochure van Beneteau kan het met een First 210,” breng ik er tegenin.
Ben refereert aan een droogvaltocht die we een paar jaar geleden maakten met de Bestevaer 45ST (zie Zeilen 7/2017) bij Vlieland. Die boot had ook een klapkiel en twee roeren, waarvan er uiteindelijk ééntje wegzakte zodat de boot scheef kwam te liggen. Bij Zoef liggen de verhoudingen anders dan bij een aluminium Bestevaer en is de kans groot dat een van de roertjes het begeeft. In tegenstelling tot bij de nieuwere modellen zijn de roertjes van de First 210 vastgemonteerd. Later werden steekroeren toegepast die je eenvoudig kunt optrekken. Van de tekening gemeten steekt de opgeklapte kiel tien centimeter dieper dan de roeren, dus er gloort hoop aan de horizon.

(c) Wim Douma

Van vier ankers tot helemaal geen

We plaatsen een oproep op Zeilen.nl en op onze Facebook-pagina: ‘Gezocht: ervaring met droogvallen en wadpoten voor Zoef’. Twee dozijn oplossingen komt binnen. De antwoorden variëren van ‘volgens mij heb je met deze set-up geen aanpassingen nodig’ (dhr. Mastenbroek), ‘vertuien met ankers aan vallen’ (Hilbert van Dijk, zie ook de foto’s), tot de suggestie om ‘de kiel aan weerskanten te voorzien van luchtkussens, balken of stootwillen’ (onder andere via Ad van Dam). Maar de meest genoemde oplossing, inclusief bouwtekeningen, betreft wadpoten. Twee stutten, één per kant, die als stelten de boot rechtop houden. Jur Pels stuurt zelfs een hele handleiding mee voor het maken van de poten die hij voor zijn North Beach 24 in elkaar zette – daarover later meer. Eén oplossing,
die van Dhr. Barlagen, adresseert ook het roerprobleem: ‘plaats een extra poot aan de spiegel; wij gebruiken daarvoor de sprenkel (boom om de mast te strijken, red.).’

Zeilen 08/2020

Wat is het principe van de wadpoot? Waarom moet je nadenken over het verschil in bodemsoort? Hoe worden de bevestigingsblokken voor de wadpoten gemonteerd? En waar worden die geplaatst? Waarvoor dient de extra aluminium paal? Je leest het allemaal in Zeilen 08/2020! Koop het nummer hier online in de webshop of lees (het artikel in) Zeilen hier digitaal. De editie is ook tot en met woensdag 26 augustus verkrijgbaar in de winkel.

Tekst: Marinus van Sijdenborgh

 

Tags: , , , , , , , , Last modified: 11 augustus 2020
Sluiten