Afgelopen vrijdag zonk een zeiljacht door een aanval van orka’s voor de kust van Cádiz. Het roer brak af door herhaaldelijke stoten van drie orka’s en de boot raakte lek. De vier zeilers zijn gelukkig door de reddingsdiensten gered. De boot had inmiddels echter al zoveel water gemaakt, dat ze niet meer gesleept kon worden. Het jacht raakte op drift en zonk uiteindelijk driehonderd meter voor de kust, zo meldt een Spaanse nieuwssite.
Orka’s stoppen niet voor roer afbreekt
Volgens de zeilers, die een uitgebreide melding maakten van het incident op de website van de Cruising Association, duurde de ‘aanval’ wel anderhalf uur en stopten de orka’s zodra het roer brak. “Het begon met gebeuk tegen de romp en vervolgens vielen ze het roer aan. De stoten werden steeds heftiger, tot we dachten dat de orka’s de kiel zouden breken en de boot zou omslaan. Aan het einde waren de aanvallen bijna alleen gericht op het roer, totdat het afbrak.” Vervolgens stroomde er via de bilge veel water de boot in. Hierdoor vermoeden de zeilers dat een scheur tussen de romp en de kiel de boot uiteindelijk deed zinken.
Vorig jaar meer dan honderd incidenten
De getroffen boot was met zo’n zes knopen aan het motorzeilen toen ze de orka’s om middernacht tegenkwamen. Het volgen van het protocol van de Grupo Trabajo Orca Atlantica (GTOA) – de zeilen strijken, motor uitschakelen, en geen contact maken met de orka’s – mocht niet baten. Hoewel de orka’s in de Straat van Gibraltar en voor de Spaanse en Portugese kust sinds 2020 berucht zijn bij zeilers, brachten ze pas twee keer eerder een schip tot zinken. Wel richten ze vaker flinke schade aan aan zeiljachten, en dan vooral aan hun roeren. Sinds begin dit jaar zijn er 18 orka-incidenten gemeld op de website van de Cruising Association. Het seizoen is echter pas net begonnen; vorig jaar kwamen er in totaal wel 102 meldingen binnen.
Vooral gemunt op het roer
Van de 122 boten die sinds begin vorig jaar een melding maakten van het incident, moesten er 29 naar de haven gesleept worden. Meer dan 70% van de boten was zodanig beschadigd dat kleine (7,4%), directe maar gemiddelde (37%) of grote (28%) reparaties nodig waren. Van alle meldingen kwam slechts één van een motorboot; de rest van de gedupeerden waren zeiljachten. Meer dan 80% van de jachten had een lengte tussen de tien en vijftien meter. Of je onder zeil, motor of beiden vaart, maakt – afgaande op deze meldingen – geen verschil voor het risico op orka’s rond je boot.
Onverklaarbaar gedrag
De groep Spaanse en Portugese wetenschappers van GTOA bestudeert inmiddels al een paar jaar het raadselachtige gedrag van de orka’s, maar kunnen het nog altijd niet verklaren. Ze speculeren dat het hebben van een bepaalde kleur antifouling het risico op een interactie verhoogt. Maar liefst 48% van de boten die melding maakten van een orka-interactie, hadden namelijk zwarte antifouling. En: slechts 28% van de jachten die melding maakte van een “uneventful passage”, had deze kleur onder zijn schip gesmeerd.
Maar het blijft vooralsnog gissen naar de beweegredenen van de indrukwekkende zeedieren om zeilboten als speelbal te gebruiken. Hun intenties zijn waarschijnlijk niet kwaadwillend, maar eerder speels, aldus de wetenschappers. De Cruising Association zegt te hopen dat de orka’s net zo plotseling met het gedrag zullen stoppen als ze begonnen waren. Tot die tijd lopen zeilers echter een risico op een ontmoeting met orka’s die het op je roer gemunt hebben.
Meer informatie, updates en tips
Eerder deelden we al tips voor wat je in dat geval moet doen. De Cruising Association organiseert op 18 mei ook een informatief gratis open webinair, getiteld: “Orca and Yachts: Fact, Fiction and Fear.” Daarnaast zijn er tegenwoordig handige apps beschikbaar, zoals de GT Orcas app van GTOA, waarin je de laatste updates over orca-activiteit vindt. Op hun website vind je ook een stoplichtsytseem dat aangeeft voor welke vaargebieden de organisatie op dit moment een groen, oranje of rood veiligheidssein afgeeft.
Tags: Orka Last modified: 11 mei 2023
Hoogwaarschijnlijk heeft de Orca interesse in een zwevend roer welke lijkt op een vin. Bij zeilschepen met een doorlopende kiel lijkt het roer niet op een vin.
Hans Douwes
De betrokken boot voer in de nacht precies door het hotspot gebied waar op dit moment de Orca’s op tonijn jagen. Op Telegram zijn inmiddels 2 groepen waar meer dan 1000 zeilers met de betrokken wetenschappers communiceren. De wetenschappers gaan elke dag met een (motor)boot het water op vanaf Barbate en geven de posities door waar ze Orca’s aantreffen. Er is spreke van een zgn hotspot, op dit moment tussen Barbate en Tanger. Het advies is om aldaar zo dicht mogelijk langs de kust te blijven (in ondiep water) en als ze toch naar de boot komen om volgas zo spoedig mogelijk het gebied te verlaten. Volgens de wetenschappers zullen de Orca’s binnen korte tijd de achtervolging staken omdat ze niet te ver van hun groep af willen dwalen.
Vrede op de zeeën, aarde
Ja precies, omdat wij als mensen in het leefgebied van dieren komen en de dieren door onze aanwezigheid zich ‘baldadig’ gedragen moeten we ze maar gelijk afmaken.. logische redenering
Hallo Rene,
Heftig dit !
Ik kan niet anders zeggen!
Gelukkig hebben jullie het overleefd!
Het zijn prachtige dieren ,zolang je ze van een afstand ziet. Nou wel een avontuur om nooit meer te vergeten! En hopelijk ook ,om nooit meer mee te maken! Sterkte met het verwerken ervan,en een hele dikke knuffel voor jullie allemaal!
Dit is wel eng .en wel fijn dat de bemanning gered is en de boot als die zink wie gaat dat betalen .of zijn die goed verzekerd .want ik neem aan dat een Orka geen verzekering polis heeft .want je hebt ze die al hun spaarcenten in de boot hebben zitten .mensen met pensioen die een boot kopen om te genieten .dit is zo jammer
Waarom moet alles dood wat (sommige) mensen niet bevalt? Met orcas.pt zoeken we met een enorme community naar een oplossing die mens en dier spaart.
De meest afschuwelijke reactie om deze prachtige dieren te doden en de natuur verder te vernietigen
Heel slechte gedachten om te doden
Mooi zo het is hun leefomgeving ze doen het niet zo maar.
Ik woon/ reis in de winter in Zuid Spanje en verblijf veel in Tarifa. Ik ken daar een aantal mensen die het gedrag verklaren als een reactie van de orcas op de tonijnvissers.
Aan de kust van Cadiz wordt vollop gevist vanaf april. Omdat de orcas met deze vissers concurreren zijn de vissers op de orka’s gaan (ver)jagen in het verleden. Nu pakken de orcas dus boten die langsvaren als reactie, en niet alleen zeilboten.
Aldus sommige mensen uit Tarifa. Wellicht dat de wetenschappers dit verhaal eens gaan onderzoeken ?
Daarom heb ik altijd een paar scherpe speren mee aan boord, als ik niet anders kan, dan verwond ik de orca.
Mensen zouden gewoon altijd hun roer in high-viz verf/antifooling moeten doen. Dan is dit probleem opgelost en het is nog veiliger en sneller ook.
Zonder het te beseffen heeft Iglo de oplossing gevonden:
Anti ” fooling” verf!
Daar gaan de orca’s niet mee kunnen lachen…
De Iberische Orca’s zijn inderdaad een vervelende bijkomstigheid als je de Iberische kust van Noord Spanje tot de Straat van Gibraltar wil zeilen. Wil je dit gebied zeilen dan is het slim om de ORCINUS app te downloaden op je telefoon of tablet. Je ziet hier precies waar de internventies met Orca’s zijn geweest en kan je dit gebied vermijden of afwachten om verder te varen. Hoe meer informatie wij als zeilers geven des te meer informatie komt beschikbaar ( ook dus voor de wetenschap )
===
Orcinus is een rapportage- en tracking-app waarmee gebruikers rapporten over waarnemingen en ontmoetingen van orka’s over de hele wereld kunnen bekijken en maken.
Deze applicatie is tot stand gekomen dankzij de samenwerking tussen het Bottlenose Dolphin Research Institute (www.thebdri.com) en het Nautilus Project. Deze app is gefinancierd door Portos de Galicia (Xunta de Galicia).
===
Daarnaast is er ook veel informatie via de Whatsapp groepen van Rui.
Deze ws 2 families van Orca’s zijn van het pad af, dit zegt niet dat we deze prachtige dieren moeten verwonden of doden. totdat een oplossing is gevonden kunnen we ze dus beter proberen te vermijden en dat kan alleen door samen te werken en te registreren waar ze zijn en wat de omstandigheden waren. Speculaties zijn er genoeg maar daar zeil je geen mijl verder mee.
Vorig jaar heb ik een advies gelezen om de zeilen te strijken en achteruit te gaan varen een goede oplossing is. De orca’s kunnen namelijk niet achteruit zwemmen en zijn bang voor de schroef. Op die manier wordt het bijten in het roer lastig. Iemand ervaring mee?