Hoogstwaarschijnlijk neem je al jarenlang een reddingsvlot mee aan boord. Een vrij dure aankoop die je als het goed is nooit nodig zult hebben. Met het aanschaffen alleen ben je er nog niet. Weet je bijvoorbeeld dat je het vlot elke drie jaar moet laten keuren?
Vlotten zijn in bepaalde noodsituaties van levensbelang. De afgelopen jaren zijn zij daarom steeds verder ontwikkeld. Dit komt mede door een aantal ernstige ongelukken die zich in de geschiedenis hebben voorgedaan. Bijvoorbeeld tijdens de Fastnet race in 1979, toen vijftien zeilers het leven lieten. Reden hiervoor was kapseizen en scheuren van reddingsvlotten. Twintig jaar later, tijdens de Sydney to Hobart Race, stierven nog eens zes mensen door soort gelijke problemen. Deze gebeurtenissen leidden tot veel onderzoek. In 2005 werd de ISO (International Standards Organisation) 9650 ingevoerd.
Norm ISO 9650
De norm, ISO 9650, betreft de nieuwe internationale regelgeving welke in maart 2005 van kracht is geworden en eisen stelt aan reddingsvlotten aan boord van pleziervaartuigen tot 24 meter. In Nederland, Verenigd Koninkrijk, België en Duitsland is het voor pleziervaart niet verplicht om zo’n reddingsvlot aan boord te hebben. In Frankrijk, Spanje en de landen rondom de Middellandse Zee wél. Ga je dus naar een van deze plekken, zorg er dan voor dat je tenminste een ISO 9650 vlot aan boord hebt.
Typen vlotten
De vlotten zijn op basis van het vaargebied onderverdeeld in twee groepen. ISO 9650 type-1 vlotten zijn verkrijgbaar voor vier tot twaalf personen, ontworpen voor oceaanoversteken en aangepast aan de zware omstandigheden die daarbij voor kunnen komen. Deze type-1 vlotten zijn weer onderverdeeld in een groep-A en groep-B. Die in groep-A zijn voorzien van een dubbele vloer en geschikt voor lagere temperaturen dan die in groep-B. Standaard zijn de type-1 vlotten voorzien van een overlevingspakket gebaseerd op een verblijf in het vlot korter dan 24 uur, maar ze kunnen ook worden uitgerust met een uitgebreider overlevingspakket voor een langer verblijf. ISO 9650 type-2 vlotten zijn verkrijgbaar voor vier tot tien personen en ontworpen voor tochten waarin de omstandigheden naar verwachting wat minder zwaar zullen zijn dan tijdens lange oceaanoversteken. Denk hierbij aan binnenwater zoals het IJsselmeer en de kustwateren. Deze vlotten zijn voorzien van een enkele vloer en een overlevingspakket gebaseerd op een verblijf in het vlot van minder dan 24 uur.
Aantal personen
Bij de keuze van een vlot is het van belang dat je goed nadenkt met hoeveel personen je meestal het water op gaat. Bedenk dat je als schipper altijd verantwoordelijk bent voor de opvarenden. Zorg daarom dat je een vlot aan boord hebt dat overeenkomt met het aantal mensen aan boord. Een te groot vlot kan ook nadelig zijn: een achtpersoons vlot waar je met z’n tweeën in zit, wordt snel speelbal van de golven en de wind.
De keuring
Je reddingsvlot is misschien wel het belangrijkste reddingsmiddel aan boord. Het is ontworpen, getest en goedgekeurd om veiligheid te garanderen wanneer je je boot moet verlaten. Je moet erop kunnen vertrouwen dat het vlot werkt. De enige manier om dat de doen is om deze eens in de drie jaar te laten keuren. Let er wel op dat het keuren van het vlot zo’n vier tot zes weken kan duren. Vlak voor het zomerseizoen begint kan deze tijd nog langer zijn, want vaak is het dan erg druk bij de keuringsinstantie. Naderhand krijg je bewijs van keuring, waarop alle gegevens van het vlot zijn genoteerd. De kosten van de keuring verschillen per type, leeftijd en uitrusting.
Container of tas?
De reddingsvlotten kunnen zowel in container als tas worden geleverd. Beide hebben voor- en nadelen. Bij het keuringsstation vertonen vlotten in een tas vaker problemen dan degene die in een container worden opgeborgen. Dit komt omdat het reddingsvlot in een container beter beschermd is. Aan de andere kant neemt deze bak meer ruimte in beslag dan de tas. Een reddingsvlot dat verpakt is in een tas moet extra worden beschermd door deze op een geschikte plaats op te bergen. Vanzelfsprekend moet je er wel voor zorgen dat je in geval van nood de tas makkelijk kunt pakken.
Reddingsvlot huren
Het is ook mogelijk om een reddingsvlot te huren. Wil je bijvoorbeeld eenmalig op vakantie richting Frankrijk? Afhankelijk van je wensen kun je kiezen uit diverse modellen. Let erop dat het vlot dat je huurt voldoet aan de regelgeving in je vaargebied. Wat ook handig is om te weten, is dat de vlotten die voor verhuur gebruikt zijn, vaak na enige tijd voor een aantrekkelijke prijs worden verkocht.
Lees ook: Veiligheidsmiddelen aan boord
Tags: veiligheid Last modified: 21 januari 2019
Plastimo vlotten hebben tegenwoordig een levensduur van 18 jaar, mits elke 3 jaar gekeurd.
Neem me niet kalijk heren, maar dit artikel rammelt echt aan alle kanten. Voor EU geregistreerde boten verplicht n gekeurd reddingsvlot aan boord te hebben als je op zee gaat.
Kies altijd n vlot met meer capaciteit als de max bemanning die je mee mag nemen. Je overlevingspakket gaat langer mee en je hebt meer ruimte in het vlot. Vlotten waaien niet om, maar worden wel door brekers omgegooid. Etcetc
Voor de commerciele vaart is het verplicht het vlot elk naar te keuren…en dat is niet voor niets.
Wat ik begrepen heb is dat je met een grabbag een heel eind komt. Groter vlot is ook minder warm. Je moet juist lekker tegen elkaar aan liggen om warmte te bewaren. Maar ik ben geen expert 😛
Bedankt voor je reactie. Waar kan ik lezen dat voor EU-geregistreerde boten een vlot verplicht is? Met z’n achten in een achtpersoonsvlot is inderdaad verre van comfortabel, maar wel het veiligst. Het gaat niet om comfort, maar om overleven. Het vlot blijft het meest stabiel met al die mensen erin en de mensen blijven het warmst. Brekers spelen inderdaad de grootste rol bij omslaan van het vlot. De overlevingspakketten in de vlotten zijn vaak minimaal uitgerust, maar je kunt bij het laten keuren van je vlot vaak meer laten inpakken in het pakket.
Beste lezers, keuren / verkoop / verhuur we doen het allemaal. En wachttijden van 6-8 weken die kennen wij niet. Zelfs een keuring kan 2 dagen later al klaar zijn. Check http://www.reddingsvlot.nl
Interessant artikel, ik hikte er lang tegenaan om een reddingsvlot te kopen. Heb uiteindelijk eens met Peerbolte – https://peerboltelifesaving.nl gebelt, die adviseerden me om niet een te duur vlot te nemen voor kustreizen, maar wel met wat extra spullen voor wat persoonlijke eisen. Keuren hoeft ook niet duur te zijn heb ik ontdekt.
Hoi Kees, wat is de tip voor betaalbaar keuren? Of is dat dezelfde link?
Groet, Daan