Tot 2030 staat de renovatie en vervanging van twaalf bruggen, drie tunnels, drie wegen en vijf sluizen en het gemaal IJmuiden op het programma. Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat gaf op maandagochtend 14 oktober bij de sluizen in IJmuiden de aftrap voor de grootste onderhoudsopgave óóit voor Rijkswaterstaat in Noord-Holland.
“Een megaklus van Texel tot Amsterdam en van IJmuiden tot aan Hoorn,” vertelt Van Nieuwenhuizen. “23 projecten in één provincie waar alle partners samen hun schouders onder zetten, zodat Noord-Holland door deze opknapbeurt ook in de toekomst goed bereikbaar blijft over de weg en het water.”
Veiliger en duurzamer
De werkzaamheden gaan ervoor zorgen dat de bruggen, tunnels, wegen en sluizen veiliger en duurzamer worden. Veel van deze stammen uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw. Sinds die tijd is het verkeer enorm toegenomen en zijn vrachtwagens een stuk zwaarder geworden.
Samen met het vernieuwen van de installaties van de bruggen en tunnels worden de bedienings- en besturingssystemen vervangen. Ook wordt onder andere het asfalt vernieuwd, constructies te versterkt en geluidsschermen vervangen. De opgave in Noord-Holland kent een voorlopige vervangingswaarde van zo’n € 1 miljard.
Hoe zit het met de hinder?
De planning van de renovatie en vervanging ligt nog niet vast, maar de meest urgente projecten worden als eerste aangepakt. Dit zijn het sluizencomplex bij IJmuiden, de veerverbinding tussen Texel en Den Helder, de Prins Willem Alexandersluis bij Schellingwoude en de Schellingwouderbrug.
Het drukke netwerk van snelwegen en vaarwegen moet in stand blijven tijdens de werkzaamheden. Een van de maatregelen die ervoor zorgt dat dit wordt bereikt, is het bewust spreiden van de onderhoudsopgave over een flink aantal jaren zodat de hinder wordt beperkt.
Klik hier voor meer informatie over de onderhoudsopgave.
Omslagfoto: Alf van Beem/CC BY-SA 1.0
Tags: Bruggen, Infrastructuur, Noord-Holland, Rijkswaterstaat, sluizen Last modified: 15 oktober 2019