Nieuws

Ysbrand Endt: “Weg naar Globe 40 soms frustrerend”

10:18

Ysbrand Endt, voormalig Mini-zeiler en schipper van VO65 / VO70 schepen, richt zijn pijlen op meerdere doelen. Zo is er de Vendée Globe in 2024, maar ook in de Class40-klasse heeft hij plannen. Met de 44-voets Sec Hayai (2007) zeilt hij double-handed met eigenaar Frans Budel, die de boot overnam van zijn vader Nico. Samen zeilen ze zowat alle wedstrijden die binnen bereik en in het klassement liggen. Het doel? Dat is de Globe 40; een etappewedstrijd rond de wereld die plaatsvindt in 2022. Een Volvo Ocean Race voor de double-handed Class40.

Oudste boot

We spreken Endt terwijl hij terugzeilt naar Nederland. Hij heeft net met Budel de Normandy Channel Race gezeild (31 mei-5 juni), een race van 1000 mijl over Het Kanaal en de Keltische Zee. Dat leverde een leuk filmpje op (zie onderaan), maar helaas geen hoge ranking. Van de 22 deelnemers belandde Sec Hayai op een achttiende plaats.

“We wisten vooraf dat er een zekere mate van frustratie zou zijn. We varen met de oudste boot van de vloot in een zogenaamde box rule-klasse waarin veel verandert. De laatste jaren vonden er vooral ontwikkelingen in het gewicht plaats, waardoor Sec Hayai zo’n vijftien procent zwaarder is dan de anderen. Als je dan licht weer met veel windstiltes krijgt, dan weet je dat je performance daar erg onder lijdt. Dat is frustrerend, maar het is wat het is. Deze wedstrijd maakt onderdeel uit van het grotere Globe 40-plan.”

Frans Budel (links) en Ysbrand Endt (rechts) bij aankomst van de Normandy Channel Race (c) Jean Marie Liot

Eervolle vermelding

Een deelname aan de Rolex Fastnet Race en de Transat Jacques Vabre (TJV) zijn de eerstvolgende stappen. In 2019 nam Ysbrand al deel aan de TJV, maar dan in de IMOCA-klasse als co-schipper van Pip Hare. Dit jaar gaat de race van Le Havre naar Martinique en telt ze voor de Class40 4600 mijl. Sec Hayai is een van de eerste Nederlandse boten die deelneemt in het klassement. Hoe schat Endt de kansen in met een boot uit 2007?

“Er doen tien gloednieuwe schepen mee die, als ze niets kapot varen, de top tien bepalen. Dan heb je een middengroep van een stuk of zes schepen, waarbij wij hopelijk kunnen aanhaken. De derde groep is de zogenoemde vintage klasse. Dat zijn schepen ouder dan negen jaar. In die klasse gaan we absoluut voor de winst, maar dat levert alleen maar een eervolle vermelding op.”

Globe 40: In etappes rond de wereld racen

Negen maanden rond de wereld

“De Globe 40 is een heel andere race. Daar doen de allernieuwste schepen niet aan mee, omdat ze niet geschikt zijn om negen maanden rond de wereld te zeilen. Daarvoor zijn ze veel te spartaans ingericht. Tijdens deze race maken we een realistische kans om in de top tien te eindigen, en daar gaan we ook voor. Los daarvan is negen maanden rond de wereld racen natuurlijk helemaal geweldig.”

Nieuwe IMOCA

Hoe gaat het met de voorbereidingen voor de Vendée Globe 2024? “Ik heb een consortium opgericht, samen met de Frans-Duitse zeiler Jörg Riechers, om een aantal ontwerpers samen te brengen voor een eerste schets. Ontwerpers uit de Mini 6.50 en een foil-expert zitten in die groep. We richten ons op een heel andere IMOCA. De laatste editie waren het vooral smalle boten die power kregen vanuit hun foils, maar voor een Zuidelijke Oceaan is de foil volgens ons niet zaligmakend. Dat hebben de resultaten ook laten zien. Wij vinden dat de romp zelf in staat moet zijn om goede prestaties neer te zetten. Daardoor zal een boot wellicht met pieken inleveren op performance, maar veel hogere gemiddelde snelheden behalen. Een foil die half uitgestrekt is kan nog onder druk gebruikt worden. Dat was in de afgelopen editie niet het geval. De foil moest er helemaal uit zijn, of er helemaal in.”

“We zitten nog in de beginfase; de ontwerpfase en de zoektocht naar investeerders. Omdat we bewust kiezen voor een andere invalshoek is het wel supergaaf om te doen.”

Lees ook: Ysbrand Endt gaat voor Vendée Globe 2024

Omslagfoto (c) L. Travert/Normandy Channel Race

Tags: , , , Last modified: 16 november 2021
Sluiten